Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etiketterhästhälsahästhållning
Läst 3626 ggr
Zaphix
0

Hästpratare

Jag är mycket skeptisk till hästprateri, min vetenskapliga sida av mig säger att det inte fungerar och bara är bluff. Medan en annan sida av mig säger att många saker tyder på att det finns de som kan kommunicera med hästar på det sättet också. Så är tudelad, men övervägande skeptisk.

Men nu ska ridtravarföreiningen, som vi är aktiva inom, ta ut en hästpratare som man kan få hästen pratad med av.
Och Storens ägare tycker att det är värt ett försök och ska anmäla honom.
Väldigt spännande tycker jag, även om det känns som Storen är en väldigt bitter och cynisk häst så vi är lite rädda för vad han ska säga också. Men mest är det spännande. :)

Så nu vill jag höra era erfarenheter!

Har ni haft en hästpratare, eller djurpratare ö.h.t. som pratat med era djur? Eller vet någon annan som har varit med om det?

Berätta! :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Vivs
0

Jag hade Mia Mattsson ute hos min förra häst en gång. Hon gav ut en bok på förlaget där min mamma jobbar så hon erbjöd sig att komma ut gratis. Hade nog inte bokat in något sånt annars, tror jag iaf…

Hur som helst, det var faktiskt väldigt intressant. Visst, många saker kunde vart ren lyckträff, men ännu fler saker hon sa stämde väldigt väl. Speciellt vissa saker som handlade om mig, hur jag är och brukar göra med vissa saker var verkligen huvudet på spiken.

Jag säger fortfarande som du, att min vetenskapliga sida säger att det borde vara fejk MEN hur i hela sjutton kunde hon sitta och rabbla upp saker som bara jag och min häst känner till….?

Det var i vilket fall som helst en otroligt häftig känsla att få höra sin hästs syn på saker och ting och framför allt att få höra hennes tankar om mig! Klätt i någon annans ord iof men ändå, wow!

Hoppas Storen är på bra humör dagen i fråga. Ser fram emot att höra hur du upplever det! Glad

Gyllir
0

Spännande! Jag har inga problem med att tro på detta, men det finns säkert massvis med folk som bluffar sig fram.

Min moster kan det mesta och även prata en del med djur. Hon har pratat med mina hästar för många år sen (är inte här så ofta, bor i Holland). Det var spännande. Det jag farmförallt behövde veta tyckte de, var att jag skulle lita på min känsla, att jag redan visste allting bara jag litade på magkänslan. Det hade hon rätt i, för allt annat hon sa, visste jag redan, men fick det bekräftat och en mer detaljerad beskrivning av det hela.

Skulle själv gärna vilja att Emelie Cajsdotter kom och pratade med min häst. Hon är ett litet under på jorden.

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

Zaphix
0

Kul att höra era erfarenheter. :)

Även om det nu inte stämmer att folk kan prata med hästar på det sättet så känns det som att de är duktiga på att läsa av i alla fall. Så det ska bli intressant. :)

Min och Dackes blogg

FeliciaS
0

Jag tror också på telepati och att man kan "prata" med djur, när jag var yngre (runt 12 år) var min högsta önskan att kunna göra det själv :) Har läst ett par böcker om det och tycker verkligen det är intressant! Ägaren till det stall jag har tillbringat ett par somrar i anlitade en hästkommunikatör åt en av hästarna. Han är en mycket speciell och känslig islandshästvalack och något av det han ogillade var att stå i box (även om han gjorde/gör det ytterst sällan och boxen är väldigt stor och rymlig). Bland annat talade han om för hästkommunikatören att han ville ha en grön boll i boxen. Ägaren införskaffade en och han blev tryggare och började uppskatta att stå i boxen. Jag kommer inte ihåg särskilt noga vad han sa mer dock, men jag fick se det papper som hon hade skrivit ner allt på och det var intressant att läsa :)

Men självklart lär det finnas bluffare inom allt, och kanske kan det vara svårt att veta i förväg om man anlitar "rätt" person, särskilt då om det är någon ganska så okänd.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

kaka1234567
0

Kul att du ska iväg på något sådant de låter kul vill höra mer sen =)

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Birke
0

Personligen tror jag inte på djurkomunikation. Visst, vi kan tyda varandras signaler osv, men telepati? Nej.

[spinn]
0

Jag tror att det finns folk som kan detta, men jag tror att många bluffar. Skulle jag någon gång ta ut en hästpratare skulle jag vilja kolla upp vad den har gjort tidigare och hur det har gått.

Zaphix
0

Imorrn är det dags för Storen att äntligen få prata ut!

Vi har blivit ombedda att skriva ned frågor som vi vill ställa.. Vet inte riktigt vilka frågor som är mest relevata.

