Jättebollar
Första gången jag gick med i sidan såg jag att det var någon som undrade vart man kunde få tag i stora bollar till hästar. Jag vill själv ha en och letade runt lite, hittade en sida om det som hade många olika storlekar samt jättebollar i hyfsat pris också. Vet iof inte hur hållbara dem är men ändå värt att pröva kanske? www.varsam.se

Jag köpte min booll på coop för 90kr tror jag de var 
Fuskigt :) hur stor var den? Hållbar?

hållbar absolu! vi har haft den på clinic å så nu leker en föle med den :) stor är den normal stor liksom ;p

Parelli har sina enorma bollar i utförsäljning nu. På www.parellicollection.com klickar du på Green ball. Kostar $49 nu. Har själv beställt 3 stycken så vi kan börja ett fotbollslag i stallet! Nu är det bara att hoppas att hästen tycker det är lika kul som jag, den lilla bollen jag har är han inte särskild imponerad av…
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
Mamma har köpt en Parelli-boll som kommer närsom. Jag hoppas den är bra så vi kan leka lite. :)

Jag är lite nyfiken på hur ni "spelar boll" med era hästar.
Hur får ni igång hästen att intressera sig för bollen? Vad gör ni för lekar? Finns det något mer syfte, än att ha kul, med bollen?
Jag vet att jag är frågvis, men det är inte lätt att vara nyfiken alla gånger 

Det är jag med nyfiken på! Har nu en liten boll, och har än så länge bara vant honom med den (är RBE, rädd för ALLT), så jag kan studsa den på honom, rulla mellan benen osv. Men jag har ingen aning hur man får hästen att tycka det är kul och själv vilja leka med den. Det kanske kommer när man lär hästen att sparka på den?
Anne

de ä rju lite upp till hästen,en del hästar tyckler inte den är intreessant men det är ett bra redskap för oss att lära dem lita på oss.
Att stutsa en boll mot en häst krävs tillit :)
Jag tyckte det var jättedyrt på den sidan i #0. Jag har köpt på ÖB för 69:-, på Harald Nyborg för 48:-, på Cleas Olsson för 99:-. Alla bollarna är jättebra. Dom på HN var väldigt hårda och studsar inte så bra, dom på CO är väldigt mjuka och studsar lite för bra, dom från ÖB är bäst =)
Medarbetare på westernridning.ifokus
Vi fick hem vår parelliboll igår så den ska väl snart provas!
sån sak jag nog oxå köpa:) ska kolla på öb om dom har någon:)

hmmm…
Jag köpte en boll på clas ohlsson tror jag. Men den var så rolig att leka med hemma så den har inte ens kommit ut till stallet än. Kanske får handla en till?
Haha vi har en pilatesboll hemma och sen har vi en till hästarna. Vilja älskar den! Skitkul att rulla runt på.
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_35/29740000-29749999/640x480/29743694.jpg

Har en pilates boll sj hemma har faktiskt funderat på om inte den går att använda……så nu blir det en pilates boll till den Bruna i stallet oxå….
vi har en vanlig jomppa boll son jag andvänder, Armi brukar springa efter den men inte puffar hon den ännu:S

Vad brukar ni göra för lekar/övningar med bollarna?

#16 Jag har lärt min häst att sparka på bollen. Först bara en gång, nu kan han gå ett varv i paddocken med bollen framför sig, även när jag rider. Sparka den fram till en annan häst, som sparkar tillbaka medans han backar, så sparkar vi fram den igen. Följa bollen vart den än hamnar.
Nu när paddocken är så insnöad, ligger bollen kvar på fyrkantspåret som är lite nedtrampat, så han kan gå runt med bollen medan jag står i mitten och ler :-)
Skulle vilja lära honom att hämta bollen och rulla/sparka den till mig. Det kommer så småningom :-)
Anne

#17 Kul:) skulle va häftigt att se.

#18 Får filma lite och lägga upp. Får se om jag hinner innan snön försvinner…
Anne

#19 Kul:D

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Nu har jag faktiskt hunnit filma en liten snutt :-) Han vet vad han ska göra, men tycker inte det är särskild kul…än. Vi får jobba på det.
Anne
#21: Vad lugnt han går med bollen! :)
Och vad liten han ser ut, eller så är bollen stor. :)
Är det en Parelliboll?
En av parellimänniskorna här har en sån boll vi lekte med en gång, var ju perfekt storlek, och gick inte sönder trots broddar. Synd att de är så dyra bara.

#22 Han är ju bara 136 i mankhöjd och bollen är ganska stor :-) Den har funkat bra än så länge, har legat ute i snön hela vintern och verkar må utmärkt. Betalade 700 ungefär för den, frakten hit och tax blev mer än inköpet på 50 dollar :-/
Han är rätt cool min pålle, kan ju studsa bollen på hela kroppen, mot rumpan studs, studs. Han är duktig, med tanke på hans RBE tendencies…
Anne

#21 såg ju jätte fint ut :P
#23: Där ser man ju inte en uns av RBE. :)
Hur mycket gav du för bollen allt som allt, med frakt och så?

