Längd på tygel?
Nu har jag fått tag på massa rep ifrån pappas gamla båt (härlig tyngd och bra tjocklek, perfekt alltså så jag är glad), så nu ska jag lära mig splitsa (heter det så?) rep och tyglar.
Men vilken längd har ni på tyglarna till repgrimman? Alltså repet..
Vilken längd är det på de som Parelli säljer?
Har använt 12fots-repet som tyglar förut och satt fast ena änden med haken och knutit fast andra, inte så praktiskt egentligen. Men har varierat längden ganska mycket, så vet inte riktigt vilken längd jag ska välja nu..
Har också gjort ett 22 fots-rep. Men har massa rep över.. Så nån som har tips på fler användningsområden för tungt och ganska tjockt tågvirke?

Tyglar kan man köpa i 9' eller 11'. Jag har en 9' till min minipålle, du kanske vill ha 11'. Spännen kan du köpa lite varsom.
Förutom Finesse tyglar och 22' rep skulle jag göra en hackamore (tyglar och 12' lina i repgrimma), Freestyle tyglar med slobbers på, har dock ingen aning hur man gör tofsarna… Hade jag mycket rep skulle jag göra en till 22' lina, så småningom kommer du vilja ha två nämligen… resten kanske du kan sälja?
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
Okej, då blir det 11 fot. Spännen har jag dock redan köpt från börjes.
Vad är slobbers? Har sett såna i läder på bild, men aldrig vetat vad det egentligen, vad de ska användas till eller hur de ska sitta. Varit lite av ett mysterium för mig. :)
Hackamore var ju smart, det har jag inte tänkt på. Är ju praktiskt när man rider ut att ha ett sånt. Har ändå planerat att köpa en till repgrimma snart, så då kan den nya få bli hackamore.
Ja, är väl tömkörning senare i utbildningsstegen va? Sett hur stallkompisen går runt med två rep men har alltid tänkt att det ligget långt fram, så borde inte fråga.
Sälja.. Det vet jag inte om jag orkar engagera mig i. Men ska göra ett 22 fots till en stallkompis i alla fall. :)

Slobbers är rätt tunga läderbitar som gör att tygeltaget har en fördröjning. När du lyfter tygeln, händer först ingenting men tygnden försvinner från bettet, sen tar tygeln i bettet direkt. Freestyle ridning främst. Övergång från natural hackamore till bett. Dessutom är det snyggt! Kolla på bilder på nätet hur det ska vara. Säg till om du inte hittar, så får jag ta en bild på mina…
Tömkörning kommer, då kan du har två 12' eller en 22' runt. Blir nog två 12:or för dig med din stora häst :-) Sen två 22' när du ska göra sidapasses online och dylikt. (kan inte jag heller, men jag har börjat tömköra inför detta iaf…)
Anne
Okej, jag gör ett sånt rep till då. :)
Ska googla lite efter bilder. :)
Tömkör ju bara med tomkörningsgjord nu efter konstens alla regler och tycker det är riktigt roligt. Så längtar tills jag kan börja tömköra på annat sätt istället.
Måste ju få ordning på körningen snart så måste tömköra mer så jag vågar sätta mig i vagnen tillslut. Nu blev det spin off igen..

#4 Just tömkörning på Parelli vis tycker jag är svårt. Repet åker ner hela tiden och det är svårt att hålla ordning på allting. Antar att det är precis så det känns när man ska börja med Parelli. Carrotstick, string, långlina = inte lätt. Träningssak. När jag klarar det och hästen förstått det hela, verkar det riktigt roligt!
Anne