Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikett: allmänt
Läst 2047 ggr
Rafflan
0

om att rida NH?

Ni som rider helt utan utrustning, har det någonsin hänt en olycka på en uteritt? tex att hästen dragit i sken, eller skyggat, ni kanske t.o.m har ramlat av?

Sen tänkte jag på att många verkar rida utan hjälp? Är det bara för foto tillfället eller rider ni oftast utan hjälm?

Zaphix
0

Jag ramlar av ofta, ramlar av även om jag har träns och sadel, så för mig kvittar det. :)

Fast här inne har jag inte sett så mycket hjälmlöshet?
Men i övriga NH-världen ser i alla fall jag aldeles för många utan hjälm, förstår inte hur de vågar utsätta sig för det..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Birke
0

Ni som rider ut utan ngt, vad händer om ni ramlar av och hästen sticker? Hur ska man då kunna få tag på hästen?

Gyllir
0

Jag ramlar sällan av, kan hända om jag rider barbacka och hästen svänger fort. Då stannar han och tittar på mig. Oftast rider jag tillsammans med andra och då är ju hela flocken här. Det har aldrig hänt att någon häst har sprungit hem. Jag kravlar mig upp, säger "AJ" och hoppar upp igen. Har alltid hjälm på mig när jag är ute. Ingen väst, skulle vilja ha men har inte hittat någon än som jag inte får ont i ryggen av. I paddocken kan det hända att jag hoppar upp utan hjälm, men det är sällan. Har dock börjar rida med korgar till stigbyglarna när jag rider med gympaskor på sommaren, det är så lätt att glida igenom och fastna om man inte har klack på skorna. Bättre att rida barbacka då, inget att fasta på när man ramlar av :-)

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

Animal-3
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det har inte hänt något än. Åker jag av tror jag han stannar, han är inte den typen som sticker, och gör han det tror jag inte han sticker långt.
Jag rider alltid med hjälm, Enda gången är om vi ska ta bild och han står stilla (så fort det är i rörelse om så bara skritt så har jag hjälm) eller om vi badar kan jag vara utan.
Om jag åker av och han sticker kan vem som hällst ta honom. Han är verkligen inte folkskygg, han skulle nog hänga med lös eller om halsringen sitter kvar kan dom ta den. Alternativ sätta vad som runt halsen och leda honom (rep,grimskaft, jacka, sjal, bälte) ja vad som.^^

ForYourMalice
0

Hittils har det aldrig hänt något, har tom blivit omkörd av ett tåg och det får inga större reaktioner från hästarna..

Jag har alltid hjälm, utom om det ska fotas. Rider jag på ridbana där det inte finns några stenar elelr annat hårt att slå huvudet i kan jag rida utan ifalld et är varmt. Men aldrig i skog.

Ramlar jag av tvärnitar hästarna, oavsett gångart.
Ingen ryttare på ryggen = ingen drivkraft framåtTungan ute

Ja, jag är en såndär tönt som rider barbacka eller bomlöst, utan bett, sporrar eller skor på hästen, men vi kan väl prata ändå?

Anna452
0

Jag har oxå sett flera bilder där folk rider utan hjälm. Jag skulle aldrig göra det! Man har bara ett huvud och det är ömtåligt.

Åkt av har man ju gjort många ggr, tack o lov har inget allvarligt hänt. Jag har ännu inte hittat en väst som jag trivs med i modellen (dom är små i storlekarna och korta i modellen), men vete katten om jag skulle orka dra på mig en sån varje gång jag rider.

Granit har alltid stannat så fort jag åkt av, vilket varit fantastiskt bra eftersom jag några ggr hamnat precis framför honom. De ggr jag åkt av har jag uteslutande ridit barbacka och han har blivit skrämd av nåt (rådjur, fåglar, kräftburar) o vänt j*vligt fort.

ForYourMalice
0

ag tycker att alla säkerhetsvästar begränsar ens egen balans. Nar man ramlar av vill man u dra ihop kroppen till en boll för då gör man sig minst illa, men med en väst så kan du inte göra det. Jag har använt väst en gång, naturligtvis så åkte jag av då och jävlar vad jag slog mig, tappade andan och allting och kunde knappt gå, än mindre rida. Nej usch för västar. Men montain horse har ju en jacka som heter bodygard med inbyggda skydd, den tycker jag att man kan satsa påTungan ute

Ja, jag är en såndär tönt som rider barbacka eller bomlöst, utan bett, sporrar eller skor på hästen, men vi kan väl prata ändå?

Birke
0

#6 Du är smart - man ska vara rädd om sitt huvud.

#7 Tkr också västar begränsar.

Zaphix
0

Fast väst är ju bra, lyckas man landa på en sten eller något med ryggen så kan det vara kört sedan. Eller att man blir förlamad i alla fall.

Så det finns väl både bra och dåliga sidor med väst. Jag ska köpa en väst så fort jag hittar en som sitter bra.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[trollduva]
0

enda gången jag inte har hjälm är när jag rider tornerspel,har ridigt med väst en gång och lyckades givetviss flyga av,västen åkte upp och slog till mig i nacken så jag sträkte ut varenda muskel i nacken,så det blev första och ända gången med väst

trillar jag av min häst i skogen så springer hon inte många meter från mig,blir hon rädd för något och sticker så kvittar det om jag rider i repgrimma eller med träns,får inte stopp på henne iaf,hon försvinner in i sig själv och blir okontaktbar

Odinn
0

Jag har aldrig ramlat av eller något liknande på flera år. Han skulle aldrig få för sig att sticka om han inte blir rädd eller så, jag rider utan utrustning i inhägnat område, men har repgrimma om jag rider ut.

"when i get sad, i stop being sad and be awesome instead!"

Sunrise
0

Jag tycker också att väst begränsar rörligheten… men nu har jag provat en väst som är olik alla andra! Outlyne från Airowear. Rätt dyr, men det är som att man inte har någon väst på sig!

KaninenWilma
0

Ni som rider med halsring, Styr ni med skänklarna och stannar med rösten ?

Odinn
0

#13  Om jag ska svänga åt vänster så trycker jag med höger skänkel och sitter mig lite lutad åt vänster. Jag stannar med rösten, lutar mig bakåt och tar lite lätt i halsringen.

KaninenWilma
0

#14 :  Naww, Tack för att du svara ! :) Vart köpte du din halsring ?

Animal-3
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#13 nja olika jag styr och stannar med skänklar, röst, sätte och i viss mån halsring om det behövs. Vad jag gör tänker jag inte på då det går av sig själv.

Odinn
0

#15  Jag letar men hittar ingen halsring att köpa, har ett grimskaft eller ett par tyglar runt halsen :)

KaninenWilma
0

# 17 : Okej ! ;) tack