Bettlöst, vad?
Nu har jag pratat med min medryttarhästs ägare om att prova bettlöst. Hackmore eller sidepull är det jag tänkt prova, ägaren är dock skeptiskt då hon har provat hackmore på andra hästar och fått känslan av att hästen efter ett tag slutar lyssna och att dem inte fungerar längre.
Men jag ska iaf prova, fundrar på att prova både hackmore och sidpull och se vad hästen gillar bäst. Men nu till min fråga, det finns massa olika modeller, jag vill ha en som är skarp men inte så skarp att jag riskerar att skada honom. (tänker mest om hästen sliter sig och fastnar får den inte risker att tex bryta nosryggen på honom)
Sen vill jag ha lite mer info om hur dem funkar;
Hackmore är hävstång om jag fattat det rätt? Och den trycker på nosryggen men går inte att ta ledande tygeltag? Trycker den nåt på nacken?
Hur funkar sidepull? Den trycker på nacken va? Är inte det farligt?
En fråga till om ni orkar?
Ni som har sidpull/hackmore kan ni mätta runt nosryggen hur stort-litet den kan bli så jag vet om jag ska ha full eller cobb?

Hackamore tycker lite i nacken, påverkar under käken och nosryggen.
Sidepull verkar enbart på nosryggen.
Sidepull ligger under kategorin tränsbett och Hack under stång bett.
(kan skriva bättre en annandag alldeles för sent nu^^ natti
Jag använde hackamore på mitt arabsto osv var för trång i munnen för att kunna använda bett. Hon var dock inriden med sidepull.
Jag ville ha hackamore då jag inte kunde kontrolera henne i endast sidepull om olyckan var framme och hon blev rädd för något, då ville jag vara säker på att jag fick stopp på henne. (När hon fick panik fanns inte en chans i världen att hon lyssnade på varesig hjälper eller rösten, så då var jag tvungen att ta tag ordentligt och böja huvudet så hon saktar av och inte far ut i skogen och skadar sig~).
Dock satte jag det något högre än vad man brukar ha dem (ungefär där den vanliga nosgrimman brukar sitta eller precis snäppet under) för att jag inte skulle behöva vara orolig att nosryggen skulle gå av vilket den kan om man tar för hårt och har den för långt ner. Men självklart kan man ju inte "hänga" sig i tyglarna bara för det.
Sedan var hackamoret ett "ponny hack" (typ det man kan hitta på hööks) med bred nosdel och korta skänklar. Vill man ha lite snällare är det ju dessutom bara att byta ut kedjan mot en läderrem.
Hakuna matata!

