Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettallmänt
Läst 2105 ggr
Rafflan
0

Bakgrund?

Vad kommer era hästar från för bakgrund?

Vad vet ni om dem?

Nåt ni misstänkter dem kan ha råkat ut för? Glad

Animal-3
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tuffis kom från en liten gård med shettisar, Han var bara 6-7 månader och precis vant sig att lämna mamma, han gick med flera andra ponnyer och hade kul med andra föl. Förmodligen inte jätte mkt hanterad (inte mer än man kan begära på en 7 månadersföl). Tror han haft en bra uppväxt, efter det har han ju alltid varit hos oss (nästan 15 år).

Peewee har stått i en box i tvåmånader med en sjuk mamma som sedan avlivades och han flyttade till mig. Tror inte han var med om mkt mer även om jag vet vad som hänt med stuteriet senare. Tror inte dom la tid på att hantera ett sjuktföl. Efter det har han varit hos mig i snart 11 år.

Hästen jag är delägare i är Elja, hon gick som vildhäst på island i ca 2 år. Fångades in, flögs över till sverige och stod på ett shetlands stuteri i ett år och nu bor hon hos oss. På stuteriet tror jag dom varit mkt snälla och duktiga med henne även om de inte hade så mkt tid.
Transporten från island var troligen väldigt traoumatisk enligt tidigare ägare, hon har jobbigt med att bli uppbunden, en gamal skada på ett öga och får panik i transport (speciellt om hon binds upp). Hon var iväg förra sommaren hos en tjej som skulle rida in henne med hon blev bara ställd i en box och stod där tills stallägaren ringde hennes ägare och dom fick hämta henne. Vi har nu haft hennes i 6 veckor och ja det är en mkt trevlig tjej.

(övriga hästar i stallet)
Gulli köptes för en 6-7 årsedan från en större turist gård. Dom på gården känner vi nu och dom är otroligt snälla och sköter sina hästar otroligt bra. Det var bara att Gulli inte fungerade i verksamheten.
Hos ägaren innan dom hade hon fått bestämma allt. Var dom ute och körde och hon vände sa bara ägaren: "-nu vill Gulli gå hem" och så gick Gulli hem. Tror de ägarna var snälla bara att dom lät henne ta över. Innan det vet jag inte var hon varit (22 år gamal) tror inte hon blivit illa behandlad av någon. Hon är en trygg, bestämd körhäst.

Eldrun (fasters islandshäst) kommer från en stor gård. Hon gick i en jätte hage i en stor flock med lösdrift i 4 år ohanterad. Sedan började ägaren ta ut henne hanterade henne och påbärjade inridning, men när hon var hanterad i 4 månader köpte faster henne och har haft henne sedan dess (ca 2-3 år.) Ägaren på det stället är väl ganska traditionell men mkt snäll med sina hästar så hon har säkerligen haft det bra.

Bild: från vänster: Gulli, Eldrun, Tuffis, Elja, Peewee

WinterPrince
0

Min häst har jag följt sedan den föddes. Föddes hos en god vän och jag var där och pysslade lite med hennes olika hästar då och då. Kunde inte sluta tänka på den här hästen, så tillslut tog jag mod till mig och köpte honom, fast jag egentligen inte hade förutsättningar att köpa en häst.

Det mest "traumatiska" vad jag vet att han varit med om är att han sprang genom staketet när en motorcykel utan ljuddämpare for förbi i rasande fart utanför hagen. Har dock inte märkt att det har påverkat honom. Är inte trafikrädd nu.

Gyllir
0

Min häst är uppuxen på en traditionell islandshäst gård i Kolmården. Han var extremt rädd och spänd för allt möjligt när jag köpte honom och fick söva honom för att kunna ta hem honom. Hoppat över bommen i transporten, sprängt många staket, rymt och skadat sig, livrädd för bilar osv. Men nu har jag haft honom i 8 år och han har lugnat ner sig och blivit modigare. Min moster har pratat med honom en del där han berättar om en situation då han var liten i en hingstflock och det fanns något litet på marken som skrämde hela flocken. De var riktigt livrädda och det verkar vara därför han varit så rädd så länge. Han är fortfarande rädd för vissa saker, sprayflaskor och vatten överhuvudtaget. Men vi jobbar på det och det går framåt.

