Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikett: allmänt
Läst 2944 ggr
Gyllir
0

Vad har du gjort idag? 3

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dags för en ny "Vad har du gjort idag"-tråd.

Idag har jag varit på långritt med mina stallkompisar. Totalt var vi 11 stycken, helt fantastiskt! Vi passade på att rida "Runt Nordsjön", där det brukar vara lite geggigt annars, men nu var det bra underlag med snö. Vi hade med oss varmchoklad och smörgåsar och hittade ett fint ställe i solen att fika på. Efter 3,5 timme var vi hemma igen, svettiga och trötta. Det är synd att så många söker efter meningen med livet, medans vi inte tycker den är svår att hitta!

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

[trollduva]
0

i dag har här varit ca en minusgr,strålande solsken och klarblå himmel,så det blev en runda ner till sjön där vi tittade på dom mycket läskiga skridskoåkarnaSkrattandeefter det red vi ett kort dressyrpass i sommarhagen där hon blev till en unghäst igen och la av ett par rejäla bocksprångKyss

Zaphix
0

Vilken härlig dag ni verkar ha haft båda två!

Jag har marktränat med hästen, skrev om det i en annan tråd. Men det gick sisådär, hästen tycker att han är otroligt häftig men jag håller inte med.. Men vi löste det i alla fall, så det slutade rätt okej.

Eftermiddagen spenderades på en tömkörningsclinic. Väldigt spännande för mig som är total nybörjare inom tömkörning och mest tömkör rakt fram efter vägen.. :)

Han som hade clinicen var otroligt duktig på att tömköra, och jag fick väldigt mycket tips och idéer, så det var ju bra.
Men jag är inte så förtjust i hans arbetssätt riktigt, tyckte han gick på aldeles för hårt. Skulle velat haft betydligt lägre form på en av hästarna, och en annan skulle han inte jobbat med förrän den hade mer framåtdrivning och den sista hästen var han för hård emot.
Den sista hästen klarade jag knappt av att titta på, den var otroligt right brain. Ordentligt stressad av situationen och såg helt borta ut i skallen.
Och den hästen höll han på att trampa med. Gjorde passage och piaff, och visst, det gick bra och hästen gjorde det fint. Men den såg mest ut att vilja fly därifrån. Ägaren till hästen sa innan att hästen var väldigt känslig, vilket man såg, ändå gick han på den för hårt.

Så jag fick jättemånga bra tips av clinicen jag ska använda, men ska omvandla dom till mer savvy. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Anna452
0

Kul och läsa vad ni alla har gjort!

Det var häst för hela slanten i helgen. Igår hade varit 4 älgar i hagen, behöver jag säga hur extrem RBI Niten var. Och jag visste inte om det när jag hämatde honom, han slet sig vid ett visst ställe i hagen och sprang tillbaka till dom andra. Jag gjorde om proceduren och samma sak hände. Sen påminde jag mig själv om vilket rovdjur jag är, och hur han tänker och hur jag tänker. Så bytte jag taktik och det gick jättebra. Körde lite yo-yo game och porcupine i hagen då vi jobbade för att gå till stallet och läget blev mer och mer stabilt. Fast nog var han uppjagad allt. Men jag hade en annan känsla då än jag haft innan vid samma situationer!

Idag blev det wn vanlig 2-timmarstur på ryggen. Det var ett tag sen vi var åt det hållet vi red åt idag, så det var mkt att kolla på och han skenade (5 steg) vid 3 tillfällen. Men det gick fint, hade repgrimma och träns över, höll tyglarna som Karen Wolf visade i videon, och det funkade fint. fast repet är så tjockt o hålla i. Jag behöver rep-tyglar, riktiga rep-tyglar!

Gyllir
0

#3 vad kul att du gör framsteg! Låter riktigt bra :-)

Anne

Gyllir
0

Själv har jag varit ute en stund och lekt på marken. Hoppade lite, han drog mig till hoppet, så det var bara att tacka och ta emot. Försökte hoppa över två tunnor i längden, men det gick inte så bra. Han slog med frambenen på de, tills de hamnade isär så han kunde gå emellan och tadah matte! (stolt häst som tror att han löst värsta kluriga sutuationen). Sedan försökte jag få honom att ställa ett bakben på en sockerbit (hinderstöd), gick bra efter en stund. Men när jag försökte att få honom ställa en hov på en bom, fattade han ingenting. Framför eller bakom, men inte på tyckte han. En kompis till mig hade byggt en liten gång att gå mellan så vi gick dit för att prova. Det första han gör är att slå med framhoven så hela alltet rasar, slår omkull en sockerbit och ställer sig på den med både frambenen och ser VÄLDIGT nöjd ut! Haha! Så resten av tiden spenderade jag på att få honom gå igenom gången, UTAN att sparka omkull något. (Aha, var det bara DET du ville!). Under tiden hade fler kommit till padocken och brjat leka, så vi passade på att samarbeta och gjorde cirkling leken alla fyra tillsammans. Vi stod tillsammans i mitten och skickade ut de samtidigt. Sen fick vi bara ge repet till nästa person och så gick 4 söta hästar på en cirkel. Det tog en liten stund innan alla gick i samma takt utan att putta på varandra, men sen gick det riktigt fint. Roligt :-)

Anne

Animal-3
0

Körde friendly game med Elja idag. Gick igenom henne med händerna, repet och en plastpåse. Hon fick vara lös i corallen så bad jag henne stå. Ville att hon skulle ha möjlighet att springa iväg om något var läskigt men icke hon var så duktig. Hon brukar inte gilla när man pillar under mage eller mellan bakben men det fick jag utan problem. Hon har varit lite skeptiskt på repet och var nu med. Ryckte lite i musklerna första gången jag slängde det men med lite beröm, mjuka ord och lite kel tog hon det lugnt och stod snart och slappnade av. Sedan tog jag plast påsen och så vitt jag vet har hon aldrig sett en sådan förr. Först var ljusdet lite obehagligt så hon stod med högt huvud. Men det gick fort så slappnade hon av och fick även klappa henne på huvudet med den.

