Dagens funderingar
Idag var jag på ett lite störra stall och ridskola för att hålla i Horsemanship lektioner. Jag har varit där förut, men hade bara nya elever. De som jag har haft tidigare kunde inte vara med för alla deras hästar var skadade. En häst som deltog var nerdrogad för att överhuvudtaget kunna hanteras, han var alltså med på lektionen. Han har varit skadad länge och har stått i spilta och sjukhage några timmar om dagen, vilket inte var särskilt uppskattad. En av hästarna i stallet ville inte gå in i sin box när man tog in den från hagen, den fick backas in, den var också skadad och stod i box och sjukhage. Alla sjukhagar var upptagna, så några hästar kom inte ut alls. Det här fick mig att fundera lite på varför det är så många som blev skadade… Vi har mycket sällan skador i vårat stall, och våra hästar är ute dygnet runt i eländiga skogshagar.Varför är alla deras hästar hallta, när våra är friska och glada? Har det med hästhållningen att göra, hanteringen, ridstilen, rasen? (islandshäst vs. storhäst) Jag är mycket fundersam…
Någon berättade där att hästar brukar bli hallta när de byter ägare och att det är vanligt. Jag har aldrig hört det, någon som tycker det låter bekant?
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
Utevistelse är ju sjukt viktigt för hästar. För att de ska vara hållbara och må mentalt bra. Och så behöver de ha tillgång till något tuggbart (hö, hösilage, halm m.m) för att hålla igång tarmarna, och för att må mentalt bra.
Även om de inte bli fysiskt dåliga av miljön så hänger ju som bekant det psykiska ihop med det fysiska. Stress orskar ju sjukdomar, sämre immunförsvar och sånt.
Vi har skador i vårat stall, men då har det varit att de fått sår som blivit infekterade, nån har gått igenom stängsel och skurit upp ett rejält sår, en hovböld och en häst som fått två frakturer på skallbenet pga. broddsparkar.. Men det är skador som är rimliga för hästar att få.
Infektioner i sår har varit pga. energierna i stallet har varit fel, men det har vi ordnat upp (ja, vi är flummigt new agiga i vårt stall :) ). Hovbölden var på barfotahästen, hade väl klivit på nåt dumt eller nåt antar jag. Och frakturerna på skallbenet är pga. hästen är frustrerad över att vara lägst i rang och ständigt försöker komma upp sig. Så hon hugger gärna de andra hästarna i bakhasorna. Den andra hästen bryr sig inte, men Storen säger ifrån.. Tog väl två gånger innan hon insåg att det gjorde ont att göra så..
Men skador tror jag kan ha med rasen att göra också, islandshästar är ju en hållbarare ras (förutom deras spatt- och eksemproblem då..). Nu har iofs vi en väldigt hållbar häst, trots att han är en varmblodstravare som soprungit på travet har han aldrig haft några problem med benen eller någon annan förslitningsskada. Men annars är väl det vanligt hos just varmblodstravare, kotledsinflammationer och sånt..
Men det tror jag inte har med avel att göra, utan snarare med att de haft ett slitigt jobb tidigare.
Men fullblod/halvblodet i stallet har exteritörfel, rejält hjulbent på ena bakbenet som orsakar problem.. Men det ör inte heller rasbundet. Men annars tror jag att varmblodshästar är ömtåligare än kallblod och ponnysar (räknar in islänningar till ponnysar).
Våra hästar går inte på lösdrift vintertid, utan de är uppstallade på natten. Hade definitivt mått bättre av lösdrift dock. Men de spenderar största delen av dagen i en stor skogshage med hästkompisar ätandes på en hösilagebal. :)

Här har vi mkt sällan skador, och våra hästar går ute från 7-8 till 9 på kvällen. Hästar är utedjur, så det kanske har ngt med det att göra?
vi drev en ridskola i 5 år och hade alla hästar på lösdrift i stora naturhagar,blandad kompot på raser,vi hade inte en skada på alla år och ända gångerna vet var ute var det vid den årliga hälsokontrolen och vaccinationen,så jag tycker det är jätte viktigt med mycket utevistelse hästar är inte gjorda för att stå still i en box/spilta i 12-15 timmar per dag,vet att på en annan ridskola här så har dom alltid minst 2 skadade hästar åt gången och dom hästarna är bara ute ett par timmar om dagen i små hagar där dom tar 4 steg så har dom gått runt hagen

