Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettallmänt
Läst 3079 ggr
mco92
0

Tröstar hästar?

Som det flesta hästmänniskor gör, så hämtar man sin energi i stallet. Av att bara pyssla med något eller höra när hästen äter.

Men tröstar hästar?
Jag är helt ny i NH och vet inte om det här har med saken att göra.

Jag har två hästar som går i samma box (shettisar). Då jag har varit ledsen har jag gått ner och satt mig i boxen.

En utav hästarna(fux) har då stått och bara haft huvudet tätt intill mitt, puffat på mig ibland precis som att jag ska rycka upp mig. Det är precis som att han vet om att jag är ledsen.

Den andra hästen (svart) kommer istället och nafsar på mig och biter i mina skor eller skiter fullständigt i mig.

Då jag är glad och sitter i boxarna är fuxen helt som vanlig och äter eller är helt ointresserad av mig.

Jag vet att hundar tröstar en när man är ledsen, men känner hästar på sig det med? Eller hur uppfattar dom det?
Jag har tänkt att jag kanske inbillar mig för att jag vill bli tröstad då. Men det känns verkligen som att han vill puffa upp mig.

Zaphix
0

Jag tror faktiskt inte på natt dfjur tröstar, inte hundar heller. De märker nog snanare att man inte är som vanligt, har lägre energi och kanskr till och med gråter. Då går de nog fram för att de ubdrar vad som häner och varför man inte är som vanligt.

För jag har aldrig sett något djur trösta ett annat.. Men bdet är ju vad jag tror. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

mco92
0

Ja det har du ju faktiskt rätt i.

Jag har tagit hand om många hästar, men ingen som har varit på det sättet mot mig. Det kändes bara så himla skönt när han stod där och bara var som en hjälpande hand. Det tackar jag ju för men det hade varit kul och veta Hur dom tänker…

Zadeira
0

Jag tror det handlar om energin du sänder ut, och energin som hästen vill att du ska ha. Hästar (hundar och andra djur också för den delen) är ju otroligt känsliga för energier på ett annat sätt än vi människor. Jag tror inte hästen medvetet känner att "nu är du ledsen, då måste jag trösta dig", utan snarare så att hästen känner att din energi och kroppsspråk är annorlunda. Vissa hästar påverkas och blir låga i sin energi och anpassar sig till din energi (då upplevs det som att den tröstar, medan den i själva verkat bara anpassat sig till situationen). Andra hästar känner att du är svagare och ser dig som en svagare länk i flocken än vad du vanligtvis är, dvs de ser dig inte som en stark flockledare just då och gör som din andra häst, vill gärna komma och ta kommandot.

Elinormaggan
0

Jag TROR att hästen inte känner att du inte mår  bra och försöker då få dig att må bättre genom att "trösta"……..Jag tror faktist att hästar kan trösta kanske inte helt medveten om det men det är trösta på deras sätt :)

//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/

Zaphix
0

Jag är skeptiskt som sagt till det med att trösta.. Känns lite som att förmänskliga hästar (relaterar till artikeln som Gyllir skrev om Antropoformism). Tror faktiskt inte hästar kan tänka på det sättet. Hästar är väl inte direkt såna som hejar på de svaga i flocken och försöker stötta dom för att de ska orka vidare, utan snarare tvärtom av min erfarenhet.

Storen är ingen trevlig häst, när jag är ledsen så tar han chansen att dominera mig, gärna flytta lite på mig bara för att testa om det går..
Enda gångerna han är snäll och "förstående" när jag är ledsen är när jag åkt av och gjort illa mig. Men då är han väl mest glad att han slipper mig sen.. :)

Min och Dackes blogg

Gyllir
0

Jag tror inte heller heller att hästar tröstar medvetet, men däremot tror jag absolut att de vet vad som pågår. Är övertygad om att min gamla hund tröstade mig när jag var ledsen. Jag säger emot mig själv där känner jag (apropå antropoformism) :-/ Vet inte riktigt vad jag tror på där…

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

anyberg
0

Men vad är skillnaden mellan trösta och anpassning eller förändring av energi? Den ena är mänsklig och den andra är "djurisk"? eller?

Att trösta är väl att försöka ändra på en energi som inte tillför något bra? Och människor gör det väl på precis lika många olika sätt som djur?

Däremot så tröstar en människa pga en omtanke mot en annan individ, ett djur har kanske ett annat syfte? En "sjuk" individ är inte bra för flocken kanske?

Men vad spelar det för roll egentligen! Om vår (fel)tolkning av ett djurs beteende är tröst och det ger oss tröst…I say awesome! Skrattande

Gyllir
0

Sant :-)

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

Zaphix
0

Fast trösta handlar väl för människor mycket om att visa medkänsla, försöka få personen i fråga att må bättre och visa att man finns tillgänglig om det skulle vara något.

Medan hos djur kan jag tänka mig att det mer är en undran om varför inte det andra djuret är som vanligt, om den måste börja ta ett annat ansvar och måste ta en annan plats i flocken. Lite undersökande liksom..

Min och Dackes blogg

anyberg
0

#9 ja precis, det är olika syften beroende på om man är människa eller djur. Men man kan som människa tolka båda på samma sätt. Åh det tycker jag är lite fint även om det är "fel" Flört

Angelus
0

Samma med våran shettis som vi har, han 'tröstar' också när man är ledsen.. men jag tror egentligen bara han är kelsjuk och sätter man sig i jämnhöjd med dem så vill de väl komma fram och "prata"..

// Ida Bergefur - Angelus Stuteri