Tuffis och jag tog en promenad och tirckade lite på vägen. Han gick lös som vanligt och väl hemma på gården satte jag mig i snön för att kela lite med honom (mina hästar är av någon anledning inte alls intresserade av gos och kel) så han var väl lagom ointresserad. Jag klappade på frambenen och poff så ställde han sig i kompliment. Jag fortsatte klappa och då la han sig efter en stund la han sig platt på sidan så låg vi där båda två i snön och klappade. Men bara en kort stund Tuffis tycker det är jobbigt att ligga så han reste sig igen och backade upp rumpan då det kel han uppskattar mest är att bli "kliad" runt och på skapet.

Peewee fick bara komma in och bli rycktad han verkade rätt nöjd med det men hade nog gärna gjort något mer. Men jag vill inte sätta honom i något fysiskt jobb nu då han tunnat ur lite (normalt för honom vintertid) och jag vill inte göra så mkt mental träning med honom då han varit så disträ sista gångerna. Ja…jag får hitta på något. Är väl dags att leta reda på målar saker kanske han vaknar till igen<3

[trollduva]
0

i dag red jag barbacka ute på fältet,vilket jag inte har gjort på ett par månader,på mitt brunstiga överpiga sto vilket resulterade i ett par avåkningar,tur att marken är vadderad med ett par dm snöSkrattande

var även en liten sväng på jobbet för att vissa en av unghästarna för en kund

annspann
0

Igår skulle vi ut på skogstur med alla tre hästarna. Men min 66-åriga mamma trillade av i en snöhög när en traktor kom förbi, så vi beslutade att ta ut hästarna en i taget istället.

Gav maken lite minimalistiska lektioner på Lappska, som är den känsligaste häst jag vet. Sedan red jag henne lite själv, och det var nog nästan ett år sedan sist (hon har en gammal skada, och klarar mest av att gå i hagen). Oj vad jag har saknat henne! Så oerhört känslig så länge man inte tar i henne. Gjorde skrittpiruetter och öppna bara genom en minimal ändring av mitt  fokus. Stannar på en utandning. Fina fina Lappisen!

Zaphix
0

Idag har vi lekt!

Min plan just nu är att göra träningen rolig och göra så att det händer saker hela tiden så Storis inte har tid att vara dominant emot mig.

Så idag så började vi som vanligt med friendly game och sedan lite flytta övninger bara för att känna på hur han känns.

Tog sedan fram en tunna så gjorde circle game över. Gick superbra, så la till tre cavalettibommar på andra sidan cirkeln. Gick bra även det, och fick till och med in två galoppsteg efter hoppet över tunnan. :)

Lekte sedan lite circeling game i slalom mellan konor. Ställde upp sju konomr i en ganska stor cirkel runt mig och bad honom gå vart annat på insidan och vart annat på utsidan. Gick utan problem i skritt åt båda varven så ökade till trav, fick till två varv innan Storis tyckte det blev tråkig så han ändrade spelreglerna nför leken.
Han tog en kona med tänderna och bar den medan vi gjorde övningen. Gick ju bra det med.. :)

Han var väldigt "mouthy" idag och ville bita och nafsa på allt, så tog till vara på det och tränade lite apportering. Började först med att skicka ut honom till de konor som fanns ute redan och tog in honom mot mig och bytte konan mot en morotsbit.
När alla konor var inne hos mig så kastade jag ut en, han travade och tog den i munnen och bad honom komma in och bytte mot godis. :)
Han är mycket duktigare på apportering än min hund…

Min och Dackes blogg

Anna452
0

#9 Kul häst den där Storis, bättre apportör än hunden. Det vore nåt att visa upp!

Idag skulle jag slutat 12.45 och haft fin dagstur med Niten för skogskälken (som nu uppdaterats med lite högre sittplats) och sen en promenad med fölis tänkte jag. Men tji fick jag för jag fick jobba till 16.45 eftersom massa folk var sjuka. Så jag orkade bara med att träna fölis.

Det blev friendly game och så provade vi lite driving game oxå. Vi gör en egen variant, han har jättesvårt att stå still och jag kan ju inte kräva det stenhårt av ett föl. Och sen testade vi en början (om ens det!) till circling game, där jag rör mig lite bredvid honom och han får gå, sen vända och gå åt det andra hållet, dit jag visar med arm, ben och sen tryck från andra sidan. Det gick jättebra! Han är så duktig på att gå ifrån stallet och lämna dom andra. Och han är såååå nyfiken! Och oförstörd. Han gör halt bara jag svingar repet så lite så lite.

Elshira
0

Jag prövade att rida min unghings med hackamore istället för det vanliga bettet (som han för övrigt trivs med). Tanken var att jag inte skulle "fuska" lika mycket med att stura genom munnen utan styra med vikter och ben.

Tanken bakom det fungerade men det blev bara ett litet problem… De där nedrans skänklarna på sidan vara ju bara så irriterande tyckte han, och försökte åta upp dem på alla möjliga vis istället haha

Nej det får bli det hederliga tredelade igen <3

Hakuna matata!

Gyllir
0

#9 Oh my! Vilken framgång! Kan du inte filma när ni leker med konerna? Låter väldigt spännande!

Idag har jag hållit NH lektion fast det var minus 10 och jag frös massor. Vi gjorde patterns, follow the rail, corners game, million transitions… skojsigt.

Anne

Zaphix
0

10: Ja, han är en kul häst emellan varven.. Idag var han det. :)

12: Har ingen kamera, men ska se om jag kan be nån annan filma. Dock inte med konorna igen, de blev lite misshandlade, platta typ.. :)

Och ja, det var en otrolig framgång idag med tanke på hur det sett ut tidigare.. Det bästa med idag är att jag vet hur jag ska gå vidare nu. :)

Min och Dackes blogg

[trollduva]
0

började dagen med en extra lång rycktning vilket hon tyckte var så mysigt,sen blev det longering i hagen följt av lite ledövningar,ledövningarna gick bra till en början,sen kom det en transport med en gnäggande häst i och all konsentration försvann

efter att jag hade mockat och fixat i stallet gick jag ut i hagen för att pratat lite med hästarna,gick fram till unghästen och klappade henne lite på manken,då kommer mitt sto farande med öronen slickad mot huvudet och slänger sig över henne och jagar bort henne till andra sidan hagen,sen kommer hon travandes fram till mig med spetsade öron och vill bli klappad,har aldrig varit med om något sånt här tidigare,så jag provade att klappa dom andra två och fick samma reaktion från henne båda gångerna,har haft henne i sex år och så här har hon aldrig gjort tidigare

Anna452
0

Det är helt otroligt vad NH kan göra för en!

Idag var jag o Niten ute på tur med skogskälken. Vi var ute helt själva och han tvekade aldrig att lämna de andra hästarna, för ett halvår sen var det ett av de stora problemen vi hade.

Nuförtiden kan jag också spänna för och spänna av helt själv, det är helt otroligt vad NH har gjort för mig och relationen till Niten. Jag tror att han vid något tillfälle fått skakel i magen och jag vet att han vid åtminstone 1 tillfälle har skenat iväg med vagn efter sig. Men detta var med hans ägares exfru och hon var inte klok i huvudet. Hon sa att Niten var dum i huvudet, kallade honom elaka saker och sa att han hade damp och adhd. Så deras relation var ju inte bra i grunden, hon litade inte på honom och han litade inte på henne.

Zaphix
0

15: Vad kul att märka sån skillnad, att få lön för arbetet liksom. :)

Idag var hovis här och skodde hästen, så äntligen kunde jag rida igen. Blev dock en väldigt kort tur idag, men jag fick inviga min nya sadel. Jag trodde aldrig att det kunde vara så skillnad på bomlöst och med bom, men det var det verkligen. Kände hästen under mig, kände hur hans ryggmuskler jobbade och kunde påverka mycket mer. Så roligt. :)

Min och Dackes blogg

LoveyouJebasco
0

I dag har jag inte varit oss Jebasco men på söndag <33 Längtar så himmla mkt efter honom <3

bethween
0

idag lekte jag med min ponny i hagen och efteråt så tryckte han heltplötsligt upp sin mule i mitt ansikte och slickade mig hela tiden i drygt 10 minuter och höll på med överläppen och sen så vred han huvudet för att kunna pussa på mig haha :)
Sen så "putsade" han på mig för första gången idag med överläppen :') så himmla kul <3

för er som inte vet vad som menas när dom putsar på en kan läsa tråden "respekt lösa kramar eller ej?" iaf så gör hästarna det på varandra för att visa vänskap :D

Anna452
0

Idag blev det bara mockning och mys i stallet. Caiser gnäggar och pratar med mig väldigt mkt. Bra eller dåligt? Det började i helgen då jag kom dit tidigt både lör o sön. Sen har han gnäggat i hagen när jag hälsar på dom. Skojigt!

Zaphix
0

Ridit en ny häst idag, var roligt. Den trevliga biten av dagen. :)

Eftermiddagen har spenderats med transportträning. Storen var helt ur komfortzon i början, så lekte en massa utanför, då blev han lugn i alla fall. Gick upp med honom på rampen och backade ut ett par ggr och lekte sedan igen. Varvade med det ett tag innan jag böev frustrerad.

När jag blir frustrerad blir Storen tjurig.. Ingen bra kombination, så vi lekte lite igen. Och då blev båda lugna igen. Så vi testade att gå upp och backa ut ett par ggr till.
Fick upp tre hovar till slut (mer än halva hästen i alla fall!), så gav oss där medan vi var lugna.

Imorrn måste han in då vi ska fara och träna, så ska ta med en bok och sätta mig och läsa med honom vid transporten nån timma och sedan ska en annan person få gå in med honom. Det är nog den bästa planen.

Min och Dackes blogg

Elshira
0

Idag blev det en barbacka ritt för första gången på länge. När vi väl kom ut på skogsvägen/grusvägen så var det plogat och fint… Men de 2 första kilometrarna dit (och tillbaka) var det ju fullt snödjup på xD

Så jag fick smått sitta och lyfta på benen för att de inte skulle släpa i snön och bli blöta och kalla. Så nu är jag lagom mör och vill inte ens tänka på vilken träningsverk jag kommer ha i morgon!

Hakuna matata!

