Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettallmänt
Läst 1641 ggr
Zaphix
0

Har man ingen boll..

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

..så får man ta vad man har. :)

Storen upptäckte igår hur roligt det egentligen var med tunnor, min plan var att göra åttvolter runt två stycken, men Storen hade helt andra planer. Lite roligare planer. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Rafflan
0

haha vad gulligt :D

Gyllir
0

Roligt! Önskar att min häst var lite mer lekfull…

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

Gyllir
0

Kom på nu att min häst kan rulla tunnan, men bara när han ska hoppa över två stycken. Då rullar han den ena åt sidan, så han kan gå emellan istället… Haha :-)

Anne

Zaphix
0

#2: Det är stor skillnad på Storens humör.. En dag kan han vara jättelekfull och vilja leka med allt, dagen efter kan han vara totalt ointresserad av att leka och så fort jag släpper honom lös så går han till utgången av paddocken och väntar på att någon ska öppna så han får gå hem.
Vissa dagar är han jättetrevlig och vill gosa, andra dagar vill han inte ens vara i närheten av en människa.

Han är verkligen som en tjej som är inne i puberteten med humörsväjningar hela tiden. Ofta funderar jag på om han egentligen är ett sto, han beter sig som ett.

Men hans trevliga dagar och han lekfulla dgar nyttjar jag till fullo. :)

#3: Problemlösning. :)

Frågan är ju om man ska få hästen att sluta med det, eller uppmuntra till problemlösande saker. Jag uppmuntrar, slalom mellan konor går bra en stund (han får väl tråkigt) tills han upptäcker vad roligt det kan vara med konor. Så då leker vi med dom istället.. Kompromiss liksom, dessutom har Storen alltid roligare planer än mig.. :\

Är så kul när de löser problem på andra sätt än det var tänkt. Leder för mig alltid till att vi tappar fokus på det vi skulle göra och låter Storen hitta på regler för lekarna istället.
Så bör man nog inte göra, men det är roligare!

Och jag har sjukt svårt att koncentrera mig på en sak speciellt länge utan tappar fokus snabbt, och då är det bra att ha en häst som är lika dan.

Det känns som jag spin off'ar väldigt mycket idag och svamlar på, men jag är väl Som storen då antar jag. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Gyllir
0

Problemlösning tycker jag är mycket positivt! Även om jag ville att han skulle hoppa, så tycker jag att det var en bra idé att rull atunnan åt sidan. Däremot lär jag honom att om han hoppar så får han vila, om han rullar så får han göra om det en gång till, tills han hoppar, (eller gör ett tillräckligt gott försök). Det är så roligt när hästarna börjar förstå att de ska tänka sig igenom en situation, många skratt!

Apropå det så låg det en liten frigolitbit i paddocken häromdagen. Vi går dit och det första han gör när vi kommer fram är att han stampar hoven på den! Haha, sen var det väldigt små bitar kvar bara… Har inte övat det särskild mycket, men på nåt sätt har det fastnat hos honom, att stampa på saker, ställa sig upp på saker, det är riktigt kul!

Anne

SHV-Pysen
0

stampa på saker, eller rättare sagt sparka på dem, det gör min hela tiden också.. och framförallt bita på saker… Träffar man på en konstig sak på marken (ofta skräp i form av plastförpackningar) så börjar man med att nosa på den, sen krafsar man och sätter hoven på den, skulle den blåsa iväg så jagar man den och slutligen om man får chansen så äter man den! Tror jag har fått bända upp käkarna på honom typ tre grr för han slukat glasspapper där det sitter kvar glass på insidan. (twister är en favorit)

Gyllir
0

#6 Haha! Glassmonster. Då kan du lära din häst att jaga presseningar!

Anne

FeliciaS
0

Haha, vad härligt att han blir road av en tunna :) Kul att han är så lekfull!

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus