Hjälp! Min häst attackerar andra människor!
Har lite problem med min arabkille som blir 4 år i juni. Han har börjat att attackera andra som går in i hagen! Han går ihop med tre gamlingar, en islandshäst och två nordisar. Min kille är lägst i rang men titt som tätt försöker han klättra och får smisk av de andra. Nu har han börjat gå på människorna i stället=( Speciellt en som har hand om utsläppen och lunchfodringen på vardagarna, hon går ut med hö i plastpåsar och då håller han sig undan eftersom de andra hästarn aär där. När hon lämnat av höet och går tillbaka med tomma kassar så har han kommit i full galopp mot henne, tvärnitat, vänts sig om och sparkat bakut. Igår träffade han plastkassen hon höll i handen! Mot mig gör han aldrig så och har aldrig sparkat mot mig i hagen. Han har kommit rusandes några gånger coh sen nitat mitt framför mig och stannat. Förstår att det är ett dominansbeteende och då han är unghäst så testar han MEN vad skall jag göra? Hur kan man lösa detta problem och framför altl hur skall hon som blir attackerad göra för att få han att sluta?

Hon kan gå och vifta med hökassarna och hojta och göra ljud. Då gör hon sig stor både med kropp och röst. Sen är det viktigt att gå med pondus i stegen och rät hållning, gå som om man äger hela världen. Om hästen kommer så stanna inte och kryp ihop, utan forsätt att göra anspråk på din mark. Om möjligt så försök även att mota bort hästen och visa att betéendet inte är önskvärt.
Du kan göra samma sak när han komme rusande mot dig att du kan göra anspråk på ditt område och gå emot honom och kräva att han flyttar på sig och ger dig utrymme. Det är aldrig okej för hästar att komam in i ens personliga utrymme utan att "be om lov" först. Prova att flytta honom ifrån dig på olika sätt, flytta bak, åt sidorna, flytta framdel, bakdel osv. Gärna löst. Ska du gå in i stallet, stanna innan du går in genom dörren och innan du går in i boxen. Målet är att han ska "be om lov" innan han gör något.
Hur är tjejen som sköter insläppet i personligheten? tar hon för sig eller är hon mer en sån som ber om ursäkt för sin egen existens?
Ja, jag är en såndär tönt som rider barbacka eller bomlöst, utan bett, sporrar eller skor på hästen, men vi kan väl prata ändå?

Hmm hon är väldigt snäll och mjuk så ja jag tror han ser henne som lätt byte. Nu har han också lyckats skrämma henne vilket garanterat märks på hållningen=(
Påsar och sådan bryr han sig inte om då vi har tränat massor med sådant så dessa accepterar han överallt på kroppen och är inte rädd för dom längre.

Ja det kan mycket troligt vara så. Så har min ena häst varit, går alltid på de som är svaga. Nu gör han det bara om det är någon som aktivt ska träna honom och visar rädsla eller osäkerhet, annars är han verkligen världens snällaste.
Jomen jag menade inte att hon skulle skrämma honom med påsarna utan göra sig större med dom. Hon kan ju ta med sig en kvast ut i värsta fall och försvara sig med den om han blir farlig.
Jag förespråkar naturligtvis inte att man ska slå hästar men så som han beter sig kan ju någon bli ordentligt skadad, och det är en fråga att försvara sig själv.
Ja, jag är en såndär tönt som rider barbacka eller bomlöst, utan bett, sporrar eller skor på hästen, men vi kan väl prata ändå?
Jag vet inte hur du ska lösa det, men det är ju verkligen något du måste lösa, framför allt för att den andra tjejen inte ska bli skadad.
Skulle jag vara tjejen skulle jag ju aldrig gå ut i hagen utan carrot sticken. För min egen säkerhet vill jag ha något jag kan försvara mig med. Jag skulle försöka mitt bästa för att inte flytta mig när hästen kommer springande, men kom den för nära skulle jag definitivt hota med sticken.
Hittar du ingen lösning på det så han slutar attackera folk skulle jag faktiskt ställt honom i en egen hage, andra ska inte behöva bli skadade. Låter hårt, men jag skulle aldrig förlåta mig själv ifall min häst hade skadat någon annan person ordentligt. Är ju hästägarens ansvar.

