Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikett: träningstips
Läst 2255 ggr
Hannybee
0

Hur gör man på "horsemanship-vis"?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag rider ju som ni kanske vet en före detta travare, Boogie som är 19 gammal. Han är ganska känslig och tror dessutom att han är 5 år ibland. Jag har väl alltid haft en del problem med honom, och har skrivit fler gånger på iFokus och fått massa goda råd som jag har försökt tillämpa men man glömmer mycket när man väl är sitter i sadeln. ^^

Hur som helst, jag vill ju att han ska bli så bra som möjligt och lära sig galoppera m.m. så jag kan göra mer med honom. Men han är väldigt pigg ibland och tror fortfarande att han ska vinna ett race på travbanan. Det är väl det som är vårat främsta problem, även om det finns väldigt mycket annat att jobba på också. Jag har tänkt börja med Natural Horsemanship på allvar nu och jag behöver lite tips för hur jag ska gå vidare. Från marken brukar jag aldrig ha några problem med honom, det är när jag sitter upp som problemen kommer oftast.

Jag kan berätta med efterhand jag får hjälp, annars blir det så långt här. Please help me?

Tusen
0

Jag tycker de ska ta hjälp av en auktoriserad tränare. Det är så lätt att det blir fel annars och risk finns för att du misslyckas och att NH får skulden.  Man kan träna på många olika sätt men en ordentlig grundträning för instruktör är nästan ett måste för att du ska hamna rätt.Glad

Rafflan
0

hehe samma sitts, min travare vägrar också att galopper, vi har kört lite NH-lekar, det gillade han (finns att läsa bland artiklar) det kan ju vara en början? :)

Ang galoppen, vad är det som inte funkar? Jag fick lära mig att låta honom springa in i galoppen, asså låt han trava fortare, och fortare tills han går över till galoppen, och det funka. Dock så är han dålig på att lyssna på bromsen så tyvärr måste jag lösa det problemet innan vi kan fortsätta vår "galopp träning" :/

Zaphix
0

För att få till galoppen tgycker jag det kan vara bra att ta ut en instruktör som är duktig på ridtravarskolning. Det när lättare med en instruktör somvet mer om hur travare är tränade innan och hur man kan använda det till att träna dom sedan. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Hannybee
0

Tack för att ni engagerar er, fast jag kanske borde ha berättat lite mer med en gång… Förvånad

Jag har inte möjlighet att träna för tränare (särskilt inte NH-tränare), tyvärr. Dels sparar jag pengar, dels är han inte min. Jag rider honom helt gratis eftersom ägarna är för gamla för att rida. De är bara glada att någon vill ge honom motion. Han står i ett litet stall tillsammans med en anna travare som min bästa kompis rider. Sedan kan han galoppera, så länge man håller sig på en volt går det bra.

#1 Självklart förstår jag att träna för tränare är bäst, men har som sagt ingen möjlighet till det.

#2 Tänkte börja lite med lekar faktiskt. Glad Har gjort den första av "de sju lekarna" än så länge. I galoppen har han väl bara inte lärt sig galoppskänkeln än. Han travar hellre, om han kan. Jag vågar inte travar så fort heller… Då blir han JÄTTEPIGG och sen är han ju ganska gammal också och det sliter väl mkt på benen att trava fort?

#3 Som sagt, kan inte rida för instruktör… Det är väl därför jag skriver här egentligen, annars hade jag inte haft några problem på samma sätt.

Rafflan
0

#4 jag tycker att du kan leka och bygga ett förtroende mellan er genom lekarna utan instruktör. Men vill du börja med NH "på riktigt" bör du nog ta hjälp. Måste ju inte vara en instruktör, kan ju vara någon som finns i närheten som själv håller på med NH och verkligen är insatt i det som kanske kan hjälpa er? :)

Ang att han inte är din, om någon skulle kunna komma till ert stall och hjälpa er eller som finns när så du kan rida till dem kan du ju fråga ägaren om det är okey att du kör lite NH med honom och förklara för dem vad det är ni kommer göra :)

Jo, det e ju bara för att dem ska förstå att galoppen är okey, att det är de vi vill, sen måste man ha nåt sätt så hästen förstår det på, någon speciell signal. Galopp skänkel kan ju blir svårt att lära, man kanske lära ordet galopp? Jag brukar köra ökad trav, hålla ihop honom och skänkla på, så går han nästan alltid över till galopp ;)
Men pga broms problemet måste vi backa ett steg ;P

Och klart han blir pigg av att trava fort, han älskar det nog ;) Men ja det sliter på benen och har han gått på trav finns det risk att han har problem sen innan så man bör inte göra det för ofta ;)

Tusen
0

Håller med #5. Att träna galoppfattning och ha lite kul med lekar och sån´t kan man alltid träna utan att för den skull kalla det för NH. "Riktig" NH är något helt annat. Då behöver du instruktör.

kaka1234567
0

Hade skrivigt så bra grej men hade råkat sudda de. Får skriva om då. Lägg ut denna tråd på dressyr iFokus också.