Vilka frågor skulle ni vilja ställa till era hästar?

Min och Dackes blogg

[spinn]
0

#8 Vad roligt. :)

Tror att du kommer på de bästa frågorna själv eftersom vi inte känner din häst. Men jag skulle försöka komma på någon enstaka fråga där man är näst intill säker på svaret för att testa hästprataren också, men det är typiskt mig. ;)

Zaphix
0

#9: Det har jag också tänkt, vilken "attityd" jag ska ha till det hela. Att komma dit för att "testa" henne och se om hon luras eller talar sanning.

Men jag har tänkt lite på det och känner att jag ska komma dit med öppen inställning och utgå från att hon verkligen kan det hon gör. Då tror jag att jag får mest ut av det.

Så det blir inga frågor för att "testa" henne. :)

Min och Dackes blogg

[spinn]
0

#10 Bra val, jag tror att man märker om hästpratare kan sin sak eller inte ändå. Lycka till imorron och glöm inte skriva hur det går. :)

Gyllir
0

Jag skulle fråga om hästen är nöjd med sin tillvaro eller om det är något han behöver/vill ha.

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

Zaphix
0

#12: Jo, det är ju självklart frågor jag skrivit upp. :)
Samma sak om han har ont någonstans eller känner sig obekväm med vissa rörelser och sån. Och vad han tycker är roligt och vad han vill göra mer av.

Men tänkte passa på att fråga mer konkreta frågor också, såsom om han trivs med bett, isf vilket han trivs bäst med. Varför han "grymtar" så mycket vid ridning, ifall han vill säga något med det eller om det bara är en vana han har. Något vi funderat länge på, det verkar vara ljud han gör när han trivs, han gör det nämligen nästan bara när han skrittas på lång tygel och går och filosoferar. Men det kan ju vara av någon annan anledning, nåt med andningen eller sånt..

Min och Dackes blogg

[spinn]
0

#13 Bra frågor. :)

Zaphix
0

När jag kom dit med Storen som Annika fram och hälsade, hon gav också Storen en äppelbit. Hon förklarade det senare att hon hade känt att Storen ville ha mer frukt. Hon hade inte gjort så med någon annan häst.
Hon märkte också innan vi kom att han mådde bra och var självsäker och stor (stor mentalt).

När de börjat prata med varandra så kom det fram att Storen gillade sitt namn "storis" och att var väldigt självsäker och så.
Storen var stressad, höll till på travet och det startade lopp utanför, så tänkte att han var stressad pga. det. Det var han antagligen också, men han berättade för Annika att han hade varit stressad tidigare i livet, men han var inte stressad nu. Han förknippade travet med stress.

Flocken?
Vi fick sedan ställa frågor till honom, och vi frågade hur han trivdes i flocken och hur de andra hästarna var.

Jasmine - Äter hela tiden, Storen funderar på varför hon äter så mycket. Han tycker att hon känns mysig, men lite bestämd med maten och försöker köra lite med Storen i samband med mat. Storen saknar henne inte (hon är bortrest), men han kommer ihåg henne och vet att hon kommer tillbaka.
Dolly - Storen sa att han behövde hjälpa Dolly med andningen, att hon har dålig andning. Han visste inte varför med vi ska be hennes ägare kolla upp det. Storen berättade också att hon hade problem med tänderna, speciellt besvär långt in på vänster sida. Han sa också att hon har problem med knäna, går stöttigt och att det är något med hennes. Höft.
Dolly är den han trivs med mest.
Alfa - Annika sa direkt ordet "rävkärring". Alltså en bitch. Storen nämde också något med föl, Annika frågade om hon fått för tidigare, det har hon dock inte fått. Kanske vill ha föl? Jag och Alfas ägare har skojat lite om att ta föl på henne, Alfa kanske har hört det.

Ridning?
Storen tycker att westernträningen känns bra.
Han tycker hoppning är jättekul, men han tycker att jag är osäker och borde bara tänka på att det är roligt istället för att vara så osäker. Det har Storen helt rätt i, hopprädd som jag är..
Storen sa också att Carro har ont i ryggen, det känner han av och han tycker att hon ska vara rädd om sig, ta hand om sig själv mer.

NH?
Storen gillar verkligen när jag ger honom godis!
Han tycker att träningen är jättekul!
Jag frågade honom om varför han sparkar emot mig emellan varven, vad jag gör för fel. Storen berättade att han känner att jag är osäker, men att jag låtsas vara kaxig. Han tycker Ayo jag ska sluta tänka så mycket och jobba med hjärtat istället.

Utrustning?
Sadel - Inget problem alls med att ha sadeln på sig. Däremot tycker han att vi är jobbiga med sadlingen, han gillar inte när vi stressar eller när vi är för långsamma. Han tycker att vi ska hitta ett bra mellanting istället.
Han säger att det är mycket vårat humör som spelar in ifall sadlingen går bra eller inte.
Täcke - Inte ont eller obehagligt, däremot tycker han att det är irriterande att behöva sätta på sig det. Han blir otålig och vill ju ut istället för att behöva vänta på täcket.
Bett - Inga bekymmer med bettet numera. Tidigare har han dock inte varit så förtjust i det. Han säger att han tidigare haft en konstig känsla i nacken, hållit halsen snett och spänt käkarna. Pga. Bettet då.

Kroppen?
När Storen är stressad sätter det sig direkt i magen, blir lös och orolig i magen.
Han är lite trött i bakkärran, och har lite problem med bäckenet/korset. Inga stora problem, men vi ska hålla koll. Det kan ha varit större problem tidigare dock.
Jag frågade också varför han gör grymtande läten ofta vid ridning, så att det inte är några problem med luftrören. Han berättade att han gör det efter att ha varit stressad, när han slappnar av och släpper spänningar.
Han gillar att bli "pillad" och kliad på halsen.
Hur mår du?
Klagar inte. Han är väldigt självsäker och stor.
Han har haft roligt tidigare i livet, dock stressigt vilket satt sig i magen. Han är nöjd med att ha kommit ifrån sin förra ägare, saknar honom lite, och hon saknar honom.
Storen gillar dock inte flygfän på sommaren, tycker han är väldigt irriterande.
Han trivs väldigt bra i hagen, trivs inte lika bra inne i stallet, men det är helt okej.
Storen tycker det är helt okej med mössen som bor i hans box "Låt dom få bo där".

Behandlingar?
Storen gillar absolut inte akupunktur, men i övrigt så är equiterapeuten okej. Han känner att det blir bra efteråt. Dock vill han ha mat efter en behandling.
Han gillar kranio sakralterapin, blir avslappnad av det.

Hundar?
Vi frågade varför han inte gillar hundar, om det hänt något tidigare som gör att han tycker dom är obehagliga.
Storen berättar att en eller flera gråhundar har ståndskallet på honom vilket han inte alls tyckte om. Han gillar inte skällande, tycker det är jobbigt.
Det har också varit någon hund som har vallat honom, han nämde en border collie, så han gillar inte att ha dom springande mellan benen.

(Carro är hans ägare)

Min och Dackes blogg

[spinn]
0

Vad spännande. :) Kändes det som att det stämde? Det där med Dollys tänder och knän vore ju häftigt (men självklart tråkigt) om det är så och hoppas inte du är rädd för möss. ;)
Det där med sparkande emot en i paddocken ibland känner jag igen och det kanske faktiskt är så om jag tänker efter, man vill ju inte bli sparkad, samtidigt som man inte kan tillåta det beteendet.

Vad fick hästprataren veta i förväg?

Detta vore jätteroligt att prova någon gång.

Zaphix
0

#16: Vi tyckte det stämde, inte allt, men mycket av det.

Dollys tänder är helt sant, hon är unghäst och håller på att byta tänder, har gluggar och rullar höbollar i munnen.

Och längst bak i Storens box finns ett mushål, ibland när man öppnar boxen springer det två-tre möss in i hålet. Jättesöta är dom. :)

Med sparkandet.. Jag är ju väldigt osäker som person, men försöker kaxa upp mig och bli tuff. Men han sa att han såg igenom mig.. :)

Hästprataren fick inte veta något alls annat än vad han hette när hon började. Men när vi ställde frågor behövde hon veta lite mer. Hon kunde inte ställa generella frågor som "Vad tycker du om att bli riden?", eftersom hon komminicerar med bilder så behövde hon mer för att kunna forma en bild i huvudet som hon kunde ge honom. Typ.

Så då berättade vi rätt så mycket, men hon sa ändå en massa saker som hon omöjligt kunde veta. Som med Dollys tänder, att Jasmine alltid står och äter, att Alfa är en bitch, att Carro har ont i ryggen och endel andra saker jag inte velat nämt här.
För om dom sakerna ställde vi inte ledande frågor. Visst är det väl generellt så att endel hästar äter jämt, endel har problem mmed tänderna och endel sura. Men att hon kunde säga vilken häst som var på vilket sätt och så.

Men sen sa hon även saker vi inte visste sedan tidigare. Framförallt ang. hans mage och stress och hur han haft det tidigare (även fast vi känner uppfödaren han bott hos ända sedan han kom till ägaren).

Fast jag vill inte säga att jag helt och fullt tror på det här med telepati med hästar, men det kändes bra och vi har fått en annan syn på saker. Så det var helt klart värt det.

Min och Dackes blogg

[spinn]
0

Ja, det var ju inte dåligt att pricka in vilken häst som gör vad. :)