Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettoff-topic
Läst 1008 ggr
Elinormaggan
0

Lite konstigt ..:S

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag vet inte men i ondags var jag ute och red en kortis i skogen men när jag kommit en bra bit känner jag att jag inte als mår bra….jag fryser jag är typ "tom" om ni förstår och Dzasti blir ju då lite orolig och jag bara  känner för att hoppa av och gå hem men , det är ju faktist 1m snö så jag ångrade mig……men jag vände och red hemmåt fortfarande samma känsla, men jag försöker var lugn och glad för att Dzasti inte ska bli orolig eller rädd men det går inte så de kommande dagarna kör jag lite från marken tills jag mår bra igen….Men min mammas kompis har just gott bort och han var verkligen fantastisk ..han fick en verkligen må bra och varje gång man var deprimerad så fick han en att bli "normal" igen…han betydde så otroligt mkt för mig :'(<3

Men vill ju verkligen inte påverka dzasti bara för att jag mår dåligt men jag kan ju inte bara sluta vara med henne några dagar för hon fårmig att må mkt bättre ……
Och igår som lite tröst så la hon sitt huvud på min axel och blundade och ville bli kliad i pannan det var som hon sa: Allting kommer att bli bra och jag finns altid här med dig…. :') vet inte vad jag skulle göra utan henne<3

Kan behöva lite stöttning nu när man inte är på bästa humör ……

//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/

Zaphix
0

Hästar är så bra på att trösta, känner verkligen av när man är nere. Tur att du har en som kan trösta. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Elinormaggan
0

Jaa hon kan när hon vill :') och igår behövdes det verkligen :)!

//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/

Anna452
0

Tycker du gjorde helt rätt som vände hemåt. Mår man inte bra, eller inte riktigt känner sig som sig själv så kan ju hästen snappa upp det och det kan bli tokigheter.

Vad gullig hon var som tröstade dig!

Ta hand om dig.

Gyllir
0

Jag tror inte alls att du behöver vara orolig. Hästar är fantastisk bra på att trösta. Jag har tidigare haft problem med depressioner och att rida var det enda som hjälpte, så jag red mycket!

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

Anna452
0

Jag vet en bekant som fått ridning på recept mot depression. Det funkar kanon! H*n är mkt gladare och piggare nu. Första lektionen hade dom gått igenom borstning av hästen och hur man sadlade och tränsade. Andra lekitonen fick de sitta upp och naturligtvis åkte stackarn av, övre medelåldern och en absolut nybörjare på allt vad hästar och smidighet och balans heter. ni kan ju bara tänka er hur illa avsittningen blev.

Zaphix
0

#5: Oj, det visste jag inte att man kunde få. Det är ju jättebra, verkligen välgörande.

Vet du om det var inom FaR (Fysisk aktivitet på recept)?

Min och Dackes blogg

Gyllir
0

#6 Vet att Göteborgs Handikappridklubb jobbar med FaR patienter. Väldigt spännande! Hoppas detta växer!

Anne

Anna452
0

#6 Tyvärr, vet inte om det var inom FaR.

En annan grej, he he, reklam för ridning här… Min kompis har rygg- och nackproblem. En läkare frågade om hon någon gång funderat på att börja rida. Hon är absolut ingen rid/hästfantast, så hon svarade ju nej. Läkaren säger då att det var synd det, för ridning är den bästa aktiviteten för rygg- och nackmuskulatur.

Gyllir
0

#8 Intressant. Trodde det var simning och boxning, det fick jag alltid rekommenderat… Får ont i ryggen av att rida istället :-/

Anne

Anna452
0

#9 Ajdå, ja vem vet hur rätt läkaren har…. Men kul att det görs reklam för ridning tycker jag.

Zaphix
0

#7: Oj, vad bra!

Jag har blivit skickad till sjukgymnast, gymmet eller blivit tillsagd att ta promenader mot min depression och ångestproblematik. Och det är inte alls rätt för mig då gym bara bättrar på ångesten och promenader får jag ju jämt ändå tack vara hunden..
Så det är ju jättebra att de kan erbjuda alternativ. Samvaro med djur ger ju resultat på många patienter med psykiska besvär.

Lite OT nu, men http://www.dn.se/insidan/grappa-ljuger-aldrig-for-mig-1.1051159

Det kanske vore något att få praktisera med hästar för människor med den problematiken de har i artikeln?
De med problematik i austismspektrat har ju ofta lätt för att umgås med djur och har bra hand med dom, så det skulle ju vara bra för dom att få vara i kontakt med hästar också.

Min och Dackes blogg