Jo jag förstår att jag måste lösa det och det är absolut inget jag vill att han skall göra. Han har aldrig gjort så innan utan har varit världens snällaste. Antar att det är unghästsfasoner men det spelar ingen roll då han absolut inte får göra så här.
Finns tyvärr ingen annan hage att ställa han i heller och någon måste in med lunchen i alla fall så det enda är att få han att sluta.
Går det inte göra en liten inhängnad i hagen till han? sen kanske hon inte måste gå in utan bara hälla in det över staketet?
//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/

Jo det skulle kanske fungera iof. Idag gick det bra och han var snäll=) Vi får se hur det går framöver.

Förlåt en amatör men varför skall man förstärka ett dåligt beteende genom att göra hästen till ett problem?…genom att flytta honom till en annan hage……
Kanske skall man fundera lite på varför han gör så….han står lågt i rang…o har kanske svårt att få tag i maten?
Kanske vill han ha en egen hög med hö?…..är det det han försöker säga?
Hästar har ett underligt sätt att prata på inte alltid lätt att förstå….men pröva att ge honom en egen hög hö o se om det är det som är problemet…..
Jag hade faktiskt frågat tjejen om hon inte ville vara med och träna ledarskap med dig och din häst, så att hon kunde övervinna sin egen rädsla som hon nu verkar fått för honom (mycket förståeligt).
Hästen har ju uppenbarligen tagit makten över henne i hagen, då han vet att hon blir osäker och lite rädd när han beter sig så. Om ni börjar tex med att hon får träna ledarskap med honom i ridhuset eller paddocken kan hon etablera en bättre grund med honom som stärker henne framförallt, som hon sedan kan ta med sig in i hagen och fortsätta jobba med där vid varje fodring.
Eftersom han inte beter sig likadant mot dig är det uppenbarligen inte för att han är ett "problem" utan för att han helt enkelt testar andra som han vet att han kan skrämma. Är tjejen osäker och inte själv vet hur hon ska hantera situationen är det ju toppen om du kan hjälpa henne.
Det hänger givetvis först och främst på om hon vill (och du såklart), men hade det varit jag hade jag varit tacksam om jag slapp oron att gå in i hagen utan att ha spö eller kvastskaft med för att försvara mig vid utfall.

Ja okej vi förstår du är en riktig hästbästis, men nu handlar det faktiskt om andra människors säkerhet!
Naturligtvis så ska han väl inte stå i en egen hage resten av livet utan tills man fått bukt med problemet! Och han står lågt i rang och har svårt att få tag i maten (vilket hon tidigare förklarat att han inte har) så är väl det toppen om han får stå i egen hage, då har han all mat för sig själv och kanske blir en tryggare häst om nu det var problemet…
Och det är väl ingen ursäkt att en häst anfaller folk för att den vill ha en egen hög med hö..?
Jättebra skrivet!

#8 Han får en egen hög dvs vi lägger alltid upp många högar så alla hästar får var sin hög plus att det blir högar över. Han får äta för dom andra och ibland står han tom ihop med dom andra och äter så jag tror inte problemet ligger riktigt där. Däremot kan det vara något annat han vill…frågan är i så fall vad. Sen är det ganska akut att agera nu då han kan skada andra eller tom bli ännu värre och verkligen gå på henne.
#9 Ja det skall jag fråga=) Givetvis vill jag det då hon hanterar min häst och skall inte behöva vara rädd för han. Jag har tipsat henne om olika dominansövningar i samband med att hon sätter täcke på han på morgonen och leder ut i hagen också och det fungerar bra, han lyssnar och gör som hon säger så vi får se hur det går. Han gör inte på detta viset varje dat utan någon gång ibland tydligen men nu har han hållt sig snäll.
Glöm inte heller att han inte är fyra år fyllda (vilket han gör i juni) så han är en unghäst i en trotsperiod…

Känner mig som en riktig elaking, men om en häst hade sprungit emot mig och vänt rumpat till för att sparka mig, hade jag slagit honom på rumpan så hårt jag bara kunde med en stick! Ingen aning om det är en bra lösning, men här verkar det gälla att överleva. Jag skulle också se till att hålla ett noga öga på honom, och om han tenderade till att börja komma åt mitt håll med en ond blick i ögonen, hade jag gått eller tom sprungit emot honom och jagat iväg honom. Du kanske kan visa tjejen hur hon ska göra, göra det tillsammans. Locka fram situationen och lösa den tillsammans.
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se