Animal-3
0

Inte gjort mkt idag men Peewee och jag tog några minuter ikväll så han har fått måla för första gångenGlad

Zaphix
0

22: Vad fint! :)

Du måste ju berätta hur han gör? Pensel? Färg på mulen? Hoven?

Min och Dackes blogg

Gyllir
0

#22 DET vill vi höra läsa mera om!!!

Anne

Animal-3
0

#23 har köpt penslar till honom, dock måste jag göra något åt dom för dom smakade tydligen hemskt illa, oj vad han grinade illa åt att hålla i denOskyldig
Sedan är det två och ett halvt hovmärke i blått, för när han målat klart var han mkt bestämd med att stämlpa teckningen så jag kladdade lite på hoven så trampade han dit märket innan han var nöjdGlad
Sen måste han få välja färg själv. Jag trodde jag bara kunde ta lite färg och ge honom penseln, glömde väl bort vilken häst jag hade att göra med-.- mkt mkt betämd skulle välja färg själv eller så vägrade han.
Så varje gång jag ska ta färg får jag hålla fram "lådan" och så pekar han med mulen på den färg det ska vara.Tungan ute

Gyllir
0

Idag höll jag först lektion innan vi red ut tillsammans. Vi försökte med NH-tänk när vi red ut. Den ena fick stanna medans den andra red förbi för att stanna lite längre fram. Då red den första om för att sedan stanna igen. Målet var att kunna stå stilla utan att hålla i tyglarna medans den andra red förbi. Min elev klarade det bra, men jag klarade det inte särskild bra alls. (How interesting!). Sen provade vi i trav/tölt. Den ena fick skritta medans den andra travade förbi. Då gick det väldigt bra för mig, och eleven hade svårare, hehe :-) Dock finns det en liten gråzon mellan skritt och tölt, när exakt blir det tölt? Vi utforskade den gränsen ganska väl idag. När vi kom upp till skogen galopperade vi genom snön så fort vi bara kunde och förstörde all diciplin med massor bus och spring. Roligt!

Anne

Anna452
0

Igår var jag ute på ridtur. Vi red samma väg som för en vecka sen och mötte hundar och 5 jägare och en bil med släp. En man stod bakom släpet o guidade chauffören hur han skulle backa det och det enda stället att rida förbi på var mellan släpet och mannen. Granit var faktiskt väldigt öppen för det, han gillar inte släp och han har svårt för karlar så att vi kunde rida emellan där var imponerande! Annars brukade jag alltid få hoppa av o leda honom, o så hoppar han till och blir rädd… Men han var så duktig!

Zaphix
0

Har åkt iväg på min första westernträning idag.

Var mycket spännande att lasta.. Åkte till stallet och gjorde ordning hästen och gick sedan upp till transporten, hade med mig en bok så satt och läste medan Storen åt hö på rampen en halvtimma.

Sedan kom Storens ägare med bilen så vi satte på transporten och började lasta. Hon fick göra det, hon är lugnare än mig, Höll väl på en timma typ, Storen var helt lugn, men var lite tveksam till transporten så han kände inte för att gå in..

Blev less på honom, så jag tog tag i sidan på grimman, gick fram till transporten, så fort han tvekade det minsta backade vi en lång bit, gick fram snabbt igen, gjorde så typ tre gånger, sedan gick han raka vägen in utan problem.. Jag tror han behöver att man är bestämd bara. :)

Vi fastnade med bilen på vägen upp från stallet, så fick ringa en med traktor som fick dra upp oss.. Storen blev en aning frustrerad där inne och började trampa runt, men gick bra.

Väl framme så var han väldigt lugn och fin. Jag var dock supernervös inför träningen, blev inte bättre av att jag blev utskrattad för att jag bara hade repgrimman och rep med mig.. Brukar ju rida med det.. Och jag kan inget om western.
Höll på att börja gråta nästan för jag var så nervös, men fick låna ett träns med bett i alla fall.
Träningen gick bra. Tränaren gillade verkligen Storen för att han var så lugn och fattade så snabbt vad han skulle göra, så det var jättekul. :)
Jag har tudelade tankar om träningsmetoderna dock, ska fundera lite över om det passar mitt sätt att tänka.

På vägen hem gick han raka vägen in i transporten utan minsta tvekan.. Han ville väl hem. :)

Måste bara säga att han är en pärla den hästen och jag har sån tur som har chansen att rida honom. :)

Min och Dackes blogg

[trollduva]
0

har inte varit i närheten av en häst på 4 dagar,så jag börjar få abstinens nuSkrattandefick en 2 åring över mig på jobbet i torsdags,fick ont lite här och var men nu börjar det bli bättre så i morgon tänkte jag kravla mig upp på hästen och skrita en runda i skogen

QuickStep
0

har ridit för första gången på länge efter en blindtarmsoperation.
sen gick jag och min WM en första promenad med repgrimman..
jätteduktigt va han. hans första promenad någonsin.. =)

Gyllir
0

#28 Spännande! Det verkar som han inte är rädd för transporten, men bara inte hade lust. Intressant att göra sådana upptäckter. Synd att du inte fick rida med repgrimma på träningen. Kännde du att det gick bättre med tränset? Behövde du verkligen den för det ni gjorde?