#25 En liten snutt där i slutet när han springer förbi bollen och hoppet… Jag jobbat hårt med desensitising (hur det nu stavas…). Men han är absolut mest LBE nu, kan tom bli en aning introvert… Hade dock stora problem med honom i början, bara RBE hela tiden.
Gav runt 700:- för den allt tillsammans. Men då fick jag bollen för 50 dollar, vet inte hur mycket den kostar nu, säljs inte just exakt nu nämligen. Du får hålla ett öga på hemsidan, lär dyka upp där inom kort. Den är ju hållbar som attans, men om det verkligen är värt det… jag vet inte. Säljer inte Ewa bollar? Är de hållbara?
Anne
#4 Åh vad kul! :) Hur stor är den bollen du har?
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

#27 Har du inte sett bollen? Den ligger i paddocken ju. Svårt att missa…
Anne
#28 Jodå, men jag menar mer vad måttet är på den ;)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

#29 inte vet jag. du får väl mäta lite på den eller kolla på google.
Anne
Köpte en boll idag på Jula som jag ska ta ut till stallet och testa nu ^^ inte så stor, men eftersom jag har en shettis blir det säkert lagom. är lite oroiig för hållbarheten bara, för jag har en känsla av att det kommer bli mycket bett och hovar på den. tror ni den håller bra för det? min pålle brukar inte vara försiktig med saker som är roliga/konstiga, och han biter på allt

#31 med tanke på att den inte var så dyr, så är det säkert värt det. Upplever att bollarna är mer hållbara än vad de verkar från början. Har en liten ÖB boll också, det kostade 70:- och håller jättebra.
Anne
Om billiga bollar går sönder, är det nån som vet och de pyser ut luften eller pangas?

#33 värt ett test? Beror väl på hur de går sönder. rädd att skrämma hästen?
Anne
#34: Nja, han är nog inte så lättskrämd. Men jag är otroligt skvättig! Och jag skriker högt, utan att jag kan rå för det, om det händer nåt plötsligt och då blir hästen uppskrämd.. Lite onödigt.
Men hörde att parellibollen pyser, så det kanske vanliga gör också om man har tur.
#33 Dom pyser och pangar inte..
#36: Okej, perfekt. :)
Testade bollen med pållen igår. Trodde inte han skulle vara så rädd för den, för han är aldrig rädd för något, fast man vet ju aldrig, och nog var han rädd för den ^^. Han titta på den först, sen gick han iväg och brydde sig inte så mkt, men hade väldigt bra koll på den ^^ slutade iaf med att jag sprang och sparkade på den och han följde efter och tog upp jakten själv, men när bollen sakta in och började rulla åt andra hållet på det ojämna underlaget så blev det lite läskigt ^^

#38 Det var en bra början! Man får ta små steg i taget. Själv försöker jag lära min pålle att backa in i bollen och så sparka den bakåt. Han tycker det är jätteläskigt, fast han inte är ett dugg rädd för bollen. Det är kul att det finns så mycket man kan leka med :-)
Anne

Hej, låter ni bollen ligga i hagen hela tiden eller bara när ni övar/leker? Behöver nåt att aktivera lilltjejen med, men är rädd att hon ska gå efter genom staketet om bollen blåser ut
Jag har en pilatesboll som jag och Lukas leker med :) Jag började klickerträna honom så först när han tittade på bollen, nosade på den och till slut puttade. Nu springer han runt och puttar på den, biter tag och kastar iväg den :)
På bild en kompis till mig och Lukas som sparkar boll till varandra ;)
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
Är de något specielt man tränar när hästar håller på med Bollar??
Eller?

#40 Min ligger i paddocken, inte i hagen. Är rädd om min, så vill inte att den råkar gå sönder i ett obevakat ögonblick. Tror ändå inte hästarna leker med den frivilligt än ändå…
#41 Kul! Vill att min med ska tycka det är roligt. Kanske får ha tålamod bara.
#42 Inget särskilt. Man kan clickerträna med bollen, men annars gör alla som de vill. Det spelar ingen roll vad man tränar specifikt, det här är bara lek! :-)
Anne
#43 Man kan träna balans, fokus (inför kossegrenar tex), självsäkerhet, detta genom att putta på bollen och spela med den på marken. Man kan även studsa bollen mot hästens kropp för att få den stabil och trygg.
Lekte med bollen igår igen. Han tappade intresset fort så jag började studsa bollen högt upp och ner, då blev han intresserad! När han kom nära slutade jag studsa så han fick lukta på den. sen tröttna han igen, då började studsa igen. sen började han försöka bita på den men det gick inte (tryckte bara in bollen så han fick inget grepp) då blev han lite frustrerad så han började putta bort den och sparka på den med framhoven ^^ det går fort framåt!
han tröttnar som sagt fort men det är lätt att få upp intresset för den igen