De gäller att bygga förtroende börja trikträna då de hjälper att bygga upp en grund. Sen skulle jag ha börjat med de sju lekarna.

Me du måste rida dressyr du kommer inte att få honom att galoppera bara för att du tränar NH tyvärr.

Du måste balansera han jag är säker på att han har en stor underhals som gör de väldigt svårt. Så ta hjälp av hjälp tyglar en halsförlängare vid ridning men allra hälst Thiedemantygel .

Men de du bör göra är att starta om hästen. Tömkör honom balansera honom i skritt och trav en låg form krama på tyglarna be han att sänka sig. Du kanske inte kan så mycket om dressyr och töm körning mm. Men för att få hjälp med att få ner honom och hjälpa hans underhals att försvinna och rygg bygga muskler.

Skulle ja knäppa fats dessa i töm körnings gjord och sen be han att gå lägre och lägre så att han börjar tugga och höja ryggen men glöm inte att driva.

Han behöver om musklas och balanseras. Du kommer att behöva tömköra för att lugna ner han de kommer inte att gå på ett annat sätt. Du kommer få tömgöra i ca 2 månader för att kunna rida balansera och muskla om inte längre de tar tid att skona en travare mycket längre..

Sen när han är balanserad i skritt och trav kan du lära honom galoppera.I en låg form och när du töm kör hjälp tygeln  hjälper

dig och honom för att arbeta på rätt sätt.

Sen när du känner att han kan galopper i tömmarna börjar du rida och skritt och trav i en fin form  använd Thiedemantygeln . För att få hjälp med hans dåliga balans och de hjälper även dig att bli bättre inom dressyren.

Sen när du känner att han är balanserad i dessa gångarterna börjar du galoppera lugnt och stillsamt, mjukt  krama och be han att sänka sig på så sätt motverkar man en sträsad häst.

Jag är inte en sådan som är för hjälp tyglar men eftersom du ej kan ha tränare. Så bör du ha ett hjälp medel som hjälper häst och ryttare.

Du måste balansera honom NH är också bra för kropp och själ men i detta fall måste du dressyr rida honom och balans är en viktig grej ta åt dej detta nu.

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Rafflan
0

#7 men som jag fatta det har hon ridit honom i några år?

Och rider man mycker i skog och terräng/markarbete bygger dem ju bra rid muskler.

Dock är underhalsen ett problem här med, den e gigantisk :O Är det typisk kör travare elr?

kaka1234567
0

#8.Jag tror också hon ridigt ett tag men när hästen inte vill galoppera är de inte balanserad nog för att kuna tex. galoppera. Den kanske har muskler men inga rygg muskler.Och den kommer hon få bytta sadel efter ett tag om hon gör som i#7. Och bomlöss är min rekomendation.

Men skogs och markarbets muskler är inte tillräkligaa för att få den i så bra balans så att den kan galoppera.Då dressyr dressyr dressyr.

Ja de är vanligt hoss trav hästar de tar upp huvudet och springer i traven högt villket gör att de får en stor underhals. Som gör de svårare att ex.galopper för oftast behöver hästen sänka huvudet en aning.Och man kan inte rida riktigt lungt utan en god form.

_Mvh kaka
_

Zaphix
0

#9: Fast det behöver inte alls vara sant på en travare, att de inte har tillräckligt eller rätta musklerna för att galoppera. Heller inte att det in te har balansen behöver vara sant.

På en travare sitter det ofta i huvudet att de inte får galoppera, vilket gör att de bara travar snabbare och snabbare istället. Har de inte blivit riden så mycket under travartiden så har de antagligen knappt galopperat heller. Och då är det inte musklerna man måste jobba med, utan huvudet på hästen. Att den ska våga galoppera och inse att den får.

Och där tror jag inte att inspänningstyglar gör någon nytta alls. Tror iofs inte på inspänningstyglar över huvudtaget, inte vid tömkörning heller. Helt onödigt om man kan tömköra ordentligt.