Själv har jag varit på långritt med 5 av mina NHkompisar och red i full galopp och tölt i snön den största delen av sträckan. Hästarna var jättepigga och vi hade så kul! Fullt ös på små stigar med låghängande grenar, så jag låg ner och blundade och hoppades att Gyllir skulle följa stigen. Underbart. Nybörjarna längst bak i ledet klagade lite smått att de hade rivsår i ansiktet och att det gick lite fort… (en råkade glida av i galopp i nerförsbacke och kurva men landade mjukt i en snödriva) Det är så fantastiskt att vi kan busrida så utan att hästarna slutar lyssna. Det här är det roligaste jag vet :-D

Anne

Zaphix
0

31: Han är ju rädd, eller lite rädd, mest att han inte är bekväm med att gå in. När han väl är inne står han snällt utan problem. Är mest spännande att han alltid går raka vägen in på hemvägen.. :)
Vet faktiskt inte hur jag ska lastträna nu, har faktiskt ingen aning. Har fler idéer med en verkligen rädd häst.

Gick bättre med tränset gjorde det väl inte. Gillar inte alls hur han tuggar på bettet. Högg åt sidan på bettet ett par ggr när jag tog i det, vill ha en lugn mun. Men det blev ju inte bättre av ett tvådelat bett med lösa ringar. Ska ta med vårat tredelade med fasta ringar nästa gång, han blir inte lika bråkig på det i alla fall.

Och bett behövde jag för den här typen av träning. Var mycket pillande med bettet, inte sågning, mer vibrering i tyglarna så att bettet skulle röra sig lite i munnen. Detta för att ge signal om sänkt huvud. Var spännande synsätt, jag är van att rida lösgörande arbete för att få sänkt huvud, höjd rygg och undertramp.
Det som var mest spännande var att jag skulle pumpa med skänklarna för att han skulle höja ryggen. Allt det han sa fungerade riktigt bra och Storen verkade nöjd med allt utom bettet. Så ska vara med på ett par till träningar och se hur fortsättningen blir. Är bara en gång i månaden så. :)

Men nu ska vi träna massa övergångar, halter och ryggningar i alla fall. :)

Min och Dackes blogg

Sehvrin
0

Jag råkade av misstag hamna hemhemma igår och idag på förmiddagen, så jag passade på att ta ut Lolly på en prommenad. Fast först tränade jag lite trick med både Lolly och Nickolina i hagen och det gick rätt bra (försökte mig inte på nåt nytt bara cirkusbuga och yoga)

Det blev en rätt kort prommenad, bara lite kring gården, men hann träna på en hel del: Först att hon inte skulle gå förbi mig när jag stannade, hon var rätt duktig på det, men jag fick backa henne rätt ofta.

Sen tränade vi lite på att hon skulle stå stilla och jag skulle backa bort och det gick jättebra! Lyckades till och med gå runt henne ett varv och hon stod stilla. Sen kombinerade jag stå stilla-övningen med inkallning och det gick också väldigt bra, kunde röra mig ca 10 meter bort och sen kalla på henne och hon kom i rätt snabb skritt.

Efter det var jag väldigt nöjd, så vi prommenerade tillbaka till stallet och jag vågade ha henne lös (grimskaftet hängandes över ryggen). Det gick rätt bra och jag lät henne bestämma lite grann.

Jag är bara nybörjare i att använda NH-tänk så jag är rätt nöjd med mig själv och jag tror Lolly hade det roligt på prommenaden (och hon var ju väldigt duktig) Ska bli spännande att se om det går lika bra i sommar då det finns mat i närheten (Jag har tyvärr inte tillgång till nån padock/corall så jag får hålla mig i hagen eller utan inhägnad alls).

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Zaphix
0

Idag blev det ordentligt med miljöträning. Var så fint väder så vi tog en lång skrittur tillsammans med de andra hästarna i stallet. Red över en landsväg, genom ett bostadsområde och runt träningsbanan på travet.

Mötte många livsfarliga saker i bostadsområdet, snöslungor, gatubrunnar och soptunnor. Men det allra läskigaste var nog ett litet barn på skidor med viftande stavar.. Vi vände och tog en annan väg då, lite väl riskabelt för barnet med tre livrädda flykdjur på 600 kg.. :)

Storen är alltid stirrig på travet, väldigt förståeligt i och för sig, han är ju van att få springa snabbt framför vagn där. Tror han är lite sugen att ta upp travkarriären ibland faktiskt. :)
Kanske ska få defilera banan innan travlopp med Storen där i alla fall, om jag vågar. Det skulle vara riktigt roligt för honom i alla fall, fast han nog hellre springer med i loppet framför vagn, men ett substitut i alla fall. :)

Gick bra idag trots alla läskiga saker, vi hade ju den tuffa hästen i stallet med oss, så när Storen och den andra hästen inte vågade gå fram så trampade hon på utan problem. Lite roligt då hon är en oerfaren unghäst, men otroligt modig, framåt och nyfiken. :)

Måste bara säga att jag äslkar vinterdagar med sol och blå himmel!

Min och Dackes blogg

Anna452
0

Idag blev det återigen en ridtur, vi höll oss mest på vägen men en bit i skogen oxå. Tänkte att en rolig tur åt "andra hålet" än vad vi brukar rida borde pigga upp. Och jippi, vad vi blev pigga! En människa som går på vägen skrämmer livet ur hästen, men en Audi som kommer i 80km/tim o snävar in genom kurvan är helt i sin ordning, tycker Granit. Sen var det bil med stort gult släp (Granit gnäggade, han trodde det var en hästtransport) och så småningom en timmerbil, yey liksom! Men allt gick fint, han är duktig pållen.

