'Ridskolor' för NH?
Hej, jag undrar om det finns någon 'ridskola' som utövar NH i Göteborg? Sedan undrar jag också om det finns något NH-gymnasie?

Jag har tankar på att starta en NH ridskola i mindre skala i Göteborg :-) Tankar och planer finns, men det kommer att dröja lite innan det blir färdigt. PM:a mig om det låter intressant!
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
#2 Åhå, men kommer det gå för en som är nybörjare i NH med?

Speciellt till nybörjare!
Anne
Åhå 8D Får ta och PMa dig snart då…
jag var med och drev en NH ridskola i skåne innan,den finns tyvär inte kvar,hade varit kul om fler ridskolor hade haft NH inriktning=)
Ja, det finns ju massor med 'vanliga' ridskolor. Borde finnas någon som lär ut/utövar NH med, för oss som inte kan ha egen häst. ;)
Det borde det verkligen finnas!

#6 Spännande, kul att höra! Får fråga dig mer sen när planerna kommer igång!
Anne
NH borde vara grundläggande på ridskolor. Typ som att man får gå en hästskötarkurs innan man börjar rida, så ska man få lära sig förstå hästen osv. från marken innan
När jag red på "westernridskola" så hade vi typ NH på teorin vilket jag tyckte var jättebra! fast det blev lite för lite med en lektion per termin.
Jag tycker det är konstigt att det inte finns några NH-ridskolor, det finns ju ridläger och sånt. För alla lokala ridskolor här, Göteborg, har ju det att 'om hästen inte lyder, slå honom med ett spö eller dra i tyglarna' vilket jag tycker är absurt.

Nja, inte konstigt alls, eftersom NH inte riktigt är en ridstil.
Men det är ju väldigt annorlunda hur man rider. xD

#13 Nej, tycker jag inte. På vilket sätt?
Ja, det jag vet är att man inte rider med bett, och halsring istället. Och bomlös sadel. Sedan lekar för att hästen ska lita på en… På hästens villkor.
Fast man kan ju rida med vanlig sadel och med bett också..
Bara för att man har bett betyder det ju inte att hästen inte litar på ryttaren. :)
I PNH rider man med bett en bit upp i utbildningstrappan till exempel.
Jag vet inte så mycket om NH, men det är sån jag vill rida. Utan bett och så alltså.

#15 Tror du har en lite annorlunda syn på NH än vad jag har. Enligt mig kan man rida lika väl med bett som utan, och i vilken stil och sadel som helst. Jag tror att NH handlar om hur du förhåller dig till hästen och löser de problem som kan komma. Först när du har byggt upp relationen kan du rida utan utrustning, och lekarna har du som hjälpmedel för att komma nära hästen.
Det som är så bra med NH är vell att det kan tolkas lite som man vill. I det här tråden har jag berättat lite om min tolkning, och hur jag smått har börjat med min häst :)
Jag har nog inte direkt någon 'syn' på NH, har bara läst lite på en hemsida och pratat med en kompis. Därför jag vill lära mig ^^