Work in Progress
Kom på igår att det kanske kunde vara kul att ha en "work in progress"-tråd, där alla kan skriva vad de håller på med nu och sedan så kan man följa varandra och se hur det går i träningen!
Ex. om man håller på att lastträna, vänja hästen att leka med bollen, övar in ett trick. Ja, vad som helst som ni håller på med nu!
Börja med att presentera hästen, erat projekt eller problem, vad ni har för mål och fyll sedan i det viktigaste; vad ni gör för att nå dit och hur det går.
På så sätt kan man få se hur alla gör för att uppnå sitt mål, hur de arbetar osv, och dessutom är det lättare att få råd om man kör fast, för då vet rådgivarna kanske lite mer om hästen och situationen.
Så fyll på med projekt!! Spännande att se vad alla pysslar med!

Vilken bra idé!
Jag håller på med massvis samtidigt. Men en rolig sak jag jobber med nu är att få hästen att gå sideways emot mig, liberty. Jag håller sticken i luften ovanför hans rygg och backar själv. (det var ett litet projekt att komma dit, men det är en annan historia). problemet är att han kan göra det bra online, för då kan jag hålla honom från att gå framåt med repet. Liberty går han gärna lite snett framåt samtidigt som han går åt sidan. Tänkte att jag skulle använda en till stick att ha framför honom… en av mina elever tipsade om det, hon är grym och snart mycket bättre än mig!
Projekt nr 2 är att få honom att buga. Inte lätt! Efter att ha fått tummen halvt avbiten, så funderade jag på om man kunde göra på ett annat sätt. (gav godis när han kom ner lite granna). Så nu ber jag honom att komma ner, vilket han förstår, men han går inte hela vägen än. Sen får han ställa sig upp och får godis. Han hugger inte längre efter min hand och verkar inte lika stressad över att få godis. (här pratar jag om världens godismonster nr 1). Men belönar jag bugandet eller när han ställer sig upp igen? Ska det ta så lång tid (ca 5 tillfällen utan att komma ner med knät alls)?
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
Jag jobbar med en LBI-häst, men det känns som han blir mer och mer LBE, på gott och ont.
Mitt största bekymmer med honom är hans dominanta beteende, känns som att det ständigt är nya faser man måste komma över för att han ska acceptera nya saker.
Just nu har jag en kant jag behöver komma över. Försökt undvikt det ett tag nu genom att inte brytt mig om hans dominanta beteende utan köra på ändå. Men fick höra i början på veckan av en duktig PNH'are som tränade med oss att jag borde ta itu med det. Även Gyllir tyckte jag skulle driva igenom sakerna tills han slutat var dominant.
Så nu sitter jag och gruvar mig lite för att ta tag i det till veckan då jag vet hur jobbiga konflikterna kommer bli, men det behövs bara nån gång innan man kommit över kanten och han är nöjd igen, så det lönar sig snabbt i alla fall. :)
Fast innan jag tar tag i det har jag en annan sak jag ska klara av, har på något underligt vis lyckats bli amnäld till en klubbtävling i hoppning. Jag är hopprädd och hästen är rädd för titthinder. Jag har heller inga tävlingsnerver, så det kommer bli spännande.
Men måste vidga min komfortzon och det här är väl ett bra sätt antar jag.. :)
#1: Apropå ditt buga. Det är ju där det är så praktiskt med klickerträning. Då behöver du inte ge godis när han är nere, men ändå så kommer förstärkningen där.

#3 jag vet! Jag är kluven…
Anne

Jag har redan en tråd som jag skriver i ibland :)

#1 beroende på bugningen, som vid klicker kan du byta ut klick ljudet mot att du säger bra tex. och sedan ger godis när han kommer upp. Gjorde jag med Tuffe och gör jag nu med Peewee. Hur lång tid det tar är olika Tuffis tog 2 timmar (sammanlagt) och Peewee har hållit på i 7 år, har kunnat buga sedan tappat det igen. Mkt olika men att han inte bugat på 5 ggr är inget konstigt alls. Vissa lär sig fort andra sakta:)
Själv har jag inget speciellt på G. Vi bara donar på som vanligt.
Provat köra lite longreining med Elja, gick rätt bra utan att vägen svängde ibland när inte hon gjorde det och tvärt om. Tuffe och Peewee är under igång sättning igen.

#6 Jag tror jag göra så, säga bra istället för klickern. Jag får väl göra lite varje gång och ha tålamod. Kan det vara så att han är stel på något sätt så det är svårt för honom rent fysiskt?
Anne

#7 det kan vara psykiskt eller fysiskt. För Tuffis var det svårt psykiskt, men det hjälpte honom mkt när han kom över det. För Peewee är det fysiskt. Det krävs kordination, balans, smidighet och styrka för att ta sig ner i buga och stå kvar där. Något av dessa kan vara orsak.
Peewee har noll kordination och dålig balans vilket gör det otroligt svårt för honom.
Jag har hållit på lääänge att få Storen att buga, har fått tagit nån centimeter i taget, så fort jag gått för fort fram har vi fått börja om. Både psykiskt och fysiskt för honom.
Nu efter mycket tränande så går han oftast ned till backen med knät, beroende på dag och humör. Nu gäller det bara att han ska våga och klara av att stå kvar också..
Det behövs nog mycket balans och mod för att klara det för hästarna.
Men lång tid kan det ta. :)
Åh jag gör nog för mkt på en gång med min häst.
Men just nu lägger jag mest fokus på att få hantera hennes hovar. Hon är väldigt rädd om sina ben och hovar. När hon kom till mig i slutet på januari så var hon helt ohanterad. Hon fyller 4 i juni så mitt mål är att kunna rida in henne i höst.
Alla tips och ider på hur jag kan träna henne att få hantera hennes ben och hovar är välkomna!

#10 Gör det först på avstånd, men en carrotstick eller annan pinne eller rep. Så riskerar du inte bli skadad om hästen hoppar. Ta lite i taget, två steg fram, ett steg bak.
Anne
# 11 rep på benen går bara inte. Hon får panik direkt, speciellt fram..