Rida med halsring - hur?
Hej!
Jag har nyligen bestämt mig för att börja rida min islandshäst med halsring och även på långa tyglar (lite western-inspererat kanske?). Anledningen är att jag har fått veta att hon är oerhört känslig i sin nacke och tycker att trycket från tyglar/huvudlag är obehagligt (har fått förklarat för mig att det som upplevs som mjukt för en "normalkänslig" häst känns hårt för henne) Har därför testat att rida med långa tyglar (grimma +tyglar) och även haft halsring på samtidigt några få gånger nu, det funkar ganska ok, hon trivs bättre med det än när hon rids med korta tyglar, hon är mer avslappnad när hon får gå lite mer fritt.
Men, frågan är, hur tränar jag henne på bästa sätt för att hon ska lära sig förstå halsringens funktion? (halsring fokuserar vi på först och främst) Att det handlar om att hon ska lyssna på sitsen, rösten, skänklar mm förstår jag ju såklart.
Så min fråga är, ni som rider era hästar med halsring, hur började ni träna hästarna inför det? Nån speciell övning kanske? Hur pass känsliga var er häst för halsringen/eran sits när ni precis hade börjat mot om ni jämnför med idag? 
Om det har någon betydelse så hanterar jag mina hästar enligt Nh-filosofin
Fram med era bästa tips nu! 

Hm. Som du säger så skulle jag börja med att rida med kroppen (fokus, vrida kroppen…), sen använda halsringen och evt förstärka med den vanliga tygeln. Du kan hålla ena handen i halsringen, den andra i tygeln till grimman/tränset. För stt stanna skulle jag först släppa energin, säga whoa ( om du vill), sen ta i halsringen, sen ta i tygeln. Gör allting långsamt så hästen har gått om tid att tänka och reagera. Det är iaf så jag har gjort och han blir känsligare hela tiden, bara man ger honom möjligheten att reagera på det lilla. I början kunda han streta emot och svänga åt fel håll, nu är han mer med när jag rider. Men det beror nog ocskå på utvecklingen i det stora hela. Du kommer nog att klara det galant!
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
Åh va spännande o rida med halsring! Det kan jag absolut tänka mig. Har ju börjat sen några månader med repgrimma, så det blir den ett tag framöver. Berätta gärna hur det går för dig o pållen. Lycka till!
Tack för era svar! :)
Jag har börjat lite smått att träna nu - det går framåt! Hon börjar förstå hur halsringen fungerar nu. Har kommit på att så länge jag inte har någon som rider framför eller har någon som ligger alltför nära bakom så reagerar hon på halsringen (använder ett gammalt stigläder nu, klurar fortfarande på något som kan fungera ännu bättre som halsring?) nästan direkt. Hon är nämligen "ledarhästen" så om nån annan försöker ta täten så vill hon förhindra det, vilket gör att hon just då inte bryr sig så mkt om vad jag gör xD - har man ett sto så har man ;)
Försöker rida mkt med kroppen så hon ska lyssna på vikthjälperna (fungerar så länge hon inte kommer på egna ideér-som att utforska nya stigar mm, har hon bestämt sig så har hon:P ) Men, när hon väl är koncentrerad så tycker jag hon lyssnar relativt bra på vikthjälper/skänklar.
Så jag antar att det bara är att fortsätta träna, träna, träna!
Någon som har några mer tips kanske? :) Ni som har ridit med halsring ett tag och har kommit till de lite mer avancerade rörelserna i dressyr å så, hur fungerar det för er? Jag tänker på typ öppna, skänkelvikning och sånt. Eller har era hästar med tiden blivit så "känsliga" att ni kan rida dessa rörelser enbart för sits? Detta känns lite långt borta för oss just nu men kan vara spännande att höra hur det kan komma at fungera längre fram i träningen:)

Spännande!!!!….vi skall oxå börja träna med halsring…..tror jag kombinerar med repgrimma m tyglar till att börja med…
vill ju gärna ha lite koll på vart vi skall…..hehehe

Jo ett bra tips är att börja promenera med hästen i halsring så den vänjer sig vid halsringen o trycket som blir vid olika komandon…..höger, vänster. stopp, back.. etc……
Det är en teknik jag kör iaf……det tog ett par gånger innan min dam fattade att trots friheten som man får så förväntas det att man följer med som vanligt…..nu går vi ganska obehindrat på promenad med bara halsring….så strax är det dax att börja använda den i ridningen oxå…..
Man får skynda långsamt bara så hästen förstår vad som förväntas av den…så löser det sig.
Sen e ju hästar olika..så detta är bara ett tips!