Måste tillägga också att jag tycker inte att det är en bra idé att flytta bort hästen. En unghäst måste gå i flock för att lära sig. Att flytta honom är symptombestridning. Eftersom du säger också att han inte gör det jämt, så borde ni få bukt med det inom en rimlig tid.
Anne

Problemet är att han aldrig gör det när jag är där..då är han som en lietn ängel, lite mammig och bryr sig bara om mig då och struntar i alla andra.
Men men nu har jag pratat med henne och hon skall ha med sig spå ut i hagen samt göra sig stor osv så vi får hoppas att det löser problemet. Än så länge har han varit snäll (sen jag skrev här i alla fall) så vi får se när han återigen anfaller. Han fick busa av sig i snön men mig på ryggen vilket gör att han har blivit av med lite energi vilket förhoppningsvis leder till en lugnare häst även imorgon=)

Exakt så tänkte jag också, men jag visste inte riktigt om det var okej att säga så här..
Och just det där med att springa emot tror jag skule ha en effekt för det är väl det sista han förväntar sig..

när jag tänker efter så springer han mot mig också ibland men jag går alltid emot honom och då springer han fram och stannar…hmmm undrar om han hade bockat om jag hade gått undan…vågar dock inte testa

#15 Var också lite osäker hur jag skulle uttrycka mig, men det är ändå så jag skulle gjort. NH innebär ju inte att vara "snäll" mot sin häst i mina ögon. Det handlar mycket om säkerhet också. Om en häst drar iväg och vänder rumpan till, då slår jag den. Självklart beroende på situation, man försöker ju undvika att det behöver gå så långt!
#16 Kan ni inte simulera? Alltså öva på det, fast han inte rusar emot henne? Lite som ledarskapsövningarna som föreslogs tidgare…
Anne

Har inte läst tråden, men en häst som attackerar människor är farlig. Jag skulle ha med mig pisken ut och smälla till hästen (ursäkta) rejält när den sparkade åt mig (vid alla sånna betéenden), och berömma hästen när den uppför sig rätt.
Låt andra människor hantera hästen så att den förstår att man inte jävlas med människor.
Jag som människa har inte samma räckvidd som ett sparkande bakben, men om jag hade gått ut i den hagen lämpat av höet för att sedan gå tillbaka och det hade kommit en häst springandes och hotar mig. Jävlar i havet vad den hästen hade fått springa!
Jag drar mig inte för att veva med grimskaft, och om det behövs rappa till dem rejält över baken om de ens hinner komma så långt i sitt hotande. Jag kör bort hästar redan innan de hinner komma så nära när man ser att de har jävulskap p gång.
Här är en bild från ett sommarbete, denna unghäst, nykastrerad och jävligt mopsig skulle hela tiden fram och börja bråka med min häst. vilket jag inte tolererar. ingen stör mig och min häst när jag pratar med honom. Här ser man (tycker iaf jag) att jag tydligt signalerar åt hästen att "stick iväg och det jäkligt snabbt!" bestämda steg, mentalt bakutstrukna öron och allmänt hård kroppshållning. Som en häst som tillrättavisar en annan ranglåg häst som verkligen klivit över sina befogenheter.
kom också på att kontrollerar man hästens bakdel så kontrollerar man hästen, dvs om du har stenkoll på bakkärran och kan flytta dig så att man dels inte blir sparkad och dels får hästen att flytta på sig så har man kontroll över situationen.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

presic det är ju faktiskt VI som ska vara ledaren!
Inte dem!
En häst mår bäst med både stimulance i ridning och hantering men även ledarskap.
Om häst som "bestämmer" över "ledaren", bestämmer oftast mycket andra saker i hanteringen..
man ska alltid tänka att man ska vara som en förelder till sin häst, om hästen t.ex har gjort illa sig så gör man ju rent såret, en häst som har varit duktig ska såklart ha beröm!
som ett litet barn ;)
annars kan det bli som på "super Nanny" ;P ;)
men det brukar ju inte gå så långt :P
Hoppas det går bra med hästen /MVH Kamp-border :D

