Hur man bygger piedestal
http://paintinghorse.wordpress.com/2009/04/21/tires-and-the-power-of-choice/
På denna sida finns det information om hur man bygger däck piedestal till sin häst. Om man inte bryra sig att kunna flytta piedestalen kan man också fylla däcket med en massa jord/sand. Fyll på tillräckligt mycket, så inte kanten sticker upp som din pålle kan fastna bakom.Du kan ta ett traktordäck, fram eller bak, men ett vanligt bildäck funkar också bra. Dock får din häst kanske inte upp alla fyra på den samtidigt.
Om man vill göra en piedestal av en pall istället, behöver du en gammal lastpall och lite virke. Såga till plankor i rätt längd och skruva fast (håller bättre än spikar) så det täcker hela pallen. Så du fyller inte hålen mellan de befintliga plankorna, utan lägger på ett nytt lager ovanpå. (i andra riktningen). Om du vill kan du nita fast ett tyg uppepå, så den inte blir hal. Men det tycker jag själv var lite överkurs. Om du vill ha en högre än bara en våning, är det bara att skruva fast en till pall under. Lätt som en plätt.
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se

Förresten så står Gyllir på en gammal brunn på min Avatar. Funkar också bra om du har brunn med pålitligt lock.
Anne
Trodde inte lastpallar skulle vara så stabila noch hålla för så mycket, inte för ett tryck på samma ställe liksom. Men nu i vintras blev jag överraskad över hur mycket de håller för.
Vi har två lastpallar ovanpå varandra utanför stallet för att kliva upp på hästen ifrån, sk. kärring bänk. När jag skulle gå in med Storis i stallet gick han istället upp på den, och den höll!
Trodde jag inte den skulle göra.. :)
Nu har vi haft tur, andra Parellimänniskor i närheten har byggt en piedistal av en lastpall i paddocken, så vi slipper bygga en själv. :)
Nu på vintern har jag använt snödrivor att kliva upp och stå på, även stubbar fungerar bra.

Stubbar fungerar alldeles utmärkt om de inte är ruttna eller blöta och hala. Brukar leta stubbar i skogen att stå på…
Anne
Tack Gyllir!
Det verkar ju inte vara så svårt att fixa själv.
Någon som har beskrivning på hur man kan göra en grind??? Tänkte få till det till nästa playday!

#4 Varsågod. Med lite fantasi är det inte så svårt faktiskt :-)
#5 Vi har en trådgrind mellan två stolpar med gummitråd. Funkar bra som lightvariant. Annars borde man kunna ta två stolpar, gånggärn och en enkel grind gjord av tre plankor (i trekant: en vid gånggärnen vertikal, en horisontellt till den andre stolpen och en snett neråt som håller ihop de båda). Jag hade en sådan hemma på gården hos mina föräldrar. Jag satte en stor metall ring i änden som man kunde lägga över stolpen för att stänga/låsa. Det är svårt att förklara i ord, hängde du med?
Anne
I ett stall i närheten har de en grind de tränar trail med.
Den har två järnstolpar med fötter så de kan stå. Ena stoplen är fast, medan andra stolpen har en vidare stolpe ovanpå (alltså den smala stolpen är inuti den andra) och på den vidare stolpen är en järnstång fastsvetsad.
På den fasta stolpen fins det typ ett litet V uppepå där järnstången kan ligga på. Så när man öppnar lyfter man järnstopen ett par centimeter, sedan kan den åka fram och tillbaka dit man för den, sedan lägger man bara tillbaks den igen.
Tur att jag är lika bra på att rita som att förklara.. Men en bild iaf. :)