Caiser kom travandes mot mig i hagen idag och ville ha mycket mys. Han fick en liten promenad och sen fick han stå i spiltan som vi har när hovis är på besök plus brukar göra ordning hästarna i den. Där stod han o åt o blev pysslad. Han fick även prova att ha en vojlock på ryggen. Det gick bra. Så då testade vi en täckgjord. Det gick oxå bra. Så då la jag på Grnaiten stora westernfilt, som ju har lite lite tyngd i sig. Det gick fint!

Zaphix
0

Idag hade odjuren rymt ur hagen. Grinden nere hade glömts att stänga så den var öppen. Såä när hästarna släpptes ut vid grinder uppe vid stallet hade de sprungit ned i hagen och sedan raka vägen ut ur hagen igen.. Mindre roligt för hon som hade utsläppet.
Men hon fick som tur var hjälp av en annan av hästägarna som kom dit. Hästarna hade sprungit upp på landsvägen och sprungit runt i hela området och rusat ute på lägdorna. Det hade varit ute och sprungit runt i flera timmar som jag förstod det..

Men det gick bra i alla fall, inga skador skedda. Men hästarna såg väldigt trötta ut när vi tog in dom ikväll. De hade varit dyngsura i svett när de kom tillbaka till stallet efter springturen.. Så jag förstår att de var möra i kroppen.

Gav Storen ordentligt med massager för han var så spänd i kroppen, men till slut slappnade han av och blev riktigt mjuk.
Hade tänkt rida till ridhuset imorrn, men får se hur han känns i kroppen, annars blir det bara en promenad vid hand.

Min och Dackes blogg

Animal-3
0

Jag har suttit och skällt på datan efter att jag i 4 dagar försökt skriva min artikel och den bara dör vet inte hur många gånger jag fått skriva om men det kommer jag lovar!

Zaphix
0

Idag red vi till ridhuset och tränade på det vi lärde oss på träningen i Söndags. Gick hyfsat, Storen var superduktig, men är ju mindre lätt för honom när det sitter en klump på ryggen som ger fel hjälper. Men han försökte verkligen förstå, han är en underbar pärla!

Dagens insikt var i alla fall att han lyssnar så mycket bättre med halsringen än bett, jobbigt för mig för det betyder ännu mer ångest över vilken ridstil jag ska välja,,.

Min och Dackes blogg

[trollduva]
0

fick inget gjort med hästen idag,kom ner till stallet och upptäckte att stallägarens ena häst hade fått kolik,ringde stallägaren som var iväg på jobb så det tog ett tag innan hon kom hem,gick fram och tillbaks på infarten till stallet med sjuklingen och min egen häst var extremt avundsjuk på att hon inte fick följa med,så imorgon får jag göra det jag hade tänkt göra idag,träna på lite olika lekar.

har även fått höra idag att en gammal arbets"kamrat" sprider falska rykten om mig och min nuvarande arbetsplats,hatar när folk håller på så härSkrikandesdärför var det extra kul att höra att hon har blivit utslängd ur stallet hon hyrdeTyst

Zaphix
0

#39 Usch! Kolik är ju så läskigt!

Tur du upptäckte det i tid i alla fall.

Min och Dackes blogg

Zaphix
0

Fått insikter i vad min lathet orsakar idag. :)

Har mest lullat på i skogen senaste tiden och konditionstränat istället för att lekt och tränat.
Insåg idag att det var dumt, Storen var med på noterna i början. Då fungerade allt perfekt. Men när vi förflyttade oss från stallplan till paddocken hundra meter bort vad han inte alls lika medgörlig.

Vi har aldrig haft några större problem med figur åtta runt tunnor, men idag blev det bara protester och småstegringar. Använde dock en anna metod än jag brukar idag. Annars går jag upp i fas när han stegrar eller sparkar åt mig, men idag tog jag det riktigt lugnt. Flyttade inte på mig, utan fortsatte bara att be snällt att han skulle göra det jag ville.
Det gick bättre, kom inga ordentliga sparkar mot mig. Vet dock inte om det är positivt eller negativt..

Lekte lite mer i paddocken innan jag klädde på honom sadeln och red ut en sväng. Blev träning på tempoväxlin gar i galoppen idag. Gick superbra, aldrig någonsin gått så bra som idag. De två första gångerna behövde jag ta lite i halsringen för att han skulle korta galoppen, men sedan behövde jag bara sätta mig ned och hålla emot med magen för att få till en kort och relativt samlad galopp.
För att länga så släppte jag vara efter med magen och blev mer fölsam. Var riktigt roligt att se såna framsteg, så det vägde upp min besvikelse i paddocken.

Planen för veckan är att börja bli seriös i träningen och leken igen och inte lulla runt i skogen.
Blir markträning varje dag, går det bra blir det ridning.
Markträningen blir att få till figur åtta igen, befästa jojo-game igen, circeling game i skritt för att få till det igen och tokmycket porcupine game..
Planen för rikdninge är oändligt mycket övergångar och tempoväxlingar, måste verkligen börja få med rumpan och de långa travarbenen bättre och hitta en lite mer ändamålsenlig form.

Min och Dackes blogg

[trollduva]
0

idag har vi varit på tornerspelstränning hela dagen,började tränningen med en jättemiss på dom höga ringarna,lyckades välta 2 av 3 ställningar med lansenSkämssen gick det super bra

när vi kom hem igen fick jag storstäda hela stallet,det såg ut som en svinstia,stallägarens mycket lata tonåring med kompisar hade varit där hela förmidagen,men nu är det skinande rent iafSkrattande

min häst är den randiga(det är inte jag som rider)och den är inte tagen idagFlört

Zaphix
0

#42: Åhh!! Vad kul med tornerspel, är så avundsjuk på alla som håller på med det. :)

Min och Dackes blogg

[trollduva]
0

43#hihiGladdet är något av det roligaste som finns,finns det ingen förening nära dig så du kan prova?