#1 Roligt att du säger att utevistelse är SJUKT viktigt :-) Tror du att rasen gör att varmblod är mer ömtåligare eller är det för att de inte står på lösdrift?
#3 Håller med. Det märkliga är att de på det stallet säger att skadorna har kommit för att hästarna har gått i isiga hagar. En vrikning, visst det kan jag köpa, men kotledsinflammationer?
Det är ett märkligt sätt att hålla häst, speciellt när det står i lagen att hästar ska ha det så naturligt som möjligt. Hur går det ihop med att SIF (svenska islandshäst förbundet) inte får ansluta sig till ridsportförbundet eftersom de driver verksamhet med lösdrift? Ska antropomorfismen få gå så långt så hästarna skadas? Hoppas någon gör en studie kring detta med att stå på box eller vara ute.
Anne
#2: Hade jag haft en egen häst hade jag haft den på lösdrift, nu har jag dock ingen talan om det.
Jag vet faktiskt inte om det är rasen eller lösdriften. Skulle vara intressant att se statistik på det faktiskt.
Kan tänka mig att det är en blandning, kallblod och många ponnyraser får jag känslan av är mer tåliga i exteritören. Men annars tror jag det har mycket med hur man tränar hästen att göra också.
Rider man mest i ridhus/paddock, hoppar mycket och sånt så tror jag att hållbarheten på hästen blir sämre än när man tränar mer varierat. Mycket uteritter, träning från marken och inte så mycket hoppning..
Dert är ju trots allt fler skogmullar är tävlingsmänniskor som har kallblod/islänningar/grövre ponnyraser, så det kanske spelar in?
Och de flesta tävlingsmänniskor har ju häst av varmblodsras..

Finns nog mkt som spelar in.
Foder, utevistelse, sällskap, träning, täcken, skoning m.m.
Visst är vissa raser lite tåligare än andra, men det är nog också lite indivituellt.
Själv har jag ju en amerikansk travare som mer än gärna gått på lösdift, aldrig har täcke, skydd eller annat och mår toppen.
-25 och snöstorm och han kan fortfarande vara ute och leka i snön.
Men hästar som täcks hela tiden, skos i onödan, tränar felaktigt och står inne mkt är jag helt säker på är mer skade drabbade. Tyvärr försöker folk lösa det genom att ställa in dom mer, täcka mer, special sko och fler skydd:/
På tal om ras så finns det ju framgångs rika galoppörer här i sverige som går på lösdrift. Deras ägare är 100% säker på att det är det bästa och att det get hållbarare hästar. Hittills har han lyckats bevisa det i allafall.
Aporopå skador, mötte ägaren till en häst som stod i vårt stall innan men flyttade av olika skäl. Hon var så nöjd med flytten, för nu fick hennes häst stå själv i en hage, så då behövde hon inte vara orolig för hästen när hon var på jobbet. Och dessutom fick den gå in tidigt på eftermiddagen, och det var enligt henne bra, för då slapp hästen stå ute i kylan och frysa.
Jag skulle vara mer oroad för hästen om jag visste att den stod ensam i en hage än med hästkompisar..
Så jag tror det handlar om omtänksamhet, men det blir lite fel..
3#vi fick inte ansluta ridskolan till svenska ridsportsförbundet eftersom vi hade hästarna på lösdrift,det var nämligen inget dom ville stödja
det var så synd om våra hästar eftersom dom gick ute hela dagarna
våra hästar surade heller aldrig på varandra inne på bannan,alla konflikter löstes i hagen och alla visste sin plats i flocken

#6 Håller med dig. Finns massvis med sånna exempel, araber som står ute och klarar sig alldeles utmärkt.
#7 Låter som klockren antropomorfism! Stackars häst.
#8 Eller hur? Dessutom är det farligt vet du, ridskole elever får inte gå in i en hage med hästar :-/ Tänk vilket gyllene tillfälle att lära sig om hästens naturliga beteenden! Det är väldigt synd att svenska ridsportförbundet är så konservativ i sitt tänkande :-(
Anne
9#det är mycket tråkigt=/

Beror nog både på ras och träning. Ponnyer/kallblod är tåliga och får överlag en mer varierad träning. Varmblod däremot är känsligare, får överlag en mer enformig träning + att de ofta är ute mindre.
Skynda långsamt så går det fortare.
Jag tror det har en del med avel att göra.
Varmblod (travare) avlar man för att springa så fort som mycket. Hållbar exteriör är inte prio 1.
Likadant halvblod, många kollar bara på hingstens prestationer. Framför allt de som bara avlar för att dom tycker sitt sto är så fint (känns som det är många sånna just inom halvblod). Finns såklart seriösa uppfödare som har bra kvalitet.
Tror ävern att ridponnyerna är på väg åt det hållet, vilket jag tycker är synd.
Sen är det ju alltid individuellt.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Har inte läst tråden, men på våra hästar har vi inga skador, har aldrig haft hältor och annat som en del verkar ha var och varannan vecka. Våra hästar går ute många timmar per dygn och det tror jag är viktigt.
Att hästar skulle bli halta av ägarbyte tror jag inte en sekund på. Det har med hantering, ridning, foder, utevistelse och sådant att göra. Tyvärr tror jag att många har sina hästar som leksaker och tycker det är roligt att ut och rejsa i full fart, så är det åtminstonde i de fall jag känner till och de har ofta skadade hästar.
Nog för att jag har ganska dåligt ledarskap och behöver göra något åt det, men efter att ha läst din text blir man ju mörkrädd. Droga hästar och backa in dom i stallet, det låter inte riktigt klokt. :S

Tror nog att hästar kan bli halta vid ägarbyte men det lär bero på att den nya ägaren tränar mer eller hårdare än hästen är van vid. Man tar alltså inte reda på hur hästen brukar ridas..
Skynda långsamt så går det fortare.

#14 Precis. Då har man ju felridit hästen. Och det ordentligt!
Anne