Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettträningstips
Läst 2028 ggr
Zaphix
0

Går för långt.

Har ett litet problem, eller ja, det är väl ett ganska angenämt problem egentligen, men vet inte hur jag ska lösa det.

Storen gör gärna lite för mycket när jag bett om något. Ber jag honom trava, från marken då, så travar han alltid jättesnabbt och jag måste be honom sakta farten. Ber jag honom gå bakom mig så går han helst lååångt bakom mig, samma sak när jag ber honom gå framför, räcker inte med att visa, utan måste alltid korrigera efteråt.

Men allt det är väl helt okej, hoppas mest på att han ska inse snart att jag inte ber om så stora saker. :)

Dock så är det ett problem när vi går längs vägarna. Han håller sig gärna inte precis vid vägkanten, och det är helt okej. Men när det kommer en bil så vill jag att han flyttar ut i vägkanten.
Då brukar jag först visa med handen vad jag vill, lyssnar han inte på det sätter jag upp sticken på sidan närmast vägen. Det lyssnar han alltid på så har aldrig behövt stega upp det mer.
Men problemet är att han inte tycker att det räcker med att gå till vägkanten, utan han går rakt ned i diket utan att tveka, hinner jag inte hindra honom går han upp på andra sidan diket också.
Inte så kul när det är skare på snön, snö ovanför magen hans, när det är ishalka så han halkar ned i diket eller på sommaren då det är lösgrus och han halkar ned så han håller på att gå omkull..

Min teori om varför det händer är att jag inte ger eftergift tillräckligt fort, men har blivit väldigt noga med det och tar ned armen så fort han börjar gå åt sidan.

Vet inte alls vad jag gör för fel för att han ska överdriva det han gör eller hur jag ska kunna få honom att inte göra så..

Vet att det är svårt att ge tips när man inte kan se det, men ändå, har någon något tips? :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

anyberg
0

Du kanske ska testa att bara ge signal med "lillfingret" :)

Fast det kanske gör att han inte reagerar alls?

Vad du tycker är en svag signal kanske han tycker är en stark signal?

Bara en tanke…

Zaphix
0

Antagligen är det nåt sånt.. Men det känns som jag testat att ge mindre signaler och så, men antingen lyssnar han inte eller så lyssnar han för mycket. Hittar ingen jämnvikt liksom.

Min och Dackes blogg

Gyllir
0

Det känner jag igen. Inte just när det gäller diken, utan att han gör alldeles för mycket. När jag bad min pålle att gå ett steg åt sidan, flyttade han sig tills det tog emot i repet. Jätte besvärligt när man håller på med småpill kring saker i paddocken. Jag fick lära honom att ta ett steg i taget och följa min intention. Det är som att du ber honom gå, sen går han och slutar inte förrän du ber honom sluta. Så här måste de lära sig att det fungerar på ett annat sätt.

Jag stog rakt framför honom och bad honom ta ett kliv åt sidan, när han hade tagit steget var jag noga med och snabb med att be honom stanna om han fortsatte gå. Bad honom flytta tillbaka till utgångspositionen om han gjorde för mycket. Så höll jag på till shan förstod att det bara var lite jag vill ha och att han skulle följa mina signaler.

Viktigt att tänka på att ha lite energi uppe när han ska gå ett steg, och släppa energin fort som attans. Du kan liksom inte visa med hela armen att han ska gå åt sidan, men tar bara handen eller fingret och pekar med. Rör dig långsamt själv.

Hängde du med?

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

Zaphix
0

Japp, jag hängde med. Tack för tipsen. Ska tänka mer på det när jag tränar.

Just fått tag i ett 22 fots-rep, så ska i veckan testa om han reagerar lika mycket på längre avstånd, eller om det är så att han tycker energn blir för kraftig när jag är närmare.
Är nämligen min tanke om varför circeling game ofta går som det går, han överreagerar ofta med bensprattel och springa snabbt, men när han är på längre avstånd går det utan problem. Men där kan dte ju också vara att han tycker volten blir för liten i trav, han har trots allt stora steg och är en stor häst.

Men ska undersöka mer. :)

Min och Dackes blogg

Gyllir
0

Yep, tom min lilla pålle har svårt att komma runt på 12' linan…

Anne

Zaphix
0

Lekte idag, och det går bättre på längre avstånd, med det mesta faktiskt. Circeling game gick riktigt bra, blev bara bråk från hans sida en gång (hans jobbiga varv på volten och han tyckte inte att han skulle behöva hoppa).
Resten gick bättre också, han reagerar, men inte för mycket.

Kanske ska leka på långlinan ett tag och sedan korta ned succesivt?

Liberty är oftast inte ett alternativ då jag sällan är ensam i paddocken och leker.

Min och Dackes blogg

Gyllir
0

#6 Visst, prova. Tror dock att det är en sak han ska lära sig, och inget som du gör "fel" egentligen. Han ska lära sig att tänka efter och göra det du ber om, inte att bara göra något ungefär åt rätt håll. Var petig och nogran när du ber honom göra saker, nöja dig inte med ungefär. Det är level 1, du är inte på level 1 längre :-)

Lycka till!

Anne

Zaphix
0

Jag är nog för snäll faktiskt. Lite "Låt gå då, han gjorde ju nästan rätt.". Är nog det som är felet egentligen.. Måste bli bättre på det. :)

Fast level 1 är jag ju på, inte tagit någon level alls än ju.

Min och Dackes blogg

Gyllir
0

#8 Du är inte alls på level 1. Spelar ingen roll om du inte tagit officiell audition, du är mycket bättre än Level 1. Du kan väl leka alla 7 lekar? Touch it, figure 8? Då har du kommit fram till Level 2.

Anne

Zaphix
0

#9: Okej då.. Är inte så bra på levelsystemet eller hur det fungerar, fast det tänker jag bli, för jag ska ju levla och få ny färg på stringen! :)

Min och Dackes blogg

Gyllir
0

#10 du är väl med i Savvy klubben? Kolla upp vad du behöver för att ta level 1, det är verkligen inte svårt. Det är inte bra att hänga kvar i level 1 för länge. Det blir tråååkigt. På alla dina inlägg har jag dessutom fått intrycket att ni inte als är på level 1 längre.

Jag ju själv nyss fått min blå string, det är roligt att levla faktsikt! :-)

Anne

Zaphix
0

#11: Nä, är inte med där än. Har väntat på att jag ska bli så duktig att jag kan levla, och har modet och ekonomin för det..
Men har inte haft så stor användning för savvy club då jag har en PNH-tränare i stallet jag tränat för i alla fall en gång i veckan. Men nu har hon varit bortrest ett par månader, så nu har jag träningstips-abstinens och tänker gå med i savvy club. :)

Vilken level är blå?

Trodde verkligen jag lämnat allt vad graderingar är när jag slutade kung fu'n, men det finns visst överallt. Så nu finns det ju nya "bältesfärger" att ta. :)

Min och Dackes blogg

Gyllir
0

#12 Blå är två :-)

Anne