Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etiketterhästhälsahästhållning
Läst 3475 ggr
LinaN
0

Råd kring verkning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en annan tråd på gång inne på ridsport men inte alla NH folk hänger därinne har jag förstått ^^ Så jag slängerut en mer specificerad fråga här.

Jag har problem med Harrys vänstra bak. Han sliter snett på den. Nu när snön låg så började den rätta till sig men så snart snön försvann och man började rida på barmark (blandat skog, lervälling, asfalt, grusvägar) så har han börjat slita görsnett igen.

Hovis vill nu banka på skor för att kunna korrigera detta men jag förstår inte hur detta ska gå till då harry kommer fortsätta slita snett men istället för att slita på hoven sliter han på skon.. snedheten kvarstår ju. Eller så är jag för korkad för att förstå hur han menar att skon ska hjälpa korrigeringen.

Har rådfrågat en annan hovis som tycker att jag ska sko honom också, för att han sliter snett, inte mer att göratyp. Eller så får jag sluta rida helt enkelt. som inte är ett alternativ för då har jag ett monster som äter upp allt och alla och spränger staket på löpande band i ren uttråkningoch frustration. Och bör då tiläggas att han får obefintlig mängd kraftfoder… 3 dl linklipellets om dagen och mineraler. I övrigt är det bara grovfoder, 12kg om dagen. Så kan inte gärna dra ner på någon kraftfodergiva direkt.

Jag ska försöka få mätt hoven och se om inte man kan lyckas få en easyboot att sitta kvar på foten… men förra gången jag mätte så låg han illa till mellan storlekarna så att det skulle inte passa…

Men iaf, vad har ni för tips, råd och tankar kring den här bakhoven? tagen i förrgår, och då vart han nyverkad dagen före.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Gyllir
0

Det är lite svårt att se var han sliter snett. Hoven ser lite platt ut, men strålen är jättefin. Jag skulle verkat traktstöden lite mera, speciellt den på vänster (höger på bilden). Höger trakten är på väg att flyta ut där.

Har du en barfotaverkare till hovis? De brukar vara bättre på att lösa problem utan att vilja dölja det med en sko, vilket enligt min logik inte hjälper ett dugg. Hov-hanna finns i Göteborg och är jätteduktig. Googla.

Tror inte maten har med saken att göra och du ska definitivt inte sluta rida. Jag skulle kontakta en riktig bra barfotaverkare, inte en vanlig hovslagare. Kolla om du hittar ett par boots som passar, det kan ju hjälpa som övergångsperiod.

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

LinaN
0

#1 jo, bilden är ju tagen dagen efter att han blev verkad, men han sliter mer på bildens vänstra sidadär det är mer utlutet. Och min hovslagare tog väääldigt mycket nu sist gång. Så som jag upplevdetraktstöden nu när jag tittade så vart det att "men var i helvete är de nånstans?!" för det vart inga kvar efter denna verkningen i vanliga fall så syns de jättetydligt på honom men nu ser ju alltingut just som du säger platt ut.

strålen är jättebra på honom o har alltidvarit.

Ska be min massör (som inte vartute på ett halvår) att tittapå honom och se om hon kan känna något som skulle göra att han är sned högre upp eftersom det bara är på det benet som det blir snett.

Zaphix
0

Har du fler bilder på hoven, ifrån sidan och så?

Nån bild på hur hans benställning bak ser ut?

Skulle vara spännande att se.

Storen sliter lite snett bak, dock på båda bak på utsidan. Nya hovslagaren trodde det hade med att förra hovslagaren hade satt på skorna lite snett.. Istället för att ta en storlek större skor hade hon satt på skorna lite snett så de skulle nå runt på utsidan men de nådde inte runt tillräckligt på insidan. Och att han var lite trånskodd..
Men han sa att det skulle lösa sig med att han låtit trakterna bli lägre och kortat tån lite och nu har han en storlek större på skorna.

Hoppas det löser sig nu.. Känns så dumt att man inte sett det själv, att man inte lärt sig tillräckligt för att ens kunna bedöma sin hovslagare. Litar blint på dom.. :\

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

LinaN
0

#3 ska fixa. Kameran dog precis när jag hade knäppt denna bilden… bara stendog o jag hade inga extra batterier med mig (självklart!)

Ska försöka dona fram batterier till imorrn för jag ska ändå grejja en massa medbakhoven.

EwaAngantyr
0

Det bästa är som tidigare sagts att hitta en bra hovi. Det är inte lätt!!!  Men barfotaverkare eller någon som kan natural balance skulle jag rekommendera. De kan få ordning på hoven utan skor.  Var bor du?

LinaN
0

#5 P är bra MEN han är ju inte en barfotahovslagare, utan han är ju mer av attityden att just kan hästen gå utan skor så ska den göra det… sen vet jag ju inte om han vill sko harry för att han tycker att korrigeringen tar förlång tid och att han vill ha mer pengar… halvskoning av min skulle ju kosta 1200-1500kr.

Jag bor i västra götaland, har mailat till Susanne på Fyra hovar och frågat om råd, hon verkar ju enligt AANCH eller hur det nu stavas ^^ sen är jag ju litet skeptisk till dessa alternativa verkningsskolor också för man hört en hel del skräckhistorier därifrån också precis som inom vanligt hovslageri.

Sen nån bra ET/kotknackare skulle vara bra o få tag på också för att se om det är något snett i bäckenet som gör att han sliter snett på bara den hoven.

kaka1234567
0

Säger som ovan men sen är också de du säger kan bero på att han har ett ike korekt tramp men just dena hov att han sätter de på lite fel sät en de anndra de behöver inte märkas men de brukar va de.

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

LinaN
0

Har hittat en barfotaverkare som verkar enligt AANCHP (eller hur det nu stavas) och det är inte samma som strasser har jag för mig…?

eller är jag ute och cyklar nu?

Peppe
0

#8 AANHCP är absolut inte samma sak som strasser. dom verkade Peppe i många år =) aldrig nån ömhet eller hälta eller liknande på nån av hästarna i stallet och definitivt inget blod.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

LinaN
0

#9 vilka av dom var det som verka peppe? så som jag läser meningen så menar du "dom" och inte vilken av "dom" ^^

Gyllir
0

#10 Jag har bra erfarenheter av både Strasser och AANHCP. Dock är AANHCP "snällare", Strasser verkar efter givna vinklar och mått och tar inte hänsyn till individens hov.

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

Denna kommentar har tagits bort.
LinaN
0

#12 du vet ingen ET/kiropraktor som verkar i västra götaland som har goda referenser?

Peppe
0

#10 AANHCP! =) är rädd för Strasser jag =)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~