Era Åringar
Tänkte lägga ut en tråd om åringar :) Hur ser era ut?
Här är min 'lille' Oki Doki, hela 136cm i manken, född 1 Maj.. Renrasig connemara, e: Gräns Roeson, u: Stockmossens Julia, ue: Möllans Castro..
Vad är era planer för era åringar? Själv står jag och väger mellan kastrering och att låta honom förbli hingst. Ett tufft val de där..
// Ida Bergefur - Angelus Stuteri
Min åring Spirit (criollo/andalusier) går bara och har det bra. Köpte honom vanvårdad och håller fortfarande på att få honom att försöka gå upp i vikt. Han växer så det knakar åt alla håll o kanter dessutom.
Är ute o går någon promenad då och då, borstar ibland, i övrigt är han bara ute i hagen o busar med kompisarna. (Han är hingst, och förblir hingst precis som mina andra 3 hästar. :))
Ett lagom liv för en åring, tycker jag. :)
"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."
Riktigt söt! Älskar den där färgen, hade en hopphäst som var likadan i färgen tidigare.
Jo, Oki gör nog ungefär samma sak. Dock inte varit ute och gått med honom så mkt men har däremot åkt transport. Om några veckor åker han iväg på hingstbete dock :)
Ja visst är färgen läcker. Ål, zebraränder och en rand rakt över manken. :D
Jag har väl varit ute på 3 promenader, mest för att han ska få se sig omkring. Gården vi hyr in oss på är väldigt isolerad, och jag vill börja vänja mina vid andra hästar så tidigt som möjligt, så då fick det allt bli ett par promenader. :)
Transport har vi inte brytt oss om, det kommer väl framåt sommaren/hösten när han får följa med o springa lös i ridhuset. :)
"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."
#4 Exakt så hade Lusifer som jag hade förut också :) han var en dansk import, troligen fjording/fullblod. Väldigt läckert..
Haha.. ja, Oki tog sin första transportfärd mellan Tierp - Norrköping som 4 månaders bebis :) Riksutställningen var där då så åkte dit för att ställa ut honom. Sedan enstaka resor till ett närliggande ridhus..
Va kul!
Läser alltid om alla andras hästar på sådanna här trådar men för första gången har faktist jag en åring me :) Självuppfödd haflingerhingst vid namn Nygårds Nanghial :)
Han ska vara hingst läääääänge :)
Valde en sån bra pappa så jag tror det kommer bli en kanonhingst (psyket alltså)
Planen för tillfället är att bygga upp ett STORT förtroende oss emellan och miljöträna lite med presseningar och vattenslangar mm mm Sen ska han visas i september på premiering :/ Vilket jag redan är nervös över..
Så lite transportträning får det nog bli i sommar men han ska ju självklart gå på hingstbete oxå :)
Angelus: Ja tycker du ska behålla honom, iaf över sommaren, så får du se sen, det är väl inte direkt för sent att göra då :) Han blir ju finare som hingst ;)
#6 Jo, över sommaren lär de bli eftersom det måste vara kallt när man kastrerar :) Men vi får se hur de blir :) Mycket jobb med en hingst och tycker så synd om honom eftersom vi bara har ston annars.. då får han gå själv eller så kostar det att ha honom på bete någonstans..
Men din är väldigt läcker, haflinger är en av de sötaste raserna :) efter connemara då ;)