Min och Dackes blogg

kaka1234567
0

#10.Förstås men hästen behöver ju också en god balans och muskelatur för att orka med galoppen.

Men jag är med dig hellt på de du skriver.

Men om man inte äs så duktig på att tömköra mosta emn ju ha någon hjäl ja jag avskyr hjälptyglar. Men nu tror jag inte att hon kan töm köra ordenkligt för hon är ju inte utbildad eller utlärd så hjälp moste man ha tyvärr.

Huvudet är en stor del av travarens liv men också en del muskler eftersom dem inte är vana att ha något på rygg kan de också va en del av för hindringen till galoppen.

Men skulle jag va hon skulle jag Träna mycket NH och dressyr.

_Mvh kaka
_

kaka1234567
0

dressyr och komunokation och till lit är något viktigt.

_Mvh kaka
_

Zaphix
0

#11: Fast jag är väl kanske lite hård, men kan man inte tömköra utan inspänningstyglar så bör man nog fundera på att ta ut en tränare eller inte tömköra alls.
Hur vet du förresten att hon inte kan tömköra?

Och hästen verkar ju vara van att bli riden, är den 19 år är det ju länge sedan den gick på banan och har antagligen blivit riden ganska mycket. Och rids hästen ut mycket så har den antagligen musklerna.

Min och Dackes blogg

kaka1234567
0

#11.Hon kan ju tyvär inte ta ut än tränare och de är ju dåligt men då är de.

Men om man kunnde töm körning skulle man nog har provat de i första hand istället för att fråga pang på mm

Ja jag tycker att en ny start är bar och töm körning ,är de bästa enlig min erfarenhet .Hälst utan hjälp tyglar och få hästen att arbeta endå. Men om man inte kan behöver man lite hjälp.

Ja men dem är kanske inte tillräkliga och hur ofta är inte muskler viktiga.Rygg musklerna är ju viktiga för att hästen ska kunna bära sig och kunna galoppera utan att gå i form sen.

Tex T har svårt med de.

Jag vill lägga utt de på ett anat sät om musklerna men d går inte är lite tröt i huvudet.

men visst om du inte vill att hon provar tömköra och prova om på nytt så får du gärna skriva de så drar jag mig ut för dressyr är ju inte någon dum grej heller.de är också ganska viktigt inom ridningen inte bara NH bara för attd e är en travare om har något inlagti i huvudet.

Dressyr kan nj också hjälpa.

Och enligt mig är NH och dressyr en bra kobination i detta fall.

Jag antar att du inte tycker de.

_Mvh kaka
_

Zaphix
0

#14: Fast har jag skrivit att jag inte tycker det är bra att "börja om från början" eller bra med dressyr?

Du läser in saker jag inte ens har skrivit.

Min och Dackes blogg

kaka1234567
0

#15.Men de käns bara att du menar de när du skriver förlåt om jag misuppfata.

Jag har lite svårigheter redan med läs och skrivning.

Men i dina meningar känns de som att du merar de när man läser men förlåt =)

_Mvh kaka
_

Rafflan
0

#15-#16 att tänka på är att alla kanske inte ha någon ridbana/ridhus att tömköra i, och är det inte svårt att tömköra på vägar/i skogen så dem bygger muskler och dessutom e det nog svårt att tömköra på vägen i trav å galopp för då får man nog springa efter som en idiot? ;P

Hur gör man då? :)

kaka1234567
0

#17.Man tränar på en äng helt änkelt .

_Mvh kaka
_

Zaphix
0

#16: För att underlätta så tycker jag att du ska läsa det jag skriver rakt av utan att läsa mellan raderna, för jag skriver precis det jag menar. :)

17: Fast hon skrev att hästen kunde galoppera på volt, så då tog jag det som att hon hade plats att träna på. :)

Min och Dackes blogg

Hannybee
0

Nu blir det nog långt här… Tungan ute Jag läser alla i ordning och svarar allt eftersom!

#5 Jag känner ingen alls som sysslar med NH, tyvärr… Men jag provade lite idag och det gick bra och sen galopperade han på rakstäcka faktiskt, utan mig på då. Jag har ju lite NH-böcker som jag håller på att läsa, det borde väl hjälpa lite eller? :)

#6 Så tänker nog jag med… Fast vad menar du med "riktig" NH?

