Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettallmänt
Läst 1373 ggr
Anna452
0

Sideways med snöre?

Jag har testat att göra sideways game några ggr nu med Granit. När jag använde sticken hände ingenting, jag måste gjort fel. Driving game går alldeles utmärkt nu, så inga problem där.

Läste sen i bok av Parelli där han beskrev sideways med stringen/snöret istället. Jag testade detta och hästen gör en lysande sideways.

Finns det några tips/knep att tänka på när man använder lekpinnen?

Gyllir
0

Jag förstår inte riktigt hur du menar? Går det bra när du snurrar på stringen utan sticken? Men inte med bara sticken? Har du provat att först ta framdelen, sen bakdelen, sen framdelen, osv? Hur är din fas 4? Missförstår han dig eller har han bara ingen lust? Missförstår han dig, behöver du dela upp övningen, har han ingen lust, så har du ingen effektiv fas 4.

Jag brukar ta min stick och hålla den rakt upp. När jag går upp i mina faser börjar jag knacka på honom där han ska flytta sig. Jag knackar tills han flyttar sig.

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

Zaphix
0

Jag fick lära mig att börja med att flytta framdel och bakdel varannan gång liksom, och sedan flyttade han kroppen av sig själv efter ett par gånger. :)
Jag gör nästan alltid sideway i 45 graders vinkel då det är lättast för min häst. Han snubblar ganska ofta på sig nu ändå, och då är det lättare för honom med mer tvärning.

Jag håller ut armen där jag håller repet rakt framför mig och tittar på hästens bål, flyttar han inte då ökar jag fasen till att höja sticken med andra handen, lyssnar han inte då viftar jag med stringen och får jag ingen respons då gör jag en snabb snärt, så det låter ordentligt, i luften strax ovanför backen. Behöver aldrig snärta på honom.

Tycker det är jättebra att öva utan häst först. Gå och visualisera sig hur man kan göra i olika situationer. Är speciellt bra för att få ordning på alla saker man ska ha koll på, och om man vill, lära sig snärta bra.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Gyllir
0

#2 Din häst har det lyxigt! Min tycker inte heller det är lätt att tvära helt, men han kan, bara han anstränger sig lite :-) Håller på att introducera traven sideways nu, då behöver han lite mera tvär.

Anne

Zaphix
0

#3: Jag väljer mina strider. :)

Just nu spelar det ingen roll att han går i 45 grader, har annat jag hellre tar upp striden för och ödslar energi på. Såsom framben i luften och andra "roliga" saker (Jag äääälskar min LBI-häst just nu..). :)

Min och Dackes blogg

WinterPrince
0

Jag har försökt med sidways då jag tyckt driving game funkat så bra.

Men

Jag gör detta på en grusväg med staket på båda sidor. Ber jag honom flytta fram så backar han tills han inte kan backa mer och tar sen ett steg åt sidan.

Flytta bak går bra. Men när jag åter ska flytta fram så går han framåt igen. Och i och med att bakdelen är vinklad så flyttar han hela den åt sidan och det slutar med att han står längsmed staketet rakt framför mig.

Zaphix
0

#5: Går det att flytta framdelen med driving game?

Min och Dackes blogg

Anna452
0

#3 Jo, jag har också lärt mig att flytta framdel och bakdel om vartannat. Den delen av övningen går bra….

# 2 Han har lust att flytta sig, så det är troligtvis att mina signaler inte går fram. Jag använder bara stringen i handen, inte på carrotsticken. I boken stod det att man också kunde använda änden på repet man håller i, men vi har det korta repet nu så det blir lite kort att jobba med.

Testade igår igen. Med repet blir det fas 1 och litegrann fas 2 och han flyttar hela sig, flyter liksom fram i leken. Men med sticken får jag gå upp i fas 4 och då flyttar han bara ett steg och sen stannar tvärt.

Gyllir
0

#7 Du får nog använda det som funkar tills det är lätt för din häst att gå sideways, sen kan du använda andra saker så som carrotsticken. I övergångsfasen kan du håll handen vid stringen, som om du inte hade någon stick. Sen smyger du in sticken lite i taget. Var noga med att du använder samma kroppspråk som tidigare.

Anne

Anna452
0

#5 Det går jättebra att flytta framdelen med driving game. Han är RBI och väldigt rädd om sitt huvud. Baken var svår i början att flytta men går väldigt bra att flytta nu.