Slå hästen är väl det sista jag sagt att dom skulle göra. Vill absolut inte öppna den dörren. Slå jag hästen ber jag ju bara om kamp.
Peewee's hag kompis hade lite sånna dumheter för sig ett tag när han inte ville att vi skulle hämta Peewee. Så länge jag såg att han inte skulle träffa ignorerade jag honom och visade bara genom kropps språk hur irriterad jag vart. Kom han så nära att han höll på att träffa var det bara flytta sig från sparken (utan att backa ur) och sedan komma runt honom och schasa det blir en psykiskstrid istället för en fysisk, för en fysisk strid kan vi som människor inte vinna på ett juste sätt.
Så fort han gick på fysiskt var det bara passa sig men inte backa ur och bara vissa tydligt bort! Som en häst som varnar en annan fast vi kan inte ta upp kampen på samma sätt. Han är faktiskt en riktigt trevlig häst inerst inne. Och idag kan jag hämta Peewee utan att oroa mig och kommer han skrittande kan jag lätt bara be honom med kroppspråket att hålla avstånd.
Men det gäller att läsa hästen och komma med rätt signaler. Sen kunde ju jag känna mig extra trygg just i detta då jag hade Peewee med mig, jag vet att han skulle hjälpa mig om det blev ett måste.
Oftast är hästar så snälla att de springer undan om de får ett slag, men har man otur sätter de hårt mot hårt och då har du ett problem som är 10 gånger värre. Då står dörren till fysiskt våld mot en människa öppen=ännu farligare.

#21 Tack för att du gav oss denna insikten! Du har så rätt. Hoppas jag kan komma ihåg det tills det händer mig någon gång. Har en tendens till att lätt tappa tålamodet, inte så smart om man skaffat sig ett större problem. Och de hästar som går i väg när man slagit de, kommer nog inte gilla dig mer för det… Var det nu igen? Relationen i första hand?! 
Anne

Men är det fara för en människas hälsa eller i värsta fall liv, en enda spark som träffar "rätt" kan ju döda även om det inte är hästens mening. Jag hade i det läget helst haft en långpisk med mig, i värsta fall. Kan man mota hästen på annat vis först så är ju det att föredra. Finns det någon möjlighet att hon som är rädd slipper gå in i hagen, eller åtminstone i sällskap med någon som kan hantera situationen? En rädd person förvärrar bara.

#22 ja reagarar man på rädsla är det lätt hänt. Vet själv när det har hänt saker som skrämt mig och hur jag skällt ut grabbarna efter noter (som tur är gapar jag för det mesta mer än jag agerar). Dom är rätt vana dom vet att matte blev rädd. Jag får be om ursäkt efter åt och säga att jag blev bara arg för att jag är rädd om dom. (brukar vara saker som håller på att få dom skadade då det sällan är dom som gör något mot mig).
#23 visst står man utan minsta möjlighet till annat och har en häst som vilt attackerar så kanske man inte har något val (man måste få skydda sig, dock finns fortfarande risken att hästen bara slår hårdare tillbaka/beror självklart på hästens inställning). Men i en hage brukar man ha lite yta att röra sig på^^

#24 Rädsla är den stora boven igen :-) När jag var liten fick jag lära mig att hoppa av och spöa upp hästen ordentligt när den hade skenat med mig. (jag hade blivit jätterädd) Nästa gång jag hoppade av under en ridtur, stack hästen hem i full galopp, tji fick jag som fick gå hem hela vägen hem och blev utskälld av ägaren! Får lära mig att skrika när jag blir rädd istället för att slå.
Anne

#21 Där gav du mig en tankeställare.
Men skulle ändå ha pisken berädd, för precis som #23 säger är hästar livsfarliga djur.
Åh vilket jobbigt läge. Men som alla andra skrivit redan- detta kan ju bli riktigt farligt så du & tjejen som han skrämt måste få ordning på detta snabbt. Innan nåt händer. Vänta inte på att det ska hända igen utan sätt igång med ledarskapsövningar så han inte ens vågar tänka tanken igen.
Min häst blir 4 i juni och hon har inga såna lustigheter för sig. PUH!! 
Lycka till nu och skriv gärna mer här hur det går.