Jag har provat både hackamore och sidepull på min kille innan jag kom fram till det bästa för honom. Han klarar inte av att ha bett så bettlöst var ett måste.
Sidepull
Sidepull är som namnet påvisar ett huvudlag som verkar genom tryck på nosryggen samt på sidan av käken om man tar ledande tygeltag. Sidepull ska man endast rida med om man tar ledande tygeltag och rider på långa yglar eller med noll kontakt med det utom när man ska utföra en rörelse. Sidepull går alltså inte att rida "engelskt" med, eftersom hästen inte känner någon skillnad på om du tar högra tygeln rakt bakåt eller båda tyglarna rakt bakåt, det ger nästintill identiskt tryck på nosryggen. Det är också viktigt att man inte köper ett sidepull med stelt rep över nosen, de med mjukt rep eller läder är bäst.
De stela repen kan gnida av päls och orsaka skav även om man inte ens tar i det. Det är också väldigt styvt och skarpt.
Hackamore
Eftersom hackamoret består av en käkkedja, och en egen ring att fästa huvudlaget i samt en till egen ring att fästa tyglana i så verkar det på tre sätt när man tar i tyglarna;
Hela metalldelen som allt är fäst i snurrar in mot hästen, vilket ger tryck på nos, nacke och underkäke. Hästen ska alltså gå undan får trycket i nacken genom att gå nedåt, och trycket på nosen och käken genom att gå inåt. Hackamore går att ta ställande tygeltag med, vilket sidepull inte gör (endast ledande på sidepull).
Man ska heller inte ha konstant kontakt med ett hackamore, men en lätt kontakt går att ha så länge hästen inte "lägger sig i händerna".
Jag rider med hackamore för att jag behöver ha förmånen att ställa min häst, han är lättare att få i form då. Med sidepullet så kan man bara säga "stanna" eller "gå höger/vänster".
Medans med hackamoret så kan du göra allt som du kan göra med ett vanligt tränsbett.
Jag har också ett sånt där ponnyhack, som inte har så långa skänklar och en bred nosdel. Och som nämts tidigare, man kan byta ut kedjan mot en curb strap. Jag har fårskinn på min kedja och under nosen så det ska bli mysigt och gosigt
Sidepull skulle jag nog bara använda om jag ska rida mycket volter, runt koner osv och inte öppna, sluta, bakdels/framdelsvändning etc.
Hööks har ett bettlöst träns helt i läder som har remmar som löper som ett kors under käken, inget jag provat men det är i alla fall ännu ett bettlöst träns.
http://www.hooks.se/product.aspx?productid=300404&deptid=109&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC
Så gör jag i alla fall, hoppas du förtår mer vad de olika huvudlagen används till och vilket som pasar dig och din häst. Men som sagt, det är ju bara att testa sig fram!
Ja, jag är en såndär tönt som rider barbacka eller bomlöst, utan bett, sporrar eller skor på hästen, men vi kan väl prata ändå?
Vad gäller storleken, jag har ett ponnyhack på mitt kallblod som drar Xfull i huvudlag. Alltså själva nosdelen är strl ponny. denna modellen gick att ställa ut väldigt mkt, men jag har planer på att sy en egen nosplatta som är anpassade efter hans huvud.
hade tyvärr inga blder med hacket på honom.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Jag varierar mellan repgrimma och hackamore.
När jag hoppar använder jag alltid hackamore, eller vanligt tränsbett. Känner att jag har mer koll med hackamore, speciellt eftersom han gärna bockar efter hindren.
Sidepull använder jag aldrig eftersom jag känner att då kan jag lika gärna använda repgrimman. Sidepull är inget jag skulle vilja rida dressyr på, känns inge bra.
Har även hackamore när jag ska konditionsträna tillsammans med andra hästar. Han har lite tävlingsinstinkt, så då vill jag ha något skarpare. Skulle inte vilja sitta med sidepull då.
Vi använder et ponnyhack ifrån Hööks. Det kan man variera storleken på riktigt mycket. Tror det bara finns i en storlek till och med.
Problemet med hack är att ifall man har en häst som är väldigt bred runt nosen kan det vara för kort, och det är mindre lätt att hitta ett tillräckligt långt då.
Kan dessutom vara bra att ha ett cob-träns ifall man vanligtvis använder full, för sidostyckena måste sitta betydligt högre upp jämfört med bett.
Kan säga att hacken från hööks numera finns i varierande storlekar (vilket jag inte minns när jag en gång köpte ett sådant). Men det jag har idag kan jag variera både mellan B-ponny och stor Cob. Med andra ord är de väldigt ställbara och ställbara både under köken (givetvis) och över nosen.
Så jag tror nog att de passar de allra flesta hästarna! =) De har dessutom teddyfodring på insidan ^^
Hakuna matata!
Oj tack för alla bra svar :D
Tror hackmore låter bäst, så vi börjar med att prova det ;)
Om hästen bryter nosryggen är det bara att avliva då eller går det att göra nåt åt det?
#2 jo, då sätter jag nog den lite högre upp också :)
Dock om man skulle ramla av och hästen fastnar med tyglarna i nått, är det risk att den bryter nosryggen då?
#3 ja rider ju gärna på långa tyglar, men ibland lyssnar han inte alltid å då måste jag ta mjukt i tyglerna och bromsa honom lite så han saktar ner tempot ;)
Är det inge dåligt med tryck på nacken?
#7: Jag tycker nog att det är lite skräckpropaganda över hackamore, har du det där det ska vara på nosryggen är det inte alls lätt att nosryggen bryts.
Storen har trampat på tyglarna flera gånger utan att något har hänt, och han har ändå hacket lite lägre ned än det ska.
#8 ja tänken är väl att tyglarna går sönder först så. Men men, då provar vi då och ser vad han säger :)
Om hästen trampar på tyglarna så trampar den ju sällan på båda samtidigt :) Så även om det då spänner åt på ena sidan så kommer det ju åka upp helt på andra istället (om man inte har det jätte hårt spänt redan från början då) och då lär det inte bli mycket värre än om de trampar på grimskaftet med grimman på :)
Jag måste nog faktiskt också säga att folk "överreaqgerar" lite vad det gäller hackamore. Har man inte den skarpaste varianten med kedja över nosryggen och 30 cm långa skänklar så ser i.af jag inget fel med det om man är nöjd med funktionen det har.
Hakuna matata!
#10 jo, men dem sitter ju ihop så det kan nog bli ett tryck iaf.
Men som jag sa borde väl tyglarna gå sönder innan nosryggen bryts?
Okey ;)

Om du är väldigt orolig så kanske du kan sätta något säkerhetssnöre i hacket att sätta tygeln i som håller för ridning men går sönder vid starkt tryck eller ryck?
Men jag tror inte heller att det är någon fara. Mina hästar fattar i alla fall om de står på tygeln och lyfter på foten
Nej det är inget negativt med tryck på nacken, det är inte farligt.
Ja, jag är en såndär tönt som rider barbacka eller bomlöst, utan bett, sporrar eller skor på hästen, men vi kan väl prata ändå?
#12 Jätte smart idee :D
Tänkte om hästen blir rädd å skenar i panik ;)
Stå på tygeln ska han ju inte göra så ;)

Nejvisstja.. Gå på tygeln heter det ju..
Nejmen tänkte om du ramlade av och han råkar ställa sig på tygeln
#14 hehe ja det e just däför jag vill veta att det inte skulle vara farligt ifall nåt sånt hände när man rider på hackamore :P
Så länge man vet att hackamore är ett stångbett (med inverkan) och inte rider dressyrarbete (såvida hästen i fråga inte är spå högt utbildad att ett stångbett är det mest lämpliga för kommunikationen) så är det väl inget större fel med det.
Ville mest påminna att det även finns ridkapson (kedja eller fast nosjärn) och muserola (fast/oledat nosjärn) om man vill prova ett lite skarpare bettlöst med tränsbettsinverkan. :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#16 skogridningen och ev lite markarbete någon enstaka gång ;)
Vi andvänder LG bridle:D de är jätte bra och dessutom tycker alla att de är snygga:D
här är en adress om någon är intresserad: www.butik-hovbalans.sbadmin.se
Så ser du på vänstara sidan LG bridle TM och där kan du läsa om dem:D
Borde man egentligen ite kunna rida med en vanlig remontnosgrimma som man sätter lite högre upp på nosryggen bara? :P

Klart man kan. Blir sidepull liknande. Fungerar bra om man har en stadig nosgrimma.
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
#22: Har använt remontnosgrimman så, det fungerar helt okej. Om nu hästen fungerar bra på sidepull, vilket Storen inte gör.