Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettträningstips
Läst 1583 ggr
Nusse87
2010-03-30 23:57
0

Behöver tips!!!

Har fått hem ett 3-årigt sto som är otroligt respektlös mot människor. Hon går "uppe" på en och när man ska stanna så ränner hon rakt över en.

Vet inte redigt hur jag ska gå till väga för att få bukt med detta betende.

Har ni några tips på hur jag ska göra?

EwaAngantyr
2010-03-31 18:19
0

Oj, usch vad otrevligt!! Du måste få henne att respektera ditt område. Ta en lekpinne till hjälp och se till att hon håller sig minst en meter ifrån dig. Kommer hon emot dig så duttar du med pinnen tills hon respekterar pinnen och backar/stannar. Beroende på vad det är för häst kan du behöva dutta ganska hårt! Tänk på hur en häst säger till en annan häst i hagen med bett och sparkar om den kommer för nära.Träna oxå mycket yo-yo game, Backa och stå still och sedan komme till dig igen.

kaka1234567
2010-03-31 23:46
0

Ta Carrot stick eller ett spö som förlägning av din hand inte slå bara som hand. Om hon skulle komma för nära en häst så kickar ju dem. Så samma sak med oss hoon ska respekter a ditt ut syme så kickar med spöt mellan fram benen. Sen ska du gå i en sirkel så ser du om hon följer ditt kropps språk och åt höger och vänster mm.

och där era man oftast om den respekterar ens utryme.

För om hon kommer nära en häst så kickar dem så säger du till med spöt/carrot sticken absolut inte slå men visa henne. Be henne att backa med din förlägda arm. Så gjorde dem på ett Nh program helt gallant ,hästen blev så bra =)

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Nusse87
2010-04-01 20:58
0

Vi brukar träna mkt på detta till och från stallet och det börjar bli bättre men är långt ifrån bra!

Det är en connemara. Men hur pass hårt ska man "dutta" med spöet el pinnen?, för först verkar hon inte bry sig alls och tar man hårdare så verkar det som att hon låser sig mentalt och ska bara sticka när man ställer krav på henne!

Jag har ju hållit på med hästar länge, men har aldrig mött ngn som betett sig så här, så jag blir himla fundersam på hur man ska göra, då det är ju farligt om hon fortsätter så här!

Jag har suttit och studerat henne i hagen ganska mkt och jag tycker inte att hon respekterar dem andra hästarna redigt heller utan är det ngn som säger ifrån så tjafsar hon tillbaka, även till den som är riktigt dominant ledarsto!, är det ett normalt betende egentligen??

Zaphix
2010-04-01 21:18
1

#3: Vi har en sån häst i stallet också. När hon kom i höstas hade hon noll respekt för vare sig människor eller de andra hästarna. Hon är uppfödd i Tyskland, antagligen inte gått i flock speciellt mycket, mindre bra på hästspråk alltså.
När någon häst sa ifrån till henne, även om det var på ett milt sätt med öron bakåt, så vände hon sig direkt om och sparkade och sparkade..

Men tids nog har hon lärt sig hur andra hästar fungerar, så nu sparkas hon aldrig, utan är snarare helt obrydd om de andra. Oavsett och de biter eller sparkar mot henne så står hon bara kvar helt obrydd. Dock flyttar sig de andra när hon kommer.

Hon är ledaren i hagen nu. Men det jag ville komma till var egentligen att ju mer hästspråk hon lärde sig, ju mer började hon respektera oss människor också. Nu springer hon inte rakt över en längre utan respekterar utrymmet.

Men det jag började träna på när jag började träna NH med min häst var respekt för mitt område. Fick lära mig att använda ledrepet. Går han upp bakom mig piskar jag med repet som en svans bakom mig. Mindre lätt att förklara, men viftar med det varannan gång på höger sida och varannan gång på vänster sida så att repet svingas bakom runt mig typ.
Kommer han upp på sidan om mig piskar jag med repet i en cirkel på framsidan om mig så att cirkeln går ut på sidan så om han ska ta sig förbi måste han gå in i det piskande repet.

Jag piskar alltså aldrig på honom med repet, utan jag ger alltid honom ett val. Antingen så håller han sig bakom mig en bit ifrån, eller så måste han gå in i ett piskade rep.

Fungerar jättebra på de hästar jag testat det på, lär sig snabbt att det inte lönar sig att försöka gå över mig, för då gör det ont. Men de har alltid ett val.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Animal-3
2010-04-02 00:05
0

Svårt att säga över nätet. Själv är jag som vanligt en sån häst vill jag coralljobba (inte join up). Att knuffa, peta eller slå leder bara till att hon kommer trycka mot mer om hon är dominant. Dessutom hästar ger många signaler innan de går till fysisk "attack" på en annan häst.

Gyllir
2010-04-02 01:06
0

Nu har du fått en del tips, men jag kan bara tillägga att när du börjar leka lekarna så kommer också mycket av detta att försvinna av sig självt. Du får en metod och massa redskap till att kunna kommunicera tillsammans. Apropå hur mycket du ska ta i med pinnen, ta i så lite du kan, men så mycket du behöver. (hängde du med?) Alltså var så försiktig som möjligt, men ta i så mycket som behövs för att vara effektiv och få resultat. Nöj dig med pyttesmå framsteg i början, men var noga med att hålla henne på ett säkert avstånd.

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

kaka1234567
2010-04-02 01:21
0

#3. Man ska ju inte slå eller picka för löst men så att hon backar bicka minst 3 ggr.  ja eller tills hon börja backa och hon ska ha backat en ganska bra bit och sen driver du framot stanar och ser om hon fot respekt för dit utrume. Gör om om hon kom för nära igen.men oftast räcker de att göra så en ggr.

Och de jag skrev ovan om cirkel provet =)

_Mvh kaka
_

EwaAngantyr
2010-04-02 01:30
0

Du behöver dutta så så hårt som behövs för att hålla henne på avstånd! Kommer hon för nära så ta i så hårt så hon stannar eller backar. Måste du ändå backa så har det liksom ingen mening.

Tänk på hur hästar gör mot varandra i hagen!

kaka1234567
2010-04-02 01:33
0

Säger som #8.

_Mvh kaka
_