Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikett: allmänt
Läst 4346 ggr
Zaphix
0

Vilka mål har ni?

Vilka mål har ni med hästeriet? Långsiktiga mål? Vilka delmål har ni satt upp? Har ni tidsbestämda mål? Skriver ni upp era mål? Följer ni upp målen och använder er av delmålen eller glöms det bort?

Insett idag att jag måste börja bli mer seriös med träninge, det behövs verkligen. Satte upp mål inför sommaren för några veckor sedan, men har inte blivit av att jag jobbat emot dom..
Men nu ska jag börja!

Nu vill jag bli inspirerad av era mål. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Animal-3
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

De mål jag har i stort är helt enkelt att lära mig häst. Jag vill förstå dem och att dom ska förstå mig. Jag vill kunna ha mina hästar lösa gämt i alla situationer och att de ska känna sig trygga. Vill också kunna rida alla mina hästar utan utrustning i en korekt hälsosam form.

Och detta med del mål. Visst har jag försökt men gett upp. Har man en häst som Peewee så är det bara så. Jag tränar på vad som känns bra för dagen och tänjer hela tiden på gränserna för att se vad vi klarar för att hela tiden bli bättre och bättre.

Zaphix
0

#1: Känner du att du kommer framåt utan delmål?

Har du inga delmål alls? Som att du ska få till exempelvis buga med nån häst?

Men då bhar du ingen planering heller för hästarna?

Är så fascinerad över andras sätt att göra saker på, själv skulle jag avlida utan mina mål uppskrivna, planeringar uppskrivna, listor.. Ja.. :)

Min och Dackes blogg

[trollduva]
0

blir bara stressad av att sätta upp mål som jag ska nå inom en viss tidsperiod,så det får ta den tid det tar plus att hästens humör växlar från dag till dag så det blir svårt att planera något,ibland är hon lugn och tryg och ibland är hon extremt lätt stresad och näst intill omöjlig att få kontakt med,hon har fått samma temprament som sin far(chapman)

men det långsiktiga målet är att få så bra kontakt med hästarna som jag bara kan=)

Zaphix
0

#3: Fast om långsiktiga målet är att få så bra kontakt som möjligt måste du väl ha delmål på vägen dit?

Inte tidsbestämda, men ändå delmål.

Att ni ska klara vissa övningar och sånt.

Min och Dackes blogg

Animal-3
0

Ja framåt kommer man hela tiden. Det är några steg fram, något steg bak och några steg fram igen.
Inga delmål över huvudtaget. Det som kommer kommer. Säger jag jag vill lära honom/henne buga så har jag de delar jag skriver i artiklarna om det sedan tar 2 timmar eller 2 år…Ja det får man se.
Inga planeringar, jag går ut till stallet varje dag och funderar ja vad ska vi göra då, så bara blir det något. Ibland bestämmer hästarna, man märker på dom vad dom vill göra.

Och fram måste man säga att det gått.
Peewee kan det han kan och gör det han vill (svårt att förklara han är som han är den grabben bara att tacka för vad man får:P)
Och Tuffis han har tricktränat inte trick tränat i ens två år och ja han kan ju en hel del nu. Vi gör vad som känns bäst för dagen och som sagt pressar gränserna hela tiden.

[trollduva]
0

4#nja,det skulle väll vara att kunna rida henne på halsring

Zaphix
0

#5: Jag vill också kunna vara så spontan. Står helt handfallen ifall jag inte har nån plan inför varje lekstund med hästen.. :)

Min och Dackes blogg

Animal-3
0

#7 tro mig växer man upp med en häst som Peewee, kan man inte ha någon plan:P

WinterPrince
0

Januari 2010

Promenader + gjord-vänjning

Februari

Promenader + tömkörning

Mars

Fortsättning Tömkörning

April

Tömkörning + intro släpa

Maj

släpa + gå in mellan skacklar

Juni

"dra" vagn

Juli

Sommarlov/utställningar

Augusti

Sommarlov/utställningar

September

Sommarlov/utställningar

Oktober

Återuppta tömkörning + släpa

November

Släpa + vagn

December

Körbar i vagn

Detta är min planering för året. Själv behöver jag mål och delmål för att få motivation.

EwaAngantyr
0

Här en min målbild som jag hängt upp i stallet..Skrattande

Elinormaggan
0

#10 Gud va härlig BIld :O!!

//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/

Gyllir
0

Jag gör det jag känner för. Visst har jag idoler (Karen Rohlf är en av dem :-D), och önskar jag mig kunna vissa saker. Skulle vilja klara level 3 och 4, då skulle jag bli väldigt glad. Men jag tar dagen som den kommer, har inga delmål alls, gör bara det jag har lust med. Inför sommarens kurs med Lichman kommer jag dock vilja öva mycket Parelli, så jag får ut så mycket som möjligt av kursen.

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

Zaphix
0

Kul att se vad ni har för mål, eller framtidutsikter i alla fall. :)

Min och Dackes blogg

KaninenWilma
0

Mina mål är att (när jag hittat en foder ponny) jag ska kunna förstå den, och den mig. Att jag ska kunna rida utan träns (i halsring), eller rättare sakt utan all utrustning ! Att den litar på mig och jag på den osv..