#7 Började trickträna lite idag och tror att vi kan de två första lekarna (om jag kommer ihåg rätt). :D Han har inte underhals överhuvudtaget, vad jag kan bedöma iaf och jag har en halsförlängare… Men där känns det som man tvingar ner huvudet och det är ju det jag vill undvika! Då känns det inte som NH längre, eller? Förstår inte ditt resonemang med att jag ska ha hjälptyglar om jag INTE har tränare? Jag borde väl snarare ha tränare för att vara säker att jag inte använder dem på fel sätt?

#8 Jag har ridit honom ganska länge ja… Typ två år eller något åt det hållet. Men vi tränar väl inte så jätteseriöst. :P

#9 Han kan galoppera, men jag vill inte driva på för mycket heller, det är då han blir pigg… Kan jag inte få honom att gå i en lägre form utan en massa hjälptyglar?

#10 Tycker det du skriver låter vettigt… Det sitter nog mest i skallen på honom att han ska trava och inte galopper. :O

Hannybee
0

Fortsätter här:

#11 Jag har tömkört förut och skulle säkert inte ha några problem med det, jag har bara inte "korrekt" utrustning därför har jag inte själv gjort det tidigare med honom. Ska försöka träna med dressyr och NH!

#13 Han har varit ridhäst länge, jaa… Men han tror fortfarande att han travar på banan ibland! xD

Kaka12345 och Zaphix, tjafsa inte! :O Jag är jätteglad att ni ger mig tips verkligen, men jag bedömer ju själv vad jag tycker låter vettigt och vad jag inte vill pröva. ;)

Medan jag väntar på kanske ännu fler tips skriver jag lite mer info: Vi har tillgång till en paddock (dock ganska liten) och det finns bra ridvägar, bara att man måste rida på asfalt en bra bit för att komma till en sådan. ^^ Dessutom är han rädd för bussar och lastbilar så det kan vara lite svårt ibland. Och sen var jag i stallet idag och tränade lite från marken bara vilket gick jättebra! Ta honom överallt på kroppen kan jag redan och flytta honom för tryck hur jag vill, så länge jag är på marken. Sen tog jag ett spö idag då och kunde stryka honom överallt (provade dock inte med huvudet än) och sen kunde jag till och med svischa spöet vid sidan av honom och lite ovanför. Han följer efter mig i paddocken när jag släpper honom och ber honom följa med. Så det går framåt på den fronten iaf! :D

Tusen
0

#20 Jag menar att träna galoppfattning och jobba lite med hästen från marken så den blir lyhörd är mer något som är vanligt hästvett. NH är mycket djupare än så.
De sju lekarna är en bra början men för att kalla det NH krävs mer kunskap.

Hoppas det går bra för dig med dina övningar.Glad Lycka till.

Hannybee
0

#22 Okej, då tror jag att jag förstår. Flört Det går framåt, han galopperade på rakt spår idag när jag smackade på och sa "galopp".

Tusen
0

#23 Jättekul! Då ska du se att det inte dröjer länge innan han orkar hålla ihop sig i kortare galopp och på volter..

Hannybee
0

#24 Det är på volterna det är lättast att få honom i galopp. Flört Ska se om jag kan försöka ladda upp en gammal film på honom från mobilkameran… Någon som vet hur man laddar upp filmer här?

kaka1234567
0

#23. vad kul =)

Ok nu har jag fott mer info av dig Hannybee .

Ja de är bra att dua har halsförlängare de hjälper lite.

De med hjälptyglarna va bara ett tips då jag tänkte att hästen kanske gick väldigt högt.men de värkar inte som de de låter bra.

men förkör arbeta han mycket ilåg form i skrit och trav de är inte bara för att muskla uta den låga formen gör hästen mer avslapnad när du kännar att han har slapnat av.Så han du börja kräva mer avv honom korta honnom få honnom att gå i en lite kortare form.Och när han är lugn i allslags form i skrit och teav provar du galoppera.I en mellen form och sen provar du korta och länga få an gå lugnare.

För när hästen arrbetar brukar de hjälpa den att lugna sig och genom att kunna korta och länga honnom kan du får bort den rusande gubben.

För när man kan korta och länga hästen d är du den han luggna sig .De där springet kan man ta bort genom att just rida dressyr då man just kan korta hästen och springet blir till arbete och stillsam het.

Du kan ha bommar på marken så att kan lyffter på benen.och sen kan du höja dem med sokerpittar så att han värkligen får beneb under dig och aktiverar dem.och då höjs ju ryggen.Rid lösgörande rörelser innan du ärs förköker att få ner han i arbete.Sen kan man börja förkiktigt kräva mer och mer.