Någon tyckte att jag är en "häst bästis"…=0)
Jo, om det upp fattas så för att jag försöker komma på vad som är problemet…så jovisst!
Oftast frågar man sig inte Vad problemet är utan, man försöker som människa att få bort ett oönskat beteende till varje pris….Men troligt är att hästen försöker säga något med sitt beteende…..
Djur är inte elaka i själen…de löser ett problem…..så enkelt är det!……men jag sa inte nu att det var enkelt att komma på varför!
därför tror jag att man måste se olika lösningar…..visst man kan gå ut med en piska o sätta hästen på plats!…vad vinner man med det?…jo man slipper bli attackerad så länge man är på sin vakt o alltid är beredd på strid….och man får ett ettervärre beteende från hästen…..
De hästar som beter sig "illa" har lärt sig det från människor..genom de gensvar de fått…
Oftast börjar det med att hästen prövar sig mot en på hästars vis o då klappar många till…gör det ett par gånger o sen har man satt en standard för vad som gäller i relationen människa häst….
De förstår oftast inte sin egenstyrka när de är unga….o ibland är det lekar som går överstyr….Visst man måste ABSOLUT få ordning på en häst som går till "attack"!….För vi är ganska små i det sammanhanget! och det kommer att sluta illa….men man kanske skall börja med att ta reda på vad som är det egentliga problemet….låta hästen förklara o berätta genom sitt kropps språk!
Så man kan lösa problemet på en permanent basis o inte "lägga mer ved under pannan" bara.
En häst som står hos oss var just en sådan häst…tryckte upp folk i väggar…sparkade…bet….
När man borstade honom fick man hålla i grimman o borsta så långt man nådde i den ställningen…..Han attackerade oxå folk i hagen….
Denna hästen hade tur…han hamnade hos rätt person tillslut…och idag kan jag inte tro att det är sant att denna nallebjörn till häst…har varit en huligan häst!
Lugn, fin, lätt hanterlig!…..vad gjorde denna fantastiska tjej då?
Jo, hon NH tränade med honom….lyssnade på hans signaler o förklarade genom sina signaler…att DET var ditt förra liv….vi gör så här!
Misstolka inte detta nu…jag sa inte att Du som ägare gjort fel…utan som jag förstår det så attackera han bara denna tjejen…..fundera lite på vad hon kan ha gjort för att utlösa detta beteende…
Har hon över reagerat på en lek inbjudan o visat att hon blev rädd…visst med all rätt blirman rädd…..men man måste komma tillrätta med det själv oxå…det är en del av problemet som HON äger….isf.
Hästens problem är att han inte förstår att han utlöser detta hos henne…och uppfattar hennes reaktion som ett hot…..
Att lösa problemet..kan bli en spännande resa för er alla….om ni analyserar lite…kanske tar ut någon som är duktig på att lösa sådana här problem…på ett sätt som blir bekvämt för er alla Hästen- tjejen-dig….Men det måste göras NU! innan det händer något illa…
Det är ditt ansvar!….löser man det på ett permanent sätt så är problemet löst sen….väljer man att slå sig fram så får man slåss jämt sen o man kan aldrig lita på att den inte attackerar folk lite nu o då….Se det som ett ypperligt tillfälle att lära Er något nytt tilsammans o att ta ett steg längre i er relation…isället för att fokusera på det negativa i situationen.
Lycka till….håller med #28….berätta hur det går!…=0)

Min ponnyhingst uppfattade en period som en av kompisens döttrar som hotfull, fast hon var rädd. Hon gick med stel kroppshållning och stirrade intensivt på honom när hon gick in i hagen för att hämta sin egen ponny, med sig hade hon en pinne eller ett spö som hon frenetiskt viftade med när min ponny skulle fram och hälsa, vilket gjorde att han såklart "viftade tillbaka".
Efter några gånger, några dagar så räckte det att hon gick en liten bit innanför staketet så rände han fram i full karriär och försökte irriterat mota bort henne. Vi löste det problemet genom att det blev totalförbud för henne att ensam gå in i hagen, och så fick hon lite egen träning tillsammans med ponnyn, lite ledarskapsövningar som gjorde att hon slappnade av i hans sällskap.
Efter denna händelse så är inte ponnyn helt pålitlig när det gäller barn som går ensamma i hagen för att hämta honom, som han var tidigare innan detta hände, men några utfall har han aldrig gjort igen (ännu)

