Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etiketterhästhälsahästhållning
Läst 1289 ggr
Animal-3
0

Ja, det är inte lätt...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ni som mins att jag skrev här om Peewee's "lustiga" beteende att be om lek ( tråden ).
Detta är väl lite fortsättning på det.
Jag och Elja sa till honom att det var fel. Och han tog åt sig.
Problemet var att Elja nu nästan blivit rädd för honom. Peewee ville vara en gentleman och gick flera gånger fram och hälsade på henne, snusade och var allmät charmig.
Elja förstod väl inte hundra men visst besvarade hon. Men om han närmade sig på något annat sätt vände hon upp rumpan och skrek i ren förskräkelse. Peewee jobbade vidare på samma sätt och nu mer skriker hon bara åt honom om han kommer för fort eller liknande.

Problemet löst?
Nej nu har det då kommit ett nytt "problem" båda är bus sjuka och alla vet om det. Dom vill ju så gärna leka men dom kommer liksom inte in på samma språk och det blir många miss förstånd.
Sedan Eljas "skräck" för Peewee släppt har hon börjat bjuda honom till lek, hon springer upp och nafsar honom lite i rumpan.
Och Peewee förstår inte-.- han flyttar sig fram, spänd och tycker hon är mkt obehaglig som håller på så. Så några gånger har han provat trava iväg. Då gasar Elja bockar lite och springer efter honom, nafsar lite efter baken eller bakbenen på honom samtidigt som hon kastar med huvudet och busar (inga bett eller elak heter utan rent bus) Och Peewee blir helt förtvivlad var enda gång. HAn tvärstannar och om Elja då är nära eller försöker få igång honom, Pipper han rakt ut (eller piper och piper, Peewee har väldigt dov röst).
Detta har resulterat i att så fort dom gör annat tar Peewee avstånd från Elja så att hon inte ska (i hans ögon) "bli arg" och gå på honom.

Jag tycker så synd om dom-.- när ska detta släppa så att dom båda bara kan ha kul.
Dom hälsar fortfarande ofta på varandra och jag tror det är för att det är där och då som förstår varandra som mäst. Dom åter går till det ständigt för att få någon sorts förståelse.
Gå jag in i hagen och startar bus eller någon av de andra hästarna gör det så brukar dom ha jätte kul, då jäklar, problemet är ju då att de inte vill vara för nära varandra (dom vågar inte riktigt gå på varandra i leken)
Finns väl inte mkt mer att göra en att låta dom hållas antar jag. Hoppas dom kan lära sig förstå varandra med tiden.

Birke
0

Kanske bara är att låta dom va. Tror inte att du kan göra ngt, men hoppas att det fixar sig.

Animal-3
0

#1 hon har varit här i lite över 6 veckor. Jag har redan fått vara in och pratat med peewee (efter första tråden). Det är ingen panik det är inte dåligt i hagen, dom trivis ihop. bara att dom inte riktigt förstår varandra. (Elja väldigt mkt häst i språket, Peewee väldigt lite häst i språket) Elja växte upp som vildhäst i flock på island och Peewee är flaskfödd av oss människor och uppfostrad av en gamal valack.

Gyllir
0

#2 Det lär väl ta ganska lång tid innan de lär känna varandra, när de inte kan "prata" så bra tillsammans. Det måste vara intressanta att ha två så olika hästar i hagen att studera!

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

Animal-3
0

#3 ja det gör ju det. Det komiska är att jag tror dom har rätt bra kemi, dom trivs ihop det är bara att dom inte förstår varandra. Och det är just lekandet som verkar krocka. Ja dom är väldigt spänande att studera^^

Birke
0

#2 Jag att man inte ska lägga sig i hästarnas relationer och så, utan att det löser sig med tiden. Dom kanske bara behöver lite extra tid på sig att lära känna varandra:)

Animal-3
0

#5 Jag unviker att lägga mig i också, men Peewee beteede sig "illa" eller ja han menade inte illa men det vart fel. Och Elja bad om hjälp. Jag håller mig utanför men när hästarna ber om hjälp vänder jag itne ryggen till.^^