Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikett: allmänt
Läst 2770 ggr
Salish
0

NH och NHE?

Vad är skillnaden på NH och NHE? :P

Salish
0

Eller rättare sagt, vad står NHE för? Jag vet ju att NH står för natural horsemanship, men vad är det för extra e?

Gyllir
0

Ingen aning. Stavfel?

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

ThunderClap
0

NHE står för Nevzorov Haute Ecole. Är vad Alexander Nevzorov håller på med.

ThunderClap
0

NH kan ju se olika ut beroende på vad för lära man följer och vad man anser är korrekt… Så är inte så lätt att säga skillnader mellan NHE och NH.

Men NHE är vädligt grovt en mer extrem variant på klassisk NH. Här anser man att alla bett och mesta utrustning och klassiskt förhållningssätt till hästen är absolut fel, vill man gå i hans skola och få någon hjälp måste man strikt ge upp allt annat. De är också stora på att propagera för sina synpunkter mkt bestämt och skriva ut alla andra som djurplågare.
Närmare om deras åsikter och syn går att läsa på hemsidan nedan genom att klicka sig runt.

Här är hur NHE ser på skillnaderna mellan deras sätt och andras.

Salish
0

Verkar ganska extremt…

Animal-3
0

Verkar väldigt extremt, men jag är nyfiken,,,skulle gärna vara med på forumet och alla regler kan jag intyga. Använder inte bett, inte skor på hästarna, undviker all bestraffning (max ett nej eller korrigering i form av flytta tillbaka hästen.) frågan är vågar man? dom verkar så väldigt….speciella?…

ThunderClap
0

#6 Det finns ju säkert saker att lära utav dem, problemet är att som jag förstått det så är det svårt att komma till att de lära en något då de motarbetar utomstående och ägnar mkt tid åt att fördöma alla andra. Frågan är om du är villig att ge upp allt du sysslar med i dagsläget? Är ju iofs lätt via nätet att förfina saningen lite ;)

Zaphix
0

#4: Texten du länkade till var ju skrattretande. Vilka fördomar de har och de verkar ju sjukt inskränkta i sitt.. De försöker ju i alla fall framstå som överlägsna alla andra, hur var det med ödmjukhet..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Animal-3
0

#7 för det första över nätet kan dom ju ite se alltOskyldig men samtidigt det är inte mkt att för fina, jag undviker staff, alla våra hästar är oskodda och går utan bett (mina egna utan huvudlag). Jag jobbar grabbarna mest lösa.
Det är just det jag är öppen för det mesta, och "bestämmer" mig inte för vad jag tycker för en jag sett/läst/hört vad dom gör.
Jag skulle bara vilja komma in och se hur dom gör, hur stor skillnad det är ja ni förstår…

ThunderClap
0

#8 visst är det. Och detta är deras officiella hemsida ifrån gubben som startat det hela. Han kläcker ur sig rätt mkt lustigheter…

Animal-3
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Han verkar rysligt mysko därför jag tvekar x)

ThunderClap
0

#11 vilken söt manipulerad bild :)

Han är ju uppenbart skicklig, men han har ju i stort bara lyckats med fåtal hästar och har sedan skappat sig en egen skola på det, känns lite märkligt när det inte är mer testat för min del innan han bestämer sig för att detta är den enda rätta vägen… Vore intressankt att veta närmare exakt hur de arbetar och ser på saker, men de vägrar ju sprida den kunskapen annat än till utvalda, något som för mig är väldigt kult-liknande. Varför inte vilja sprida information och hjälpa alla?

Du får skriva något om hur hemskt tävlings-allt är och hur illa du mår när du ser det så kommer du säkert in ;)

Animal-3
0

#12 hehe tack^^ Tycker om att kladda på bilder.
Haha jo att komma med är nog inga problem (tror jag x) )
Kan ju skicka bilder och film när jag rider och kör utan huvudlag m.m.:P
men som sagt läser man bara lite på forumet så låter det ju som värsta sekten. Fast var jag med kunde jag ju göra mig en bild,,,kanske till och med ge er här en inblick i vad han syslar med…

Birke
0

Ojoj, väldigt instängda människor.

Gyllir
0

Facinerande. Intressant att han tror att NH är detsamma som PNH och bara det. Det han skriver om "NH" känner inte jag igen :-/ Han verkar läskig. Ni har väl sett filmsnuttar med honom? Han är ruskigt duktig på det han gör.

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

ForYourMalice
0

Jag tycker också att Nezrov är sjukt duktig, så gillar jag att han visar att det går att rida engelsk dressyr med halsring

Men som ni också säger, han är lite väl radikal. Han vill tex förbjuda all tävling med hästar, alla ridskolor mm..
Och så säger han typ att alla hästar som inte är tränade som hans förstör man ryggen på om man rider dem, vill man komma in på hans skola måste man lova honom att man inte tänker rida sin häst på minst ett år..
Så ja.. Duktig, men lite vrickadTungan ute

Jag har hört rykten om att han ska vara väldigt elak mot sina hästar stundvis, men jag varken tror på dem eller förkastar dem. Bara något jag hört.
Duktig är han i alla fall!

Ja, jag är en såndär tönt som rider barbacka eller bomlöst, utan bett, sporrar eller skor på hästen, men vi kan väl prata ändå?

Denna kommentar har tagits bort.