OT-Insektsmedel?
Någon som har hittat nåt mirakelmedel mot sommarens små plågoandar? Har på min förra häst använt både switch pour on och rb86. Men tänkte höra om det kommit ngt nytt som är värt att testa?

Prob serien har ju funnits ett tag men de används mest mot de hästar som har eksem, De finns ju så många olika medel och de passar olika .. Kan inte komma på något nytt som jag har sett på marknaden..
Åter kommer om man ser något o har provat!

Vet inget bra däremot kan man blanda äppelcidervinäger med vatten och spruta på. Då slutar det klia men jag vet inte har pass bra det håller borta insekterna.
Skynda långsamt så går det fortare.
#2 det har vi inte testat! vår lilla har eksem på sommaren, har redan börjat klia sig nu :(

Håller med om att Prob är bra, men det bästa med exem är att behandla hästen inifrån, dvs magen. Ger min häst häst-probiotika, kommer inte på vad det heter just nu bara, för att hålla magen i rätt form. Exemhästar har tendens att bli försurade i magen annars. Boett täcke är ett måste förståss, men det antar jag att ni har.
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
jag blandar rapsolja och vitlök och låter det stå i kyllskåpet någon vecka innan jag använder det,funkar jätte bra men hästarna luktar pizza av det^^
fyra ess salvan är oxå jättebra men effekten siter inte i så länge,brukar använda det vid uteritter på sommaren
har även använt ett fluggspey från absorbine ultrashield,dyrt men det funkar
Tack tack för alla svar och tips! Och förlåt att jag inte tänkte på det där med OT…
Vi gav en örtblandning förra året, minns inte vad det var i, men vitlök i alla fall. Började på tidig vår, och hästen slapp knorten (som är största problemet här). Men blev att vi slutade ge under betet så då avtog effekten. Men så länge vi gav slapp han bli biten.
Vi ska snart börja med örterna igen.
Tyvärr är det inget insektsmedel som fungerar för honom, knorten älskar honom och han får allergiknölar.. Så örterna är en gudagåva! :)

#8 Det här med vitlök är ju ganska omdiskuterat. Veterinär säger att det är giftigt, dock säljs det mängder. Vad är klokt?
Anne
#9: Vitlök kan ge blodbrist (anemi?), men då krävs det stora mängder utav det. Hästens kroppsmassa är ju rejält stor, och det är inte mycket vitlök man ger. Jag tror inte att det är nyttigt att ge jämt i större mängder, men ett par månader om året i mindre mängd, ingen fara känner jag.
Hellre det än att han lider av alla knort, de lägger ägg i hans öron och han blir rejält uppsvälld av betten. Så jag tror att hans lidande av knorten är värre än vitlöken (förkylning eller kolera likosm).
Och spruta på kemikaler, som det till och med är karenstid på, är nog heller inte så nyttigt. Speciellt inte om någon annan häst kliar hästen som har det på sig och får i sig det.. Och inte så miljövänligt kanske.
Jag föredrar vitlök. :)

#10 Hmm.. jag är skeptiskt. Skulle vilja se någon undersökning om effekterna som vitlök har på hästen (både bra och dåliga). Håller med om att det blir förkylning eller kolera, om det är det enda som fungerar. Kemikalier är inget alternativ, så som switch. Jag tycker det är svårt, min häst får också stora bulor, men han har exemtäcke på sig som hjälper bra.
Anne

Equimin Sommarspray. en turkos flaska som kostar en hel del. har för mig att dte inte säljs i sverige längre men man kan beställa från tyskland har jag för mig. annars effol produkter fungerar väldigt bra iaf på min som är väldigt känslig mot flygande saker och det mesta funkar inte på henne utom detta.
**den här rekomenderar jag stort!
**Du behandlar först i gång per dag i 3 dagar sedan varannan vecka tror jag att det var. brukar köpa 2 flaskor till en sommar har en jätte känslig häst mot flugor 
Den finns för billigare någonstans kommer ej ihåg vart men tror det var för ungefär 229 :-
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

#14 den kan inte jag rekomendera;P funkar dåligt på min flugkänsliga dam, fast jag tar på varje dag så är den inte så jättebra.
JAg har läst någon rapport om det här med bitlöken, men nu minns jag inte var….
men iaf, man ska upp i kilo om dagen under en längre period för att hästarna ska bli anemiska. och om man ger 1-2 msk om dagen så räckern en 1kg förpackning i gott och väl en månad. Samt att det är säsongsbetonat tillskott.
Jag har börjat ge vitlök nu inför sommaren och ska även köpa ett flugtäcke till en början med på Harry eftersom han kliade sig så förra året så vill jag förhindra att han dels förstör manen samt lindra hansplåga och förhoppningvsis stävja knott-exem
4Ess-salvan funkar bra på skapet men måste ju smörjas på nästan dagligen för att ge effekt.
Men att spraya på vitlök på hästen tror inte jag är någotn fara alls. PErsilja ska väl också skrämma bort knott och mygg?
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
#16: Ja, det känns som att 1-2 msk vitlök till en kropp på 600 kg inte är tillräckligt mycket för att göra skada. Men tillräckligt för att de små odjuren inte ska vilja äta på hästarna. :)
Vi smörjer iofs på tjärsalva på skap och områden som är bitna för att lindra klådan och för att de inte ska bita mer.