Ögonkontakt.
Vad anser ni om ögonkontakt? Ska man försöka söka ögonkontakt med hästar? Utveckla, vrf/vrf inte? Brukar era hästar söka ögonkontakt med er?
Händer ibland, lr rätt så ofta endå, att mina hästar ser mig i ögonen. Speciellt stoet jag håller på med mest, men endast sedan jag har börjat få bättre kontakt med henne. Det är en speciell känsla.
Med andra här händer det inte lika ofta, och med dom känns det mer "trögt" mellan oss (inte när det gäller hantering och så) och det är inte samma känsla. Vad kan detta bero på?
Och hur är det med ögonkontakten mellan hästar? Mellan ranglåga och ranghöga? Jag har inte lyckats iakta det, lite för "fina" signaler för att jag ska hinna med :P Har ni sett ngt?
Det är ngt jag har funderat på ett tag nu.
Jag tycker det är jättespännande med ögonkontakt! Har inte heller iaktagit så mkt ögonkontakt i hagen, det är som om dom sällan behöver titta varann i ögonen, de känner på sig när den andre kommer vad den menar med kroppspråket och energin/attityden.
Granit har aldrig gillat ögonkontakt. Men det har blivit bättre. I början när vi gjorde yo-yo game vände han bort huvudet dirket när jag tittade han i ögonen. Nu kan jag titta och han backar fint bakåt. Caiser tittar gärna mig i ögonen, inga problem där inte.
Granit har även alltid avskytt kameror men detta har också blivit mkt bättre. Kan det ha nåt med varann att göra - ögon och kamera?

Det var en intressant fråga. Undrar också hur detta funkar. Jag har alltid lärt mig att inte titta i ögonen på hästen (som ett rovdjur som ska fånga sitt byte och stirrar på den), men har inte riktigt fått kläm på det hela, då jag inte upplever att hästen tycker att det är obehagligt när jag tittar i ögonen. Men det är klart det är skillnad mellan att stirra och att ha mjuka ögon… Ska se om jag kan se något på hästarna i hagen någon gång, men håller med om att det kan vara lite svårt att se. *fundersam*
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
Är klart intresserad hur hästar använder ögonkontakt med varandra, har heller inte lyckats iaktta det ordentligt, förutom de stora sakerna då.
Storen kommunicerar mycket med ögonen, om det är medvetet från hans sida eller inte vet jag inte. Men man ser direkt vilket humör han är på genom att titta på hans ögon, eller hur musklerna runt ögonen rör sig.
Och han är expert på att sända blängande blickar till andra hästar eller till hans människor.
Upplever det ofta som att han söker ögonkontakt när han ska flytta på andra hästar eller vill flytta på oss människor, är ju första fasen så.
Om blickar kunde döda hade vi inte haft några andra hästar i stallet än Storen, inte människor heller för den delen.. :)

#2 Har också hört att man inte ska se hästar i ögonen av den anledningen.

har hört från många hålla att man inte ska see dom i ögonen, fast för mig har det oftast kommit fram att det kommer från Monty. Alltså någon som läst hans bok eller någon som tränat för någon som använder join up eller så vidare.
Alla våra hästar tar ögonkontakt (till och med Elja). Men sen är det ju stor skillnad på vilket sorts ögonkontakt de tar.
De har ju en helt annan ögonkontakt med hundarna om dom försöker jaga dom (ja alla utom Peewee då som tycker det är jätte kul och är den elakingen som lärt fasters hundar denna dumhet-.-) än vad dom har i flocken.
Sen finns det ju olika blickar där också, allt från hälsa, se på varandra på håll, varnande blick om att flytta m.m. finns massor.
Sen känns det som blick för förflyttning är något som kommer rätt sent i fasterna. Alltså det är sällan bom behöver gå så "långt" att de måste se varande i ögonen.
Jag har hört lite både och om hurvida man ska ha ögonkontakt eller inte med hästarna. Jag tycker att det är helt okej med ögonkontakt då du kan läsa mycket i en hästs ögon. Det är stor skillnad på att stirra in i en hästs ögon, och att möta hästens blick, och det är väl det man kan tänka på. De ser ju även på hela ditt kroppsspråk och energi vad du menar, och med ögonkontakt kan du ju förstärka det.

Jag håller med #5 till stor del, men sen så tror jag att det är lite samma sak med hästar som det är med hundar, vi människor lär dem och uppmuntrar dem till att möta våran blick och titta tillbaka när vi tittar på dem.
Jag har erfarenhet av att om två hästar får stå och stirra på varandra tillräckligt länge (tex ridskolehästar) så ryker de ihop. Om man inte låter hästarna titta på varandra kan de snällt stå bredvid varandra.
Jag skulle nog aldrig kolla en häst i ögonen som jag inte känner eller håller på att lära känna, längre än några snabba blickar. Så gör jag med människor också, jag klarar bara av att hålla ögonkontakt med folk som jag känner väl.
För mig så är det här med direkt ögonkontakt något hotfullt, och det har jag lärt mig från djuren. Men med det menar jag alltså att man stirrar på varandra. Det finns ju säkert en miljon olika sätt att titta på varandra, allt från nyfiket till direkt aggressivt.
Jag tycker inte att det är fel att söka och ha ögonkontakt, men det finns som sagt olika sätt att ha ögonkontakt på och det är hästen som får bestämma om man ska ha det eller inte.
Ja, jag är en såndär tönt som rider barbacka eller bomlöst, utan bett, sporrar eller skor på hästen, men vi kan väl prata ändå?

Ja bruckar ta ögonkontakt med dom ibland och bland dom med mig men man märker väldigt lätt på mitt vbl iaf, HUR man tittar henne i ögonon hon markerar direkt om hon tkr man har en obehaglig blick osv :9 Shettisen däremot kan ja stirra mig död på han visar ingenting verkligen 
Jag vet inte vad som är rätt och fel? Hundar reagerar ju stark om man tittar hotfullt på dom elr dyl…., Jag söker ögonkontakt när ja vill ha deras uppmärksamthet på nåt om dom inte lyssnar elr när ja gosar så kan ja kolla dom i ögonen och lite så….
Mitt vbl söker ögonkontakt när hon blir rädd elr osäker elr om hon är glad för nåt hahah 
T brukar lägga mulen på axen och tita sådär öde mjukt.
Jag har också hört att man inte ska ta ögon kontakt men de blir ju alldrig några mördar blikar jag får .Utan öma blikar.
T tycker att de kan va jobbigt att bli borstat så ibland kan han lägga mulen på hxeln och tira lika mjukt. Då antar jag att han ber mig att sluta. men jag fortsätter endå tycker ni jag ska sluta borsta på halsen när han gör så ??
Och borsta på enn annnan del och sen åter komma till halsen ??
De känns så elakt att fortsätta men viet inte vad jag ska göra??