Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettallmänt
Läst 1769 ggr
Rafflan
0

Ogillar du bett?

Många här verkar ogilla bettets inverkan?

Dock tror jag hästen inte tar någon skada av bettet om det sitter rätt och man rider med mjuk följsam hand.

Dock verkar många ha problemer med följsamheten, det blir en kamp mellan handen och hästens mun och klart som tusan då gör det sjukt on i hästen mun.

Dom sitter och håller den hårdare och tvingar den till det dem vill, dem kallar det kanske att driva fram till bettet osv? Men om man känner att man måste sitta och hålla som en blådåre för att hästen ska gå som man vill, då har man inte sammarbete, en häst ska kunna gå ihop, gå på tygel/i form utan att man ska behöva hålla hårdare i munen.

Och vid speciellt hoppning märker jag dem hårdare tagen, när hästen lyfter följer dom med fram med händerna, men det räcker inte alltid så bettat trycker i hästen mun och i vissa bilder ser det hemskt ut. Sen kan det ju hände att man inte var beredd, tex tog avstampen för tidigt och man tappar balansen i hoppet och det kan bli ett ryck i munen, men fatta smärtan för hästen? är det inte bättre att låta tyglarna löpa och låte hästen klara hoppet istället för att låsa fast händerna där man har dem på tyglarna?

Jag själv rider ju med bett just nu, och om nåt går fel, tex när han ramla ner i ett snö fyllt dike så hoppade han upp och sträckte ut halsen i hoppet och jag låter ju alltid tyglarna löpa så han kunde sträcka ut halsen så mycket han behövde för att kunna komma upp. Dock när vi kom upp å han höll huvudet normalt fick jag ju samla ihop tyglarna igen då dem vart för långa. Men vi klarade detta utan minsta ryck i munen, det är så det bör vara.

ForYourMalice
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag gillar inte bett för att hästar är ju inte skapta för att ha ett bett i munnen. Jag tycker att bettlöst är naturligast.
Men däremot så är jag inte fördomsfull mot folk som rider med bett, beroende på vilken typ av bett det är. Sen så är det mycket upp till hästen också.

Min arabtjej vill att vi ska rida antingen helt utan träns eller med träns och bett, bettlöst är inte hennes grej av någon anledning. Och jag tar ändå nästan aldrig i tyglarna ändå, och bettet är anatomiskt utformat, har fasta D-ringar så det nyper inte i mungipan, är gjort av koppar och tar lite plats i munnen. Jag använder bara bettet när jag ska samla henne, i övrigt behöver vi dt inte.
I framtiden sklulle jag vilja skaffa ett Mylerbett till henne, jag tycker de verkar vara bra.

Min arab/vbl kille har hackamore, när jag bytte till det fick jag en helt ny häst! Han gillar inte alls bett och han slipper!Skrattande

Ja, jag är en såndär tönt som rider barbacka eller bomlöst, utan bett, sporrar eller skor på hästen, men vi kan väl prata ändå?

Zaphix
0

Har inget alls emot bett, helt okej om man använder det rätt och förstår hur känslig hästens mun är.

Använder ibland när jag rider, dock alltid när vi hopptävlar pga. att det är lättare att stoppa bockningar. Vill gärna få upp hans huvud mellan hindren, och det enda bettlösa som är tillåtet är hackamore, och det är mindre lätt att få upp huvudet med.

#1: Fast att hästen inte är skapad att använda bett är väl ganska dumt att säga. Hästen är inte skapad att rida på heller, eller spänna för framför vagn, eller leka med i en paddock, men ändå gär vi det.
Så att inte använda bett för att det inte är naturligt känns inte så insiktsfullt faktiskt.
Inte riktat så mycket emot dig. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Anna452
0

Jag har inget emot bett rent allmänt sett, men det är sån frihetskänsla att rida utan tycker jag. Jag har bara gjort det i 2 månader nu, men det är helt underbart!Och då behöver man inte oroa sig heller för att det ska bli för stor inverkan eller skador, för man har inget bett.

Om man har hittat ett bett som man vet säkert passar och man är mjuk och följsam i handen så visst rid med bett. Det är upp till varje ryttares eget ansvar.

[trollduva]
0

har inget emot bett så länge man rider med mjuk och följsam hand

Gyllir
0

Håller med alla här ovan mig. Har inget särskild emot bett, men jag har mycket emot folk som inte kan rida med bett. (vilket är VÄLDIGT många). Kan du rida helt utan träns, har mycket bra balans, då kan du börja rida med bett och forma hästen. Jag rider själv med bett ibland, men bara korta stunder och bara när jag känner att jag verkligen kan rida med kroppen och inte använder bettet för annat än att forma hästen. Att bettet ska vara anpassat till hästen är ju en självklarhet.

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

elli-kleo
0

Jag har inget imot bett om det används "rätt".

Mjuk och följsam hand.

Jag tycker att man ska ha ett så milt bett som möjligt.

Men det är ofta handen som avgör bettets styrka.

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Animal-3
0

Jag säger ingen åsikt, vissa bett kan jag se som nästan rent plågeri, andra säger jag varken bu eller bä om.
Så länge rytteren kan hantera det (tyvärr är det sällan man ser det).
Men jag ogillar att se folk med hård han med bettlöst också. Eller de som sliter i halsringar på hästen strupe är inte häller någon höjdare så egentligen avgör handen mer än bettet.
Sen tycker jag väll att ha bettet för att "få hästen i form" är fullkomligt obegripligt. En häst i korekt form bär sig själv.

Elshira
0

Jag rider på 3-delat bett och på lång tygel för det mesta, när hästen går i form är tygeln nästintill slak i.af. Så nej emot bett rakt av kan jag inte säga att jag är, dock folk som inte kan hantera dem…

Hakuna matata!

kaka1234567
0

Jag hatar inte bett men ogilar des inverkan.Jag gillar inte när folk har onödit skarppa bett och vägleder den hälldre till ett mildare.

Men jag skulle själv inte ha bett på mina hästar.

Kanske om jag skulle ut och tävla men då är de alltid ett mildt bett som är välanpassat.

Jag har en sköt häst som ogilar sitt bett och jag fick tjata i 1 år för att visa dem att han gick och nöp sig och de gled fram o tilbacka pg för stort. Nu har han fott en nytt.Och den som är utrustnings ansvarig är en bra mäniska så hon gav med sig att fixa ett nytt.Nu har jag inte sätt han med de på i närheten, men han va lite trevligare men endå inte hellt nöjd.Skulle villja se han bettlöst och kanske variera mellan olika bett då och då för att bibehålla den fina munen.För de första är han helt döv i munen men endå så känslig.Så visst kan man rida med bett om man använder de på rätt sätt.

Men jag rider med bettlöst i fösrta hand.

Läger upp en bild på honnom när de va för stort de syntes så tydligt.

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Birke
0

#9 Men herregud vad stort det var :O Stackars häst. Okunniga människor.

kaka1234567
0

Jag tycker de flästa är kunniga där men ibland är de bara lata de brukar inte bry sig eller för de mästa inte ha tid.Idag fick jag ta in honnom från lektionen.Och innan vi gick in från ridhuset kolla jag upp de ,satt de perfekt.Men de kan också bero på okunighet.

Men de stället han stårpå är ett bra ställe.

_Mvh kaka
_

kaka1234567
0

Jag ska nog ta en bild och vissa upp de lite senare är så nöjd.Till och med från longt holl såg man att de sat bra.

Och mina ögon hare rätt =)

_Mvh kaka
_

Salish
0

#9 Det var ju skitstort! :O Stackars häst! Nosgrimman var ju också helt enorm!

Rafflan
0

#13 har nosgrimmans tjocklek nån betydelse och i såntfall vad? vad är det för skillnad om den är skit smal eller mega tjock?

[Tovab]
0

Jag har inget emot vissa bett. Men jag vet dom som baar sittar och drar/sågar i hästens mun för att få ner dom "på tygeln". Tycker det är fel.

Själv så söker jag ett tillräckligt litet 3-delat bett till min dvärgåsna =) Jag vill inte börja köra henne med bara grimma när hon ska köras in ;) Så jag kommer ha bett när jag kör henne ( pyttelitet 3-delat) och annars så går hon för det mesta lös i skogen :)

exitingsvillemo
0

#14 den enda skillnaden jag kan komma på ang nosgrimmans storlek, är isåfall: Ju bredare nosgrimma, desto större anläggningsyta, vilket borde minimera riskerna för obehag/skav av nosgrimman.

Bettet på bilden är uppenbarligen aldeles för stort för hästen i fråga.

Jag är inte alls emot bett (jo vissa, gags tex) om dom används på ett bra sätt.

Bland mina kunder i butiken så ser man ofta stor okunskap om speciellt bett, men de flesta är villiga att lära sig mer och vill gärna sätta milda bett på sina hästar.

Den största okunskapen är huruvida man ska ha ett ledat eller rakt bett.

Jag försöker alltid rekomendera ett rakt bett, med fasta ringar eller 3-delat med fasta ringar. Beroende på vilken typ av häst och vilka problem man har så får man ju gå ifrån "standarden" ibland, men går alltid in ingående på hur bettet verkar i munnen på hästen, låter kunden hålla i bettet med handen medans vi tar tygeltag, bara för att få känna den enorma styrka man får när man tar i tygeln.

Försöker också få fram vikten av att byta bett ofta, för att bibehålla en känslig och smärtfri mun. Och lika viktigt som det är att byta bett då och då, är det att variera nosgrimma.

Zaphix
0

#16: Du verkar varar vara en bra försäljare som har koll på sakerna, jättebra. :)

Annat än en av ridsportsbutikerna här där de rekommenderar skarpa bett på måfå, till unghästar till exempel..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

kaka1234567
0

#14.Han har en sådan tjocklek på nosgrimman just för att motverka skav. Som #16 sa.

Sen om man sätter en tunare blir de ingen bra han har som en grop som sitter där nosgrimman sitter.Pgv att han har arab och halvblod i sig och hans ansikte blev lite fel(lägger ut bild). Och de är inte så skönt med en tun rem där och antagligen också därför han har tjockare nossgrimma .

Och om man skulle sätta remont skulle han inte se så fin ut och absolut inte trivas med de för han vill gärna ha rörlig frihet. Och han ska få ta ut tungan. För han jobbar ju inte sämre för de.(ashenremen är också bortagen) just för att han klarar av de. Den remen satte dem på för att tungan inte skulle komma ut men de hjälpte inte så jag sa till utrustnings ansvarige .Så vi kolla på honom utan räm och de gick bättre.

Han har fott ett skit bra bett nu med fasta ringar och de sitter presis presin och lagom höjd.Allt är som de ska vara genom att ha tjatat ett tag har de hjälpt.

Ni ska bara veta hur lycklig jag är för hans skull jag vill bara gråta va glädja.

Nu har han en bra utrustning och en hyfsad sadel. Jag är just nu på topp humör när jag ser honnom med sin utrustning blir jag gråt färdig. Nu gäller de bara att få vissa mäniskor att va lite trevligare mot honnom.

_Mvh kaka
_

Rafflan
0

#18 ser man efteråt om bettet-ringarna nyper eller ser man det bara under själva ridningen?

kaka1234567
0

#19.De brukar man inte se för en ett sår har bildast de ser ut som skav. Och de är då man vet att den gott och kläms sig. Sen kan man kanske känna efter om hästen går anorlunde till skilnad från tidigare. De gäller att gå på känsla och sen ska man ju se äfter hur de ser ut vid bett rings läget.Om de är sår fär då bör man bytta till fasta ringar och smörja med idomin.Och jag smörjer hans ovs vad .Så has mungipor har inte vart sprukna på snart1,5 år. hans mungipor känns som en mjuk beyby rumpa

_Mvh kaka
_

Salish
0

#14, det är inget fel direkt, det såg bara konstigt ut :P

Rafflan
0

#21 hehe okey ;)