Som sagt sitter de i huvudet och glöm inte NH delen trikträning, förtroende och till lit .de sjulekarna be han att lita på dig och kräv inget när han inte är avslapnad eller sträsad.Tvinga inte häller NH går utt på villja.Fast de vet du säkert redan =)

Allt ska va lugt och metodiskt både ridningen och träningen =)

_Mvh kaka
_

Gyllir
0

Jag skulle rekommendera dig att börja med The Impulsion Programs. Jag har skrivit en artikel om de här på forumet. De hjälper dig att hitta lugnet.

På din sida står det att du bor "någonstans på västkusten", det gör jag med. Om "någonstans" är någorlunda nära Gbg, så kan du väl höra av dig, så kanske jag kan komma och hjälpa dig. Jag vet inte särskild mycket om travare, men jag kan hjälpa dig igång så du kan börja träna NH på riktigt. Vilket jag för övrigt tycker är ett mycket klokt beslut! :-)

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

Birke
0

#27 Åh att det inte finns hjälpsamma människor i Nyköping haha ><

Gyllir
0

#28 Det är väl klart det finns, du har bara inte hittat de än :-) Bodde i Norrköping förut, men nu är det lite långt att åka…

Anne

Hannybee
0

#26 Jag har halsförlängare ja, men har inte använt den på iaf ett år… Men nu känner jag iaf att jag har fått lite bra tips av dig! Flört I skritt går allting bra, men mycket övergångar och så cavaletti då, i låg form… Ska försöka komma ihåg det där!

#27 Ska se till att leta upp den artikeln! Jag bor utanför Göteborg, i Särö närmare bestämt, om du vet var det är? Skrattande

Gyllir
0

#30 Kan bli en trevlig utflykt! Jag PMar dig. Keep it natural!

Anne

Hannybee
0

#31 Okej, gör det! Tungan ute

Läste din artikel och det här med The Trotting Game verkar intressant… Har nämligen provat liknande fler gånger innan. När har väl blev alldeled tossig så har jag till slut bara låtit honom trava runt som en dåre, i sin egen takt (snabb) och ta sina egna vägar… Men det har inte resulterat i att han har saktat av. Vad tror du jag kan ha gjort för fel? Borde jag ha hållit på längre?

Birke
0

#29 ¨Får leta :)

Gyllir
0

#32 Haha, ja, just det trotting game är han ju fantastiskt bra på! Jag tror inte riktigt att just denna leken är nyckeln till travaren :-) Förmodligen kan han hålla på hur länge som helst. Hur länge travde ni? Mer än en halvtimme är för mycket tycker jag. Jag skulle satsa på bullseye och cloverleaf till att börja med.

Anne

Hannybee
0

#34 Jag kommer faktiskt inte ihåg, han travade så snabbt att jag bestämde mig för att sluta ganska snart… Ska kolla på dem istället!

Hannybee
0

Läste nu lite mer om NH på Wikipedia (vilket kanske inte är en säker källa direkt) men där stod att man absolut inte ska pröva löslongering och join up om man är nybörjare… Det stod att folk ha dött för att hästen har gått till attack typ. Kan det verkligen stämma?

Jag har ju själv provat det, bara genom att kolla på videos och läsa i böcker… Borde jag avstå från att göra det igen då eller? ^^

Gyllir
0

#36 Kan säkert stämma. Det kan bli riktigt farligt med vissa hästar. Men jag har gjort så, bara expirimenterat, och det har gått alldeles utmärkt, så det beror lite på vad man har för häst… Har du redan gjort det och det funkar, ska du inte sluta för det.

Anne

Hannybee
0

#37 Ne, okej. Kan definitivt inte tänka mig att någon av hästarna skulle typ "gå till attack" mot mig. Då måste det väl ändå handla om en ganska dominant häst som inte har någon som helst respekt för människor och det ska gå så långt att en människa blir dödad? ^^ Tycker det låter ganska osannolikt och jag vill inte sluta iaf, inte eftersom det har gått så bra förut…

Gyllir
0

#38 Man får ha lite sunt förnuft. Speciellt eftersom det har gått så bra för dig, behöver du inte oroa dig för att bli dödad :-)

Anne

Hannybee
0

#39 Haha, det känns ju bra iaf! Cool

Förresten, någon som har ännu fler tips till mig?