Tips tack!
Hej allihopa! Jag ska ha min P.R.E (Den vita på bilden) ca. 1km hemifrån i sommar! ( Han bor 3 mil härifrån annars) och nu vill jag lära honom lite trick nu under sommaren när jag är ledig hela dagarna!
Måste man gå kurser? Eller finns det någon/Några bra böcker som har bra beskrivning hur man lär sin häst?
Berätta allt du vet! :D
Kram Amanda :)
Jag skulle köpa level 1 i Parellis utbildningsprogram.
Vart hittar man den?

#2 Kolla på parelli.com, där finns massvis med material att köpa och läsa. Kan finnas lite begagnat om du har tur på nätet. Har du kommit en bit in i Parellis program, så kan du lära din häst vad som helst.
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
Jag har lite dvd:er till salu om du mejlar mig. e.angantyr@telia.com
#4 Det låter underbart, får se mig om efter det jag också. :)

Kom på att det finns en del filmer och böcker även på svenska. Lisbeth Johansson, Sven Forsström, Eller Offstad är några namn.
Anne
Ja, Sven Forsströms film är bra.
Tror det finns en bok som heter "Frihetsdressyr och cirkuskonster" av Klaus Ferdinand? Dät står det mycket tricks och hur man ska g till väga. Men Pat Parelli level 1 låter mycket bättre att döma av denna tråden. :)

Parelli ger väldigt konkreta övningar, basic basic, vilket är mest användbart när man ska börja. Finns säkert annat liknande om man så önskar.
Anne
#10 Vad bra, jag är ny på området så jag ska börja läsa om Parelli lite nogrannare. Idag provade jag iaf på att göra en Horsenality som jag hittade här på NH.

#11 Vad bra! Hur gick det? Blev det nån Horsenality?
Anne
#12 Ja, jag skrev i rätt tråd nyss Horsenality. Kändes lätt på den ena hästen och svårt på den andra.
Hittade en bok på börjes som jag tyckte var rätt bra..
Horsemanship
skriven av Lisbeth johnson Marie haglund och Ulf owenede
Så ska läsa igenom den.. och en annan bok jag fick låna av en kompis "Dansa med hästar"
Lisbeths bok är väldigt pedagogisk och enkel, mycket bra och korta tips. Men den kunde vara lite tjockare om man säger så :)
Dansa med hästar är väldigt filosofisk och inspirerande men har ganska diffusa träningstips. Jag tror han har lite svårt själv att förklara vad han gör, det bara finns där. :)
Tobbes bok tycker jag är rätt bra också: Lydnadsträning för hästen
Här finns en massa bra info: Ridharmoni
Ha så skoj! :)
Ja tack!! Det var Tobbes jag letade efter!! Tack så jätte mycket han är ju skitbra! :D
Och den boken "Dansa med hästar" är inget att ha enligt mej bara ett himla tjat om "samligt löst" det är det enda han babblar om i boken..