#5 Det var ett bra tips!
Anne
Så började jag, alltså promenera med halsringen. Gjorde det 3 gånger tror jag, sen förstod hon direkt vad det handlade om, iaf stopp och ryggning :) De senaste gångerna när jag ridit nu så har stopp och backa funkat riktigt bra (speciellt backningen, har lärt in röstkommandot "backa" sen tidigare så hon känner igen det :) ) Så det är väl bara att fortsätta att träna :) Ska rida nån lektion för min dressyrtränare sen när jag finslipat grunderna lite mer. Ska bli spännande att se hur långt vi kan gå i ridningen med enbart en halsring! :)
Nu har jag ännu en fråga! ;)
Jag har lånat boken "Dansa med hästar" Och där finns det ju ett kapitel om hur man rider enbart för sits och vikthjälper. Personligen tyckte jag inte att det var så mycket beskrivet om HUR man egentligen gör. Som när man ska göra halt t ex. så står det att man snabbt ska tippa bäckenet lite framåt. Jag testade lite igår när jag red, förmodligen har jag förstått själva rörelsen fel för inte fick jag till nån halt inte…
Är det nån som använder sig av det här och kan förklara lite mer djupgående hur den där "tippningen" faktiskt går till??

#8 Just tippningen är ganska omdiskuterad. Vissa tycker nämligen att man ska tippa framåt, andra att man ska tippa bakåt. Eftersom jag håller mig till PNH så håller jag mig också till tippningen bakåt för att stanna. Man drar naveln bakåt.
Jag vet inte vad som är mest naturligt för hästen att förstå. Min häst är ju så van med hur jag gör, så det är enkelt. Intressant om man kunde testa på en unghäst…
Anne
Ok! Just det där med att tippa bäckenet framåt har jag inte direkt hört att man ska göra i samband med en halt så jag testade mest för skojs skull. Enligt "Dansa med hästar" boken så lät det ju som att det var det mest naturligt för hästen att göra en halt när man tippar framåt, men det är nog som du säger att det beror på hur hästen är lärd från början. Jag skulle också tycka att det skulle vara intressant att testa på en unghäst. Min är ju en islandshäst och är lärd från början att så fort man lättar lite framåt så betyder det tölt eller trav. Sitter man tillbaka så betyder det sakta av (oftast iaf, ibland tycker hon det är lite för kul att vara ute på äventyr ;) )
Jaja, nu har jag ju testat iaf. Jag får fortsätta experimentera ang halterna.
Ni som rider enbart för sits/vikthjälper, hur har ni lärt in just "halt" hos era hästar? Kan vara intressant att höra olika "metoder" :)
Håller på att exprimentera lite med olika sätt att använda bäckenet på just nu. Är ganska stel, så det går mindre bra dock.
Men jag vrider på bäckenet när jag svänger och skjuter fram när jag gör halt.
Har faktiskt inte funderat så mycket på vad jag gör med bäckenet förut, utan jag har bara gjort det av ren vana.
Just halten tänker jag inte alls på bäckenet i, utan jag andas ut ordentligt och rätar på mig och då stannar han, oftast i alla fall.
Nu är det ju inte jag som har skolat min delfoderhäst, men han har nästan bara blivit riden engelskt förut och tagit mycket stöd i handen. Så har ändå fått träna honom att lyssna mer på vikthjälperna utan att behöva förstärka hjälper genom min hand.
Han lyssnar väldigt bra på rösthjälper, så det har varit det sätt jag tränat halterna på i princip. Andas ut och rätar på mig, lyssnar han inte på det blir fas 2 att säga "hooo", det har oftast räckt, men har det inte det har min fas 3 varit att lyfta min hand. Då stannar han alltid så har inte behövt tänkt längre. :)
Håller nu på att träna halvhalter, och visst kortar han upp steget, men han går inte mer samlat direkt.. Nån som har tips?
Tack för svaret Zaphix :) Just i halten nu försöker jag också räta på mig och andas ut, går sådär - men det är väl som dom säger: övning ger färdighet! Har tyvärr inge tips på det där med halvhalter :/
Kom underfund med när jag red idag att min häst kan röstkommandot "backa" både från marken och från ryggen. Så jag testade idag att istället för att försöka stanna via att säga "hoo" som jag brukar så saktade jag först in lite och bad sedan om en backning. Då funka det mkt bättre! :) Så jag tänkte testa det ett tag framöver å se om hon blir mer lyhörd då. För backning funkar nästan alla gånger, så om jag kan få henne att lyssna till det så kanske man kan träna fram enbart en halt/stanna-signal ur det till slut :) Man vet ju inte förrän man testat :)

hehehe…..hade kanske varit enklare om Hästen läst samma bok……
Finns det fler ställen är kaupre ridsport som säljer halsringar? Känner att jag vill uppgradera mig till en "riktig" halsring, har grimskaft nu. Men det skulle bli så dyrt att beställa från kaupre med frakt och andra avgifter så det känns lite onödigt. Så, finns det fler som säljer eller kan man göra en själv? Vill ha en ganska tunn och som är lite hård så att den enkelt går att flytta upp/ner.
Halt är typ det ända som fungerar nu xD lyssnar nästan bara på halsringen nu..
#9 När jag red min häst med halsring och skulle göra halt så lutade ja mig bara lite bakåt, men lutad jag de minsta för mkt så började hon springa :P.