Zaphix
0

44: Nä, har letat som en galning förut, men finns ingen. Närmaste jag hittade var Uppssla har jag för mig, 30 mil bort..

Min och Dackes blogg

[trollduva]
0

45#var bor du?

har du tittat på srs hemsida,där finns en lista med alla gr i sverige(som är anslutna till srs)

Zaphix
0

#46: Tittade där nu, bor i Sundsvall, mitten av Sverige, men ändå så långt bort ifrån södern.. :)

Min och Dackes blogg

Animal-3
0

#47 Utan för hudiksvall finns ju ridskolan Dkrs (jag gick där) och dom håller på med tornerspel.

[trollduva]
0

47#synd,annars hade du kunnat prova med oss

48# dom är väll inget "officielt" lag,om gr inte är med i srs så får man inte rida sm och vara med på kurser(som srs ordnar)om man är intreserad av det

Animal-3
0

#49 vet inte jätte mkt då jag aldrig var med i "tornerdelen" men jo dom har väl ett lag som sattsar på sm…tror till och med ev att som ska vara med (vet inget säkert) men dom är iväg på träningar och har lite uppvisningar m.m.

[trollduva]
0

50# då har srs nog inte uppdaterat hemsidan,dom är inte med där,kul med nya lagGlad

Animal-3
0

#51 ridskolan heter Dkrs men vet inte vad själva tornerspels delen heter (ridskolan håller på med mkt=NH,tornerspel, körning, western, dressyr, hoppning, terräng m.m.)

Zaphix
0

47: Tack för tipset, kikar på deras grupp nu.

Helt OT egentligen: Är det inte DKRS som brukar anordna hästrallyt? Eller så misstar jag mig på klubb.

Min och Dackes blogg

Animal-3
0

#53 vet inte, jag slutatde där för snart 4 år sedan då jag flyttade i samband med gymnasiet. Det har hänt en heldel där sedan dess^^

Anna452
0

Idag tog jag, Niten o caiser en runda med saxen o ett träd. Allt gick fint. Sen kopplade jag loss trädet och vi gick en runda genom byn, upp till grannstallets pyttelilla ridbana. Där står ett sto och hennes föl. Caiser var jätteduktig bredvid Granit, han sträckte bara halsen lite när han såg de andra hästarna och så taktade han kanske 3 steg. Sen var han lugn igen. Så stolt över pållarna idag!

Sehvrin
0

Idag gjorde jag en missbedömning som kunde slutat riktigt illa (fast nu slutade det med att Lolly hade jätteroligt istället och jag hade mindre roligt). Jag var ute och gick med Lolly på gården (vi har ett par hundra meter skottade grusvägar alldeles för oss själva) och jag kände att jag hade rätt god koll på henne, iom att det var höga snövallar och lät henne gå fritt. Vi tränade på att hon skulle stå stilla och sen komma på inkallning och det gick bra. Sen fick hon ett ryck och sprang iväg och lyssnade inte alls på mig. Hon gasade på som bara den, men som tur var höll hon sig på vägarna som hör till gården dock stannade hon inte de första gångerna jag ställde mig ivägen för henne. Sen verkade hon nöjd och kom till mig, men de minuterna då hon inte lyssnade var de värsta jag haft på länge.

Jag känner mig så otroligt korkad och oansvarig och kommer inte försöka jobba med henne fritt mer, utan då blir det antingen i hagen eller med grimskaft/longerlina. Är så fruktansvärt tacksam att hon inte sprang ifrån gården.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Zaphix
0

Idag var det jättefint väder (bara -3, klarblå himmel och vårsol!), var meningen att jag och en annan tjej i stallet skulle hjälpa varandra med att tömköra, men var så soligt och varmt att vi ville utnyttja vädret och tog en lång skrittur istället.

Hur mysigt som helst!

Måste bara skruta lite också. ;)
I onsdags vågade jag hoppa, är väldigt hopprädd, för första gången i galopp med repgrimman!
Brukar annars alltid travhoppa och ta galopp efter, men då vågade jag. Så nu är jag hoppsugen.

Morgondagen består förhoppningsvis av tömkörning i alla fall, har ett par saker jag vill testa.

Min och Dackes blogg

Anna452
0

Det har mest blivit körning den sista veckan. Det går jättebra, över förväntan! G är sååå duktig. Nu fick dom så dom teg, allihop som inte trodde han kunde. Ha ha!

Jag har åkt på vinterkräksjukan, så var helt borta igår. Idag är jag uppe på benen iaf, men alldeles för svag för stallet. Längtar till imorgon, då ska jag ta mig ut. Saknar hästarna nåt hemskt! Fick ett mms med en bild på caiser och jag fick tårar i ögonen. Inte klokt vad mkt en häst kan betyda för en.

Zaphix
0

#58: Vad kul med körning. :)

Idag har vi bara lekt och tränat trick. Fick till ett par steg spansk skritt, lite apportering av konor och så fick vi till det jag är mest glad över, han bugade en gång med framknät i marken! :)

Känns som vi gjort framsteg idag i alla fall, framför allt med bugandet.

Min och Dackes blogg

Anna452
0

Idag var jag ute hos pållarna! Var lite svag, fick lägga mig ned  mellan mockningarna på ett av fleceetäckena. Jobbigt!

