Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettallmänt
Läst 954 ggr
viktoria91
0

flockberonde

är det lättare att jobba NH med en häst som är mer flockberonde än en som inte alls bryr sig om andra hästar?=)

Animal-3
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Beror väll lite på, både individ, relation, situation och vad man ska göra.^^

En häst som är så beroende av andra hästar att den bara blir stressad av att inte ha dom om kring och inte kan konsentrera sig, och som inte häller har intresse i att se människan som "flock" kan ju vara svår i början. Kommer man över spärren så man är en trygg punkt/flockmedlem så blir det nog lättare.

Hästar som ville hålla sig till flocken men inte stressar upp sig, skulle väl jag vilja säga är lättast (nu finns det ju massa annat som spelar in och individ m.m. men om man bara ska se just till flockbeteendet). Bara man kommer och accepteras som "flock".

Sen finns det ju dom som inte bryr sig alls (här kommer mina grabbar in) sällskap uppskattas självklart. Dom vill inte vara själva gämt. Men försvinner de andra och de blir själva så aja, det är inte hela världen.
På sitt sätt kan det vara lättare då hästen inte "söker" andra hästar, men det är många övningar m.m. som spelar lite på flockinstinkten som blir mkt svårare.

Så det beror nog mkt på individ (både häst och människa) och situation.^^

viktoria91
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

har funderat på att börja med NH. för ett par år sedan när jag hade tillgång till ridhus kunde jag rida rätt hyfsat i skritt, trav galopp utan utrustning. hon följer efetr mig, backar o flyttar på kommando. står stilla rätt bra, om inte mat är i vägen ;P smet över till granngården på kossjakt för ett tag sen och kom glatt travandes till mig när jag kallade på henne^^ kan rida i grimma med tyglar överallt, är detta en bra början?

Elinormaggan
0

#2 jag tycker det är en jätte bra början sen kan du ju pröva vara lite ute där det finns mer att se på om hon koncentrerar sig lika bra då ;)

//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/

viktoria91
0

med grimma o tyglarkan jag rida ut o hoppa. kan rida lite "naket" i hagen.på sommaren rider jag henne till o från stallet med grimma o grimskaft o hon lyssnar perfekt även där vi korsar en väg=)