Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettträningstips
Läst 1662 ggr
IdaL
2010-03-31 23:15
0

Övningstips?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag har nu börjat med lite övningar med min lilla orädda polle. Idag började vi med att gå igenom trånga passager t.ex. Jag la fram 4st tunnor (2 på varje sida) så det blev en liten passage och sen har vi övat på att gå igenom och backa runt dom.

Sweety är väldigt trygg i sig själv och blir sällan rädd för grejer i den bemärkelsen. Nu behöver jag lite tips på nya "utmaningar" från er. Jag har tränat med dessa lekarna osv. men gärna några tips där man kan använda redskap (helst sånt som man inte behöver köpa för flera 1000 kr) och "leka" med.

Jag har ju själv en sån här pilatesboll hemma, kanske något man kan göra med i stallet? och vad i så fall? alla tips är välkommna som sagt Glad

kaka1234567
2010-03-31 23:23
0

Du kan ju ha presening över honnom och be han att gå på breseningen. Du kan göra en tunel med preseningen ovan som et tak och gå igenom där.

Hu kan häla lite vatten på preseningen som ligger ner och gå över den. Allt du hittar kan användas som redskap hita på något va kreativ.

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Gyllir
2010-04-01 00:19
0

Stubbar i skogen att stå på, bildäck. En frisbee att ställa hoven på. Lek med en plastpåse fäst i din lekpinne. (klappa massa, sen skaka och lära honom att sänka huvudet). Rockring att ha runt halsen, ställa fötterna i. Du kanske hittar ett fält träd i skogen att gå sideways över. Har du massa morotsbitar kan du lägga ut de lite överallt och låta hästen leta reda på de igen. Bollar är roligt. Finns en bolltråd någonstans, läs den för extra bolltips.

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

Zaphix
2010-04-01 00:21
0

En boll kan du ju ha massa roligt med. Sparka fotboll med, låta hästen jaga och sånt. :)

Annars är ju att kliva upp på lastpallar och sånt roligt, lite klurigt att få upp alla hovar om den är liten, något att roa sig med. :)

Gyllir har skrivit en bra text om hur man kan bygga en sån, titta efter den.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

IdaL
2010-04-01 00:35
0

Tack för alla tips Glad Jag kan också säga att det får inte vara för avancerat med massa snurrar hit och dit då hon precis haft en fraktur på knäskålen Obestämd

IdaL
2010-04-01 00:50
0

Och då måste jag också tillägga att hon är friskförklarad (sen en månad tillbaka) så ni inte tror jag är någon hemsk människa Tyst och vi håller på att sätta igång nu så inget trav heller (ännu). Jag hittar ingen boll-tråd någon vänlig själ som skulle vilja länka? Flört

Gyllir
2010-04-02 00:17
0

Jättebollar heter länken.

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se