Caiser var så rolig i hagen idag =) Han fick tag på en hink och bar runt den. Sen hittade han ett grimskaft och bar runt på det. Han gick bakom mig så det tog ett tag innan jag såg det. Tokpålle! =)

Anna452
0

Har tränat Nh med Granit idag. Vi fokuserade på lastträning, och då har tagit till hjälp en gammal övre boxdörr som han reagerar på. För 2 veckor sen sniffade han bara på den, men nu så gick det såhär bra.

Zaphix
0

#61: Vilken vacker häst du har! Och vad kul att det går bra. :)

Idag blev det träning på ridplan, efter westernträningen i söndags har jag bara velat träna hela tiden. Hur kul som helst, och Storen svarar superbra på det. :)

Fungerar dessutom riktigt bra med bett, bättre än det nånsin gjort.

Enda som gick mindre bra idag var galoppen, han vill inte fatta galopp när det är mörkt på ridplan..

Min och Dackes blogg

[trollduva]
0

all snön har smält nu så vi tog ett galopprace på skogsvägarna,snacka om att tanten kan springa fort^^

Gyllir
0

Varit på vårens första långritt idag. Hela 15 grader var det här i Göteborg. Red många öppnor på Parelli-vis för att därefter kunna tölta på halsringen. Passade på att träna lite tricks efteråt, då han var väl uppvärmd. Yoga går alldeles utmärkt, lyfter högt och tar godiset nästan vid svansen så långt bak. Provade buga, men det går sådär. Han bli alldeles ivrig och börjar nafsa. Nöjde mig med några vikt skiftningar bakåt och avslutade. Tvivlar på om godis verkligen är det bästa sättet att träna min häst på…. :-/

Anne

Zaphix
0

#64: Just buga med godis har jag gett upp helt, gör för ont i fingrarna när han är för ivrig att ta godisen..

Min och Dackes blogg

[trollduva]
0

har hoppat och ridigt markarbete idag nu när det var 15+ och bommarna och stöden har smält fram^^

Zaphix
0

#66: Oj, vad varmt! Härligt med riktigt vårväder. Här snöade det idag..

Min och Dackes blogg

Zaphix
0

Idag blev det lek på plan.

Började med circeling game i skritt och trav och det rick riktigt bra idag, inge tjafs alls. Så jag tog fram två tunnor och tränare hoppning i circeling game med dom. Började med en tunna, testade sedan en till tunna bakom så det skulle bli studshoppning, gick inte alls, blev väl för mycket för osmidiga Storis att göra det på olt.
Så tog och stäöllde andra tunnan på andra sidan av volten så ahn fick två tunnor att hoppa på en volt ändå.

Gick sååå bra idag, inge tjafs alls. Bara några missförstånd, men det är ju helt okej. Det var inte ett öra argt bakåt idag ens. :)

Tränade även buga på slutet, gick bra det med. han har blivit så säker nu, stannar nån sekund på backen med benet. Känns som han litar på mig nu, och på sin egen balans. :)

Min och Dackes blogg

Gyllir
0

#65 68 Har lite små sår på knogarna själv… :-/ Men jag tror att jag får skylla mig själv, jag är alldeles för slarvig när jag ger honom godis. Måste verkligen vara petnoga att inte ge när han tar för sig själv. Man lär sig hela tiden :-)

Ingår det inte i Parelli någonstans långt fram att hoppa upp barbacka på ett smidigt (!) sätt? Skulle man kunna be hästen buga, lägga benet över och hoppla så sitter man däruppe? (tänk att jag har en liten häst, kanske svårt med stor sådan). Bara en tanke som dök upp

Anne

Zaphix
0

#69: Jag tror faktiskt det, sett massa auditions på youtube där de gör så i alla fall. Är därför jag lär in buga.. För jag är sjukt osmidig och behöver inte bara en pall, utan en pall på en pall för att komma upp barbacka.. :)

Min och Dackes blogg

Gyllir
0

#70 coolt, då har jag ett mål med det hela! Lägg upp en liten film när ni klarar det, får vi se vem som klara det först :-P

Anne

Zaphix
0

#71: Ja, det ska jag göra. Enligt min planering ska han kunna ligg till sommaren, så då måste ju buga sitta perfekt. Fast min planering är nog med önskedröm just nu.. :)

Min och Dackes blogg

[trollduva]
0

idag blev det ändrade planer,skulle ha klättrat i skogen,men stallägaren övade på två av sina hästar med akupunkturnålarna och frisern kan inte var själv i hagen någon längre stund så det blev bara longering i dag och lite följa john med båda hästarna

Gyllir
0

I helgen har jag provridit två fjordingar på Vikbolandet utanför Norrköping. Det är en flicka som ska ha en häst på foder och behöver en trygg häst, men gärna med lite utmaning och utvecklingsbar. Det var kul att se alla (väldigt tjocka!) fjordingar i en stor lösriftsflock på ett berg. Vi provred två diplonston, egentligen avelsston, men de har lite för många hästar, så de behöver komma ut på foder. Jag kan inte särskild mycket om fjordingar och tyckte mest de var snälla, godmodiga, men också envetna, klumpiga och tjocka :-) Vi fastnade för en 8 åring som heter Tequila. Hon var lite stissig, men trevlig och absolut utvecklingsbar. Det finns tydligen en NH tjej på Vikbolandet som ska hjälpa henne på ledarskap och roliga lekar. Jättespännande :-)

Anne