HJÄÄÄÄLP! pälsätare!
jag tror min häst fått pälsätare, hon kliar och kliar och har blivit kal på vissa små partier som i virvel, ovanför haserna och högre upp på rumpan.
kan någon vara snäll och hjälpa mej så snabbt som möjligt? vad ska jag göra åt det?
vill inte att det ska hinna gå längre…
har smått panik när jag inte vet vad jag ska göra..
Ingen aning vad man gör.
Men ring och rådfråga vetrinär måste väl vara det bästa?
hm, inte säker på hur det ser ut för er, men ett av shettisarna i vårt stall har börjat klia sig som attan mot träd nu när pälsen börjar lossna och han har fått stora fläckar på halsen som ser ut som om han är klippt riktigt ordentligt just där, säker att det inte är nåt sånt bara?
Att prata med veterinär är dock aldrig fel, kolla med dem :)
2#
nej, från början trodde jag att det var för pälsfällningen men det kan inte vara det. hon har aldrig kliat så här förut, och hon är irriterad. nånting måste det vara som inte ska vara så. sedan är det som om pälsen är avklippt.
ska försöka få tag på veterinär i morgon!
#3 okey, ja denna shettis har ju kliat sig så här varje år.
Hoppas veterinären kan hitta vad som är fel :/
jaa, asså visst har hon kliat sig lite då och då och det måste hon ju få göra. men när hon börjar bli kal och hårlös känns det inte riktigt bra.
är så fruktansvärt rädd att det ska sätta sej i man och svans. kommer gråta blod om hon börjar klia av sig sin otroligt vackra långa man.
det hoppas jag oxå! :)

#5 vissa av hästarna hos oss har fått problem med pälsätare. vi pratade med veterinären som rekommenderade att vi skulle raka av den tjocka pälsen och ta på ett medel som heter Etotal. tänk på att du måste ha handskar när du gnider in det på ställena som är angripna. det konstiga är att de har angripit islänningarna, jag hoppas verkligen att de inte ska angripa mina två hästar som inte är islänningar. etotal går att köpa på granngården.
hmm, måste finnas medel för det. vill hellst inte raka min häst, men om inget annat går att göra blir det väll de.
vetrinären har iallafall inte tid förrens på fredag..
hur som hellst så läste jag någonstans att grönsåpa hade hjälp någon mot detta så jag duschade min pålle och gnugga med överdrivet mycket såpa så nu får vi se om det kanske försvann eller hur det blir.

kompisens hästar hade också fått det men hon rakar dem inte. hon använder samma medel. 2 gånger sen brukar de vara borta. så du behöver inte raka.
okej vilken tur!
jag ska se om det hjälpt med såpan eller om ag måste göra något mera…
alltså etotal ska hjälpa mot det?
Har behandlat min häst med Etotal (finns på Granngården/Odal/Lantmännen) mot pälätare. Verkar effektivt, men ska hanteras med försiktighet (bekämpningsmedel klass 3).
Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.
Må väl,
Maria
Se upp så det inte är ringorm bara.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km

etotal ska hjälpa mot pälsätare
etotal är jättebra! gned in min rätt långpälsade häst med det och dagen efter var hon helt fri från äckliga pälsätare!
jag behövde inte klippa henne alls utan bara gned in det i pälsen (inte manen och svansen)
okej ska absolut testa det!! måste bara fråga, syns pälsätarna? jag har inte lyckats se något kryp ännu.
ringorm, det blir väl runda ringar? tveksam till att hon har det för jag vet inte vars hon skulle fått det i från.
etotal, man tar det som det är och gnuggar in på hästen? blir det kletigt eller hur är det?
har även hittat nu att switch ska hjälpa, vad tror ni?
ursäkta alla mina frågor men jag känner mej smått förvirrad!

ha plasthandskar från tex apoteket på dig. sen e det bara att strö på etotalen.
#14 switch har jag hört att de kan vara allergiska mot och tappa päls av det så det vågade inte jag prova eftersom min häst är känslig..
men etotal strödde jag bara på (pulver) och gnuggade in, nu rids inte min häst så jag gnuggade in på hela, rider man hästen så kanske man itne ska ta där sadeln ska vara?
switch har jag hemma och har använt de två sommrar mot insekterna. ska he på en sträng och se om det blir bättre.
nu har jag fått bukt på detta elände.
ridklubben i samhället fick i helgen se att några hästar hade ringorm. då jag brukar vara där i bland har jag nog lyckats dra med mej smittan ringorm hem på min häst.
vi hittade nämligen en 2 cm rund hårlös fläck på kindbenet. Och det stämmer in på bilderna som finns på ringorm.
och dom där kliningarna på rumpan är nog bara vanliga kliningar, hittat stället hon kliar sig på och det tar nog ganska skönt/bra när hon kliar.

vad skönt att det ordnade sig.

Har även sett hästar med svamp som fått just kala stora fläckar…..och som kliar sig riktigt mycket….då hjälper det med vanligt schampo mot svamp några gånger…så är det borta…
Ring veterinären om du inte redan gjort det.
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus