Repgrimma?
Jag vet att det fanns en sorts repgrimma förut som det var lite mer styvhet i, den var liksom inte så mjuk och böjlig som "vanliga" repgrimmor. Fanns på granngården minns jag.. Någon som vet vilken jag menar? De var ganska dyra minns jag..
Sen undrar jag om någon har en torturial hur man gör en egen repgrimma?
Ja, jag är en såndär tönt som rider barbacka eller bomlöst, utan bett, sporrar eller skor på hästen, men vi kan väl prata ändå?

http://www.gaitedhorses.net/Articles/RopeHalter/RopeHalter.html
Köp rep på båtaffären, de har mjukt, styvt, tunnt, tjockt. Lätt som en plätt :-)
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se

Nejmen titta, det där klarar nog till och med jag av, tack så hemskt mycket!
Ja, jag är en såndär tönt som rider barbacka eller bomlöst, utan bett, sporrar eller skor på hästen, men vi kan väl prata ändå?

Om du tycker fiadorknuten är för invecklat, kan du bara lägga en vanlig knut där. det brukar jag göra iaf :-)
Anne
Ooh, vad bra med en liten 'tutorial'!

Google, mina vänner, ger dig vad du behöver!
Anne
Någon som provat att göra en egen repgrimma?
Var det svårt? :)
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

#6 jag har gjort några repgrimmor och jag säger så här. När man väl kan det så är det säkerligen jätte lätt och är man bra på knutar och hålla koll på repet är det inga problem. Jag är jätte dålig på båda så jag får sitta och knåpa en hel del. Men jag lär mig väll jag med^^
Jag betalade 49 kr för min repgrimma så jag ser ingen anledning att träla o förmodligen bli irrriterad för det inte går för att göra en själv. 

Har inget tålamod med sånt.

#9 ska vara för det då 

Är inte det där en sån där lite styvare repgrimma?
Känner igen det där metallspännet..

Hej alla ni som gjort/använder repgrimma, är de säkert ?<3
#14: Hur menar du med säkert?

Vad heter det märket, och var har du köpt den?

#16 tyvärr har jag ingenaning. Det är superbra. Det är bara att det var mammas förra kille som köpte den och när dom sedan skilldes lämnade han alla sina hästsaker på mitt rum så jag fick dom (inklusive hans foderhäst).

#15 : asså att det inte låssnar/går sönder :), kanske var lite otydlig i det jag skrev på #14 ….
#19: Knyter du den rätt så den inte sönder ifall du har bra rep. Vilket kan vara både bra och dåligt. Hästen kan göra väldigt illa sig om den fastnar i repgrimman och försöker kasta sig loss, därför ska man inte binda upp eller åka transport med repgrimman.
Vanliga grimmor går ju ofta sönder när hästen kastar sig ordentligt, så då kan den inta skada sig lika illa.
Men det är ju bra att den inte går sönder också, bra när man tränar. :)

Jag har gjort en hel del repgrimmor. Det är inte alls svårt (om man gillar det här med knutar och rep…). Det är lättast att ha en att göra efter, då gör du bara likadant. Men beskrivningen på länken är bra också.
Anne