Upphöjda föremål
Hur har ni lärt era hästar att gå upp med frambenen på upphöjda föremål, tex stubbar eller traktordäck? Vilken höjd kan vara lagom att börja med för en liten ponny?
Började med det för ett tag sedan och idag verkade han förstå det lite mer, men det vore bra att veta hur andra gör så jag inte är helt fel ute.
Jag har klickertränat in det. :)
Ställde honom framför en lastpall, satte han upp en fot så klick, nästa steg var två fötter uppe. Smidigt och lätt alltså. :)
Han är inte helt bekväm med att vara där uppe än, utan tar jag upp bakfötterna så vill han gärna gå av, så han har bara fått gått upp med framfötterna och sedan backat ned ganska länge nu för att lära sig ta det lugn.
Men snaaart ska jag ta upp bakfötterna nockså. :)

Jag har lärt honom att pallen/däcket är ett bra ställe att vara på. Låter honom vila där efter att han har gjort något bra, som belöning. Ibland ställer jag honom där när jag håller lektion, så får han stå där själv medans vi leker med de andra hästarna. Han ÄLSKAR att stå på pallen! Det är det som är horsemanship, man tränar hjärnan :-)
Börja med en fot i taget, tar han den åt rätt håll, belöna massor, ge godis om du vill, vila. Sen tar du lite mer varje gång, tills han är helt uppe.
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se

Hmmm… Mina två ponnyer lärde sig det på nolltid, till och med Merlin som är lite osäker av sig. Det gick på några försök, och efter några få gånger så lärde de sig att de var jätteduktiga som klev upp.
Jag ledde dem fram till en bred stubbe. Lyfte upp en hov för hand och satte hoven uppe på. Sen smackade jag lite tills de stödde på hoven. MASSOR med beröm, kliande under hals och mage och visade på alla sätt och vis att de var superduktiga.
Merlin fick jag dit genom lite gott. En morotsbit för varje gång han tog stöd på hoven han hade uppe på stubben. Efter en träning så kunde barnen sedan få upp honom med lätthet.

Fniss.. Såg ni ida och merlin på förra bilden.
Merlin ville inte kliva i däcket lika fint som han gick upp på stubben. Har ni tips på hur de snällt kliver i ett bildäck?? Merlin kliver i, om man är koncentrerad, med en hov, men med bägge framhovarna gillar han inte alls. Men nåja. Det kommer med tiden.
Oj, jag har visst formulerat mig lite tokigt, men det gör inget, för den ena hästen behöver jag träna på detta i från början med, då hon är lite mer tveksam till att gå upp på saker.
Men vi har en ponny som är orädd för det mesta och han går mer än gärna upp på olika saker såsom lastpallar, ramper. Problemet är att låta honom gå upp med endast frambenen, antingen går han upp helt eller också inte alls. Det vi dock måste träna på mer är att gå upp helt på mindre ytor, så att alla fyra benen går ihop så småningom.
#7: Går det att stanna hästen när den har frambenen uppe, ge lite morotsbitar och låta den stå där ett tag?
Så gör jag nu. :)
#8 Jag försöker med det och ska fortsätta så, men för det mesta kliver han rakt upp på saker och stannar där. En hov i taget har inte riktigt fastnat ännu. ;)
#9: Men pröva att stanna hästen när den har en eller båda framfötterna på. Så att du stannar genom att trycka på bogen eller liknande. Går det?

En tråd som passade mig perfekt!
Provade faktiskt idag att gå i ett bildäck med mina små 1åringa shettisar. De förstod inte alls hur de skulle göra, och vi tre är lika mycket nybörjare på detta.
De är inte riktigt vana med att lyfta på hovarna så de rör till det lite..
Men annars fick jag upp ena hoven på kanten i kanske 2 sekunder men sen drog han (dom) tillbaks den lika fort..
Någon som har tips på hur man skall gå till väga?
Kanske är bättre att börja med en vanlig pall först?
#10 Ska prova detta lite mer konsekvent. :)
#11 Jag skulle prova med något lägre, en lastpall, shettisföl är ju så små. :)