Än så länge har det gått bra. Hon har övet en hel del ledarskap och inga utfall har skett=)) Även hon känner sig säkrare och märker en skillnad.
#29: Fast problemet är väl att i alla fall jag gärna tar till snabba och enkla lösningar när det gäller andras hästar. En häst i stallet sparkar efter en eller försöker bitas när man sätter på täcke i boxen, min snabba lösning är att ta ut hästen på gången och sätta fast när jag ska täcka. För jag vill inte bli skadad och har faktiskt inget intresse av att träna en annan persons häst.
Samma sak i hagen, attackerar någon annans häst mig så tar jag till en snabb och enkel metod för mig, för det är intge mitt ansvar att träna en annans häst.
Kanske är hård, men jag tycker att andra ska ansvara för sina egna hästar så att inget händer. Och jag har nog med att träna min häst, så tar till snabba metoder på andras, för jag vill bara ha det snabbt undanstökat.
#32, jag förstår dig precis hur du känner med att det är ägarens ansvar att träna hästen i grund och botten. Men samtidigt vet jag hur det är att jobba och hantera en häst dagligen som blir farlig för en.
Jag har en häst på jobb som är extremt kinkig och arg i boxen och hon har en gång vunnit över mig, sedan dess är det kört och nästan varje morgon har vi en kamp vid utsläppsdags. Eftersom jag dagligen måste hantera denna häst i denna situation hade jag gladeligen fått hjälp att träna med henne för min egen skull, även om det inte är mitt ansvar egentligen. Jag menar om jag kan spara den energin och tiden det tar att bråka med henne bara genom att lägga ner lite extra träning hade jag gärna gjort det. Tyvärr finns inte den möjligheten för mig, så jag får också ta till snabba metoder och lösa det på icke-tillfredsställande sätt.
*dubbelt*

svar till #33
Jag tror det är här ägarens ansvar ligger….att ta problem på allvar.
Att kontrollera sin häst när man inte är närvarande är inte lätt…det är ett djur…o ingen har väll tränat sin häst att attackera….däreomot om jag hör att min häst gör oönskade saker så är det mitt ansvar att ta mig tid att träna med dem som har problem….
Annars uppstår det ju större problem för mig i längden….när folk anser att de måste piska upp o hota min häst…..( detta uttryck är ingen referens till övriga inlägg utan bara ett sätt för mig att uttrycka mig)
Det förstör ju för ägaren oxå i längden att hästen blir misstänksam mot människor……
Min syster dotter stod på ett stall för ett tag sedan…plötsligt blev hennes häst otroligt rädd om sitt ansikte/huvud….förklaringen kom ganska snart när vi såg en av tjejerna ta ett grimskaft o slå en av de andra hästarna i ansiktet gång på gång…för att den gått framåt när hon stod o pratade med en kompis….hästen ville in o äta o fattade inte alls varför de skulle stå där o tjattra…..
Det tog ett bra tag att träna bort det beteendet med andra människor hos syster dotterns häst efter hon flyttat därifrån….för tjejen gick det inte att snacka med….hästar skall göra som man säger….!
Jo förvisso..men krävs det inte lite lyhördhet från oss människor oxå….Hästar gör oftast inte omotiverade saker…de vill säga något med det…o uppför sig min häst konstigt så måste jag fundera vad ligger problemet…Därmed inte sagt att Hästen alltid har rätt!
Men om den har fel så måste man förklara genom träning att om vi gör så här så behöver du inte bli rädd/arg/frustrerad och det är inte ok att leka med folk om det är det den gör…
eller så är det så att vi gör fel o då behöver vi rätta till vårt beteende mot hästen..
Och som jag ser det så ligger ansvaret på mig som hästägare att vara lyhörd både för min häst o för dem som hanterar den o ta mig tid att lös problemet…
Bra tänk #33 ville jag bara säga med alla dessa ord..=0)

Lite uppdatering nu när det har gått ett tag=)
Det går kalasfin och efter några ledarskapsövningar är han åter en liten ängel även mot andra. Nu kan hon i stallet hantera han, sätta på täcket utan bråk och lyfta hovarna utan massa spring=)) behövdes tydlign inte så mycket för att han skulle visa respekt även för henne=) skönt

#36 Gud vad skönt! Hoppas det fortsätter så, ni får fortsätta träna ledarskapet lite då då.
Anne

Grattis!
Det är riktigt kul när man lägger ner lite tid på något o det ger ett bra resultat….dessutom har ni ju tagit ett bra steg framåt med honom…han har lärt sig på ett bra sätt att det är inte ok att bära sig åt mot folk.
Lycka till i fortsättningen!
Jag har den uppfattningen att hästen alltid måste veta vem som är flockledaren.I dte här fallet är det du som ägare som får visa honom att det är du som är ledaren och han får finna sig i dena regler.