Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikett: utrustning
Läst 1850 ggr
Odinn
0

Hjälp med bett!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När jag köpte min häst la han alltid tungan under bettet, därför hade jag ett sånt här bett: http://www.hooks.se/Assets/ProductImages/Large/500336/500336_01.jpg

Men jag började rida utan träns, så nu i ungefär 3-4 månader har jag ridit i antingen halsring eller i repgrimma. Det har gjort att han har blivit mycket känsligare och när jag sen ska rida med träns så gapar han jättemycket och så fort jag tar i honom slänger han med huvudet. Vet ni något snällare bett? Vad jag har märkt lägger han aldrig tungan under bettet längre.

"when i get sad, i stop being sad and be awesome instead!"

Zaphix
0

Testat rakt bett?

Annars kan det ju vara att bettet sitter för lågt eller för högt upp. När vi inte använt bett på ett tag på Storen måste vi sänka ned bettet ett hål ett tag för att han ska vara bekväm med det. När han sedan vant sig igen vill han ha det högre upp.. Såd et kan ju vara värt att testa. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Elshira
0

Jag säger också rakt bett, och som du ev kan klä med silikon (finns att köpa på rulla i välsorterade butiker). Rakt bett ligger mer på tungan, till skillnad från det tredelade som ligger lika mycket på båda (det som du har med en liten port ligger dock lite mer på lanerna)

Annars kan du ju också kolla efter tredelade som du haft men som är lite tynnre (typ bridongbett), många av dem kan ha en planad yta istället för rundad (efter som de ska vara så tunna som möjligt) och har därmed en större anläggningsyta och blir "snällare" :)

Sedan kan du försöka rida med långa tyglar och bara ge ledande tygeltag på knappt sträckta tyglar ett tag så du verkligen tar det försiktigt fram med att börja ta i tyglarna igen.

Självklart förstår jag om du vill lösa det, men har du ingen "användning" av bettet så kan du ju lika bra slopa det med, beror ju på vad du gör i din ridning :)

Hakuna matata!

Odinn
0

Tack för hjälpen!

Det är det att jag verkligen behöver träna upp hans ryggmuskler och gör det genom att han ska gå iform. Cavaletti är han rädd för, jag kan inte longera då jag inte har någonstans att göra det, och jag kan inte klättra för att det är väldigt långt till närmsta backe.

Han har lätt för att gå i form så jag behöver inte ta så mycket i honom som tur va :)

Elshira
0

#3 Hackamore brunkar gå bra att få dem till att gå i form om det endast är ryggmuskler och bakbensarbete du är ute efter.

Vill du kunna ställa hästen är det lite svårare, men det blir det även med ett rakt bett - då är det ledat som gäller (för att kunna bli riktigt finkännslig då).

Hakuna matata!

ForYourMalice
0

Har haft samma problem med min ena häst eftr att han fick prova att gå med bettlöst, han går inte att rida med bett längre. Efter ett års bråk varje ridtillfälle så förstog jag äntligenvad han försökte tala om för mig, han vill inte ha någon jäkla metallpinne i munnen!

Han rids numera med hackamore ochjag har fått en helt ny häst.

Ja, jag är en såndär tönt som rider barbacka eller bomlöst, utan bett, sporrar eller skor på hästen, men vi kan väl prata ändå?

Gyllir
0

#5 Skönt att se så på saken. Jag har också massor med bettproblem och jag hittar verkligen ingen lösning. Det är så sant, varför bråka och hålla på när det är väldigt tydligt, han vill inte!

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

Odinn
0

#4  Jag funderade på att köpa en mackamore idag när jag var på granngården. Jag kän ställa honom och få honom att gå i form även i repgrimma, men då får jag jobba väldigt länge och han går nog inte i korrekt form. Men en hackamore blir nog bra, det ska jag testa!

ForYourMalice
0

Ja eller hur, man skäms för att man inte fattade det tidigare…

Men min andra häst gillar inte bettlöst, hon vill ha bett eller ingenting allsTungan ute

Ja, jag är en såndär tönt som rider barbacka eller bomlöst, utan bett, sporrar eller skor på hästen, men vi kan väl prata ändå?

Odinn
0

Ska nog köpa ett Sidepull, är dom bra?

Han är väldigt känslig och reagerar för minsta tryck, och om jag har förstått rätt är den här "snällast" ?

Salish
0

#9 Du kan ju alltid testa att använda en remont och sätta den högre upp och fästa tyglarna i ringarna, om det funkar hyfsat bra kan du köpa ett sidepull då det är stadigare.

Odinn
0

#10  Jag red så för några månader sen och det gick väldigt bra. Rider i repgrimma nu för tiden då han blir sur och bara drar när man har bett.  Någon som har en aning om vad ett Sidepull skulle kunna kosta?