Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikett: träningstips
Läst 1389 ggr
Star
0

få hästen att bli intresserad

Har en LBI valack. Lyhörd och så så länge man har grimma på. Men om man släpper han lös i exempel paddocken verkar han inte ha något intresse för mig längre. Men vill jag att han ska byta varv eller trava så gör han det men det går inte att kalla in honom eller få honom att stoppa. Ibland så visar han intresse men det varar inte så länge utan han tröttnar och promenerar iväg. Vill inte motivera honom med godis eftersom han är mycket tiggig utav sig. Så har ni några tips på övnigar/lekar osm kan göra honom mer motiverad och intresserad? :)

Zaphix
0

Jag hade samma problem som dig med min LBI.
Har mest tränat on-line med honom för att han bara gått iväg till utgången i paddocken när jag släppt honom lös.

Men nu har jag börjat leka med honom liberty. Catching game är det stora svaret för oss. Så fort han går iväg ifrån mig går jag efter honom, springer han så springer jag och försöker hålla uppe samma energi som honom, stannar han så gör jag driving game på honom bakifrån så han måste fortsätta röra på sig.
Men så fort han stannar upp och tittar på mig så vänder jag mig om och står still eller går åt andra hållet beroende på vilket avstånd han är ifrån mig. Så fort han släpper fokus ifrån mig så går jag efter honom igen.

Det slutar i "vem jagar vem lek", för när jag går åt andra hållet så blir han nyfiken på vad jag håller på med och går efter. Och går han inte efter utan står bara still länge och stirrar på mig så går jag runt i en cirkel runt honom som jag gör mindre och mindre.

Mindre lätt att förklara utan att visa, men det här har i alla fall lett till att han är mycket mer nyfiken på mig, och går han iväg så behöver jag bara gå efter ett par meter innan han vänder sig om och då springer jag åt andra hållet och då kommer han travandes. :)

Det här tillsammans med att jag mest gör roliga saker med honom som håller uppe hans energi gör att han tycker att det är roligt att vara med mig numera.
Skulle jag göra porcupine eller flytta framdel och bakdel i all evinnerlighet skulle han definitivt gå ifrån mig direkt. Men leker vi med saker han måste fundera över, typ kliva upp på saker, gå över läskiga saker på marken eller saker som håller uppe hans energi såsom att hoppa över hinder, driving game i trav mellan punkter, i slalom och sånt så vill han gärna vara med.
Då blir han engagerad och har annat i tankarna på än att få gå hem till hagen och äta eller bara stå och slappa i nåt hörn av paddocken.

Nu använder jag iofs rätt så mycket godis när vi leker då det är en mycket bra motivationsmetod för honom och han inte blir speciellt tiggig av sig. Men det finns ju så många andra sätt att motivera på.

Sedan är det ju bra att inte leka för länge åt gången, utan jag brukar leka ett par minuter, sedan får han vila en stund, då vila är bra motivation för honom. Dessutom är han rätt så segtänkt, så han behöver vilan för att bearbeta saker.
Vilar han ofta hinner han heller inte tappa fokus, utan det blir jag som avslutar leken och påbörjar leken. Han har mindre lätt för att hålla koncentrationen längre stunder, så jag tycker det känns onödigt att be honom om det. Jag har också mindre lätt att hålla koncentrationen på en sak längre stunder, så det passar oss jättebra. :)

Oj, nu blev det långt.. Men hoppas du förstod nåt i alla fall. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Star
0

Kan tänka mig att det kommer att funka. Kom på att det  var så jag tränade när han var svårfångad i hagen vilket ledde till att det gick att fånga honom. Tack så mycketför tipsen :)

Gyllir
0

#1 Mycket bra beskrivning, jag håller med! :-)

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se