Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettträningstips
Läst 1714 ggr
Zaphix
0

Nybörjarhäst..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag har Storen fått agera nybörjarhäst åt pappa.
Pappa har inte ridit så mycket, har ridit turridning på islänningar ett par gånger och följt med på ett par turer med en liten fjording som stod i vårt stall förut.

Så det blev ett stort steg för pappa idag att gå ifrån små hästar till en häst på 165 med bautastora steg i jämförelse.

Men det gick bra för dom, i början fick jag leda i grimskaftet, men efter en stund vågade pappa rida själv efter han hade lärt sig hur man stannade och svängde.

Gick dock mindre bra för pappa att styra, Storen förstod inte riktigt vad den konstiga, obalanserade och osäkra ryttaren ville.. :)
Ställde ut dunkar i en fyrkant som de fick rida runt, och då gick det mycket bättre, behövde väl ett mål. Tränade sedan halter vid varje dunk, gick hur bra som helst!

Tror det faktiskt är bra träning för Storen att få gå med en nybörjare, då får han använda hjärnan lite och fundera på vad ryttaren vill.
Och han var sååå snäll, försökte verkligen göra rätt, bästaste hästen i världen! :)

Ville inte bara skryta över min toppryttare till pappa utan ville också höra om ni har några bra och lätta ridövningar på lager till en nybörjare.
Pappa har nämligen fått mersmak nu, så nu vill han lära sig rida. :)

Så släng in lite tips!

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Zaphix
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Och en video på de båda. :)

Min och Dackes blogg

Gyllir
0

Ser ut som han kommer få ont i knäna med så korta stigläder. Börja med basic basic Parellin. Indirekt-direkt tygeltag, stanna-gå-backa. Figure 8 osv. Follow the rail, bullseye. Du vet.

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

Zaphix
0

Tänkte inte på stiglädren förrän jag såg bilderna. Har blivit så van att rida med hoppläder nu, så har väl vant mig vid korta läder. Men han ska få längre nästa vecka. :)

Vill verkligen göra lätta övningar då han är så ny inom ridning. Men ska fundera på hur man kan göra parelli-övningarna så lätta som möjligt. Kan det vara bra att "rita" upp ridvägen med konor så han har något att styra efter?

Idag var det för avancerat att göra en volt så figure 8 blir för mycket till exempel. Men indirekt-direkt tygeltag och stanna-gå-backa är ju perfekt.

Nästa vecka har jag i alla fall planerat in att få honom att våga rida med armarna rakt ut och i och med det få honom att förstå att Storen lyssnar bra på vikthjälper och skänklar. Så han redan från början inser att han inte behöver ha repet för att styra, stanna och sånt med. :)

Min och Dackes blogg

[spinn]
0

Härligt! Hoppas intresset håller i sig.

Jag tänkte också på stigläderna, jag själv avskyr korta stigläder och brukar lägga märke till sånt. ;)

Zaphix
0

#4: Hoppas också intresset håller i sig, han har varit sugen på att testa länge, men fegat ur för att han tyckt Storen varit för hög.

Jag gillar korta läder numera, den längd han har tycker jag är perfekt att rida ut med. :)

Min och Dackes blogg

Gyllir
0

Får ont i knäna bara jag tittar på det… :-)

Bara man tar det basic från början går alla Parelli övningarna att förenkla till nybörjaren. sick-sack tycker jag är en bra idé.

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

kaka1234567
0

Gud vad duktig han var. Så snäll mot din pappa. Paappa såg ju ut som ett profs när storen va så duktig.

Så fin känslig mm=) Riktigt finn kile =)

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Zaphix
0

#6: Vanesak med stiglädren, numera får jag ont i knäna av långa läder, blir ju mer böjning sidleds då.

Ja, ska tänka ut hur man kan förenkla ett par övningar som de ska få leka med, varvat med olika övningar för balansen och sitsen. :)

#7: Ja, Storen är verkligen en pärla!

Perfekt för nybörjare eftersom han är lite lat och inte gillar att göra ansträngande saker, så att gå runt i sakta skritt och träna halter tycker han är mycket trevligt. :)

Min och Dackes blogg