Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etiketterhästhälsahästhållning
Läst 3204 ggr
beenrangel
0

hjälp med foder

Hej!

Jag funderar lite på minaraler och vitaminer..

har funderat på att börja ge alger men många säger att alger är så bra men vissa säger att det är farligt för hästen..

jag ger min häst hestekraft och det sägs innehålla "allt" en häst behöver för att må bra.

finns det någon här som kan lite om foder och sånt, hur tycker ni att jag ska göra/ ge?

ForYourMalice
0

Har du kollat in Alg-Börjesd hemsida? De har väldigt många nöjda kunder i alla fall!
Tänkte prova att ge mina hästar såna alger senSkrattande

Ja, jag är en såndär tönt som rider barbacka eller bomlöst, utan bett, sporrar eller skor på hästen, men vi kan väl prata ändå?

Zaphix
0

Enda sättet att veta vad man behöver ge hästen är ju genom att ta en analys på grovfodret och se efter vad som fattas.

Annars får man ju fodra på måfå, vilket är mindre lätt med vitaminer och mineraler.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Gyllir
0

Har också hört mycket gott om alger, men jag tål inte alger själv och tycker det luktar så illa, så jag skulle aldrig ge mina häst det. Kan inte tänka mig att det är farligt för hästen. Men det finns ju fortfarande folk som ger sina hästar vitlök, fast veterinären säger att det är rena giftet..

Jag ger själv också hestekraft, mest som belöning, inte för att han behöver det. Jag väldigt skeptiskt mot att ge vitaminer och mineraler utan att först undersöka om hästen verkligen behöver det. Bäst är om du har en analys på ditt grovfoder. Oftast kan du komplettera med en mineralsten (typ Basiblock) och så räcker det. Hästen är ju inte gjord för att äta kraftfoder, så man får vara försiktig och inte ge i onödan. Men det är klart att foderproducenten anger att just deras foder innehåller allt din häst behöver och att när du inte ger deras foder så misshandlar du din häst typ :-/

Är det något särskild du tänker på att din häst behöver?

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

beenrangel
0

eftersom vi inte har någon analys vet jag inte, alltså måste jag fodra på måfå.

hestekraft har iallafall gett min häst en enormt fin päls.. vad tycker du om de fodret?

jag har läst/hört att om hästen äter jord eller biter på träd så har det vitamin/mineral brist. dock att bita på träden är nog mest gott och sysselsättande.

min häst gräver fram jorden och äter/slickar..

vad tycker ni att jag skall ge henne?

Gyllir
0

Jag gillar hestekraft, men jag vet inte om min häst mår bättre av den, jag trr det kvittar för honom. (ger honom pyttelite). Däremot tror jag på lusern, (vilket jag ger mest av), därför att det är ett grovfoder och därför inte lika skadligt för hästen. Om du tycker att din häst mår bra av hestekraften, tycker jag att du ska fortsätta ge det.

Om han äter jord, så är det något han saknar. Köp ett Basiblock, det är jättebra, prisvärd och håller länge. Äter hästen på träden så är det nog mest för sysselsättningens skull, en häst behöver ju äta hela tiden. Se till att din häst har fri tillgång till  bra halm, om han inte har fri tillgång till hö. Du kan såga ner grenar och lägga i hagen, gärna från olika sorters lövträd. Det håller hästarna syselsatta och ger de bra mat i magen.

Alltså: Hestekraft, lusern, Basiblock, fri tillgång till grovfoder (hö, halm, grenar). Då borde hon få i sig det hon behöver :-)

Anne

beenrangel
0

ett basiblock ska jag nog införskaffa.

måste fråga, hur mycket lusern ger du din häst?

jag ger min islandshäst ca 0,3kg. hur mycket tror du jag behöver ge?

Gyllir
0

Brukar ge två nävar. Vad kan det bli, 2-3 dl kanske? I pelletsform som jag blötlägger först, såklart. Bara när jag ridit, annars får han ingen kraft alls.

Anne

Zondell
0

Det är ju billigare att lägga pengar på en analys än att gissa och betala för dyra tillskott.

Personligen är jag skeptisk till alger. Hur naturligt är det för hästen att beta på havsbotten?

Gyllir
0

Vi har analys på grovfodret. Inget saknas. Men det är ingen analys på mineraler och spårämnen.

Alger är "naturligt" för hästar nära havet. Islandshästarna går ju ner själva och äter direkt ur vattnet. Jämfört med att vissa isländska bönder ger sina hästar filmjölk och tom fisk när budgeten blir tajt, är alger väl helt ok.

Men det är en intressant tanke. Kraftfoder är ju inte ett dugg naturligt för hästar överhuvudtaget. Hästar är inte gjorda för att smälta spannmål, utan mår allra bäst av att äta det de är gjorda för: gräs, pinnar och bark.

Det roliga är att folk tror att hästen är i hårt arbete när den rids 1-3 timmar om dagen. Från början behövde arbetshästen kraft för att den in hann äta alla grovfoder den behövde. Då jobbade den 12 eller fler timmar om dagen. Våra hästar hinner, det är ingen problem…

Anne

ForYourMalice
0

Jag håller ett öppet sinne.

Jag förstår ditt resonemang, men det är faktiskt ganska vanligt med hästar som äter sjögräs om de får tillfälle!

Ja, jag är en såndär tönt som rider barbacka eller bomlöst, utan bett, sporrar eller skor på hästen, men vi kan väl prata ändå?

Elshira
0

#8 Det är mer natutrligt än att ge dem pelets i.af Flört

Hakuna matata!

Birke
0

#8 Kan hästar verkligen äta animaliskt föda (fisk)? Magarna är vell inte gjorda för det?

Gyllir
0

#12 menade du det apropå mitt inlägg? Klart hästar inte ska äta fisk. Men finns det inget annat och det är 1800 nånting, varför inte. Hästarna överlevde vintern och det var det som var viktigt då.

Anne

Birke
0

#13 Hah ok :P

[spinn]
0

Jag tycker man ska vara försiktig med vitaminer och mineraler om man inte har analyserat grovfoder och vet vad som behövs. Det är inte bra med för mycket sådant.

Jag ger hö, hestekraft och saltsten. Hestekraften tycker jag verkar bra, ger inga stora mängder, men de håller sig i bra hull och verkar må allmänt bra av det.

#9 Håller med, dagens hobbyhästar gör inte så mycket annat än äter, motionerar någon timme och får i en del fall kilovis med kraftfoder.