"stanna kvar"
Är nyfiken o vill ha lite tips…
Hur lär ni era hästar att stanna i transporten o bli stående där till man ber den backa ut?
Har en connemara som jag lärt att skicka in i transporten, men hon stannar inte där så pass länge så jag kan stänga bakom henne, hur går jag vidare?
Han får alltid hö i transporten, så han är inte så intresserad av att gå ut.. :)
Är också intresserad av tips om det faktiskt.

#1 har prövat med havre, men börjar man röra bommarna bakom går hon ut. hon kan ta en tugga, gå halvvägs ut o så in igen, men på det viset hinner man ju inte stänga…..

Har /har haft samma problem. Jag ser det som en osäkerhet, det är fortfarande inte tillräckligt trygg och bekvämt att stanna därinne. Har provat att skicka in honom igen så fort han går ut, men sätter jag för mycket fart, så blir han stressad och RB. annars är det typ det vi gör, vila i transporten, inte utanför. Han får mat därinne också.
Lasttränade faktiskt igår och då fick han gå in och vänta tills jag hade gått runt till framdörren för att genom godis. Först så backade han ut så fort han kommit in, men sen när han upptäckte att han fick godis, bara han hade lite tålamod, så kunde han stå kvar längre. Så fort godiset var slut, så backade han dock. Får lösa det på något sätt. (klappa ett tag inna man ger godis tex. eller klappa godis klappa mer godis…)
#2 Det är inte meningen att man ska stänga så fort hon kommit in. Utan träna tills du kan röra bommarna utan att det bekymrar henne, inte förrän efter det är hon mogen för att kunna ha stängda bommar. När man väl stänger ska hon liksom inte bry sig om det, utan vara trygg med att stå därinne.
Låter kanske helt omöjligt (och tro mig, det tycker jag med att det låter emellanåt), men det går, bara man tar låååång tid på sig, många tillfällen och har ett fantastiskt tålamod.
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se