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

Birke
0
  • Viktor, kallblodstravare. Köpte honom för 5år sen, är nu 18år. Gick på travet fram tills 9års ålder, skolades om, köptes av tidigare ägaren och sedan av oss.
  • Alva, 6årigt shettlands sto. Självuppfödd, har mest bara stått tyvärr.
  • Birk, russvalack på 10år. Köpte honom när han var 5 efter att han hade skickats hit på inkörning. Var enormt fet (vägde runt 400kg, nu runt 300) och hade ringorm. Reds in och tävlades sedan i ponnytrav. Står nu bara eftersom jag har växt ur honom.
  • Anja, ridtravare på 12år. Köptes när hon var 2år. Reds in av min mamma. "Problemhäst", så dom åkte till ngn nh-utövare och det löste sig. Blev sedan påkörd bakifrån under ryttare och stog tills ca ett år sedan innan jag satte igång henne. Tål inte trafik sedan olyckan, mkt rädd om huvudet (har en teori om att hon har blivit slagen av tidigare ägaren då hon har ett ärr i pannan) och rätt så osäker på  människor.
Rafflan
0

#1 wow, ja du vekar ha full pejl på bakgrund och tidigare ägare :)

Och dem flesta hästarna verkar ju ha haft det bra och bott hos er större delen av sitt liv :)

#2 Gud vad kul att vara med från början :D

Han blev inte skadad när han sprang igenom?

Skönt att det inte verkar ha satt några spår :) 

#3 oj ja du verkar ha haft endel att stå i, men det måste ska skapat ett otroligt starkt band mellan er :)

#4 Birk verkar inte ha haft det så bra, stackars liten, tur att han hamna hos er :)

Tyvärr blir endel travare väldigt illa behandlade med bl.a slag vilket lätt kan orsaka att dem lyder, men inte litar på människor :/

LinaN
0

Harry 5 år gammal. Köptes som ettåring och hade då gått på lösdrift med vuxna och jämngamla hästar.

Började sitt liv litet mer tragiskt, då hans mamma var utlånad till enfarbror som började bli senil och inte tog hand om/glömde bort att ta hand om Janni. Så i början vart hästarna vanskötta tills Jannis ägare kom och tog hem henne och lille Harry.

Sedan har vi hunnit med en hel del, en skenfärd för att en buss inte sakta ner och väsnades en förfärlig massa precis bredvid oss. Det är väl det som vart mest traumatiskt och efter det tog det lång tid innan han slutade stegra och sparka bakut mot trafik om de kom för nära eller körde för fort. Senast för en vecka sedan var vi ute i trafiken och mötte bussen och han brydde sig inte ens!

Så trots han flyttat mellan många olika stall och beten så är han en otroligt trygg och cool häst som tar i princip allt med ro.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Gyllir
0

#5 Yep, just därför jag började med NH, hjälpte mig lösa alla problem och stärka relationen. Finns ingenting vi inte kan göra, krävs lite td bara (och fysiska förutsättningar kanske Glad) Själv då och din pålle?

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

Animal-3
0

#5 ja våra hästar har nog haft rätt bra liv allihop^^ Peewee hade väl ingen bra start men det löste sig ju utan problem.

Zaphix
0

Storen är ju bara min delfoderhäst. Jag har varit delfodervärd/helfodervärd i snart tre år på honom. Ägaren har haft honom i sex år ungefär, sedan han var tolv år.
Innan hon köpte honom stod han några hus bort ifrån vårat stall. Han hade gått som travhäst tidigare.
Han var väl inte speciellt duktig, 39 starter och 170 000 kr insprugna, sprang sista loppet -01 när han var nio år och gick sedan i pension som travhäst.
Efter det tror jag han mest gick i hagen, uppfostrade unghästar och agerade ridhäst då och då. Han var väldigt bortskämd i alla fall då han var uppfödarens älskade pärla. Han krossar myten om att alla travare blir illa behandlade i alla fall. :)

Han har nog inte råkat ut för något illa. Tror han gillade att springa på travet och han älskar att bli körd, så det är inget som satt spår i honom. Förutom att det kan vara jobbigt att rida vid travbanan eller när man hör speakern prata, även om man är lååångt borta. Han blir lite piggare då.. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[trollduva]
0

min häst har gått upp till msv i dressyr i yngre dagar och har varit otroligt bortskämd,innan jag fick henne var hon ute mindre än 2 timmar/dag och totalt inpakad i täken och lindor,så hon fick en liten chok när hon hamnade på en lösdrift helt plötsligt,det tog en vecka innan hon började vänja sig,nu blir hon förbannad om man säter henne i en boxSkrattande

hon har ärvt pappa chapmans tempramet,enna dagen kolugn andra dagen har hon nerverna på utsidan,men jag älskar henne lika mycket för det^^

ThunderClap
0

Jag har köpt min pålle direkt ifrån uppfödaren, han har haft en toppen uppväxt med många andra hästar, utevistelse och bara massor med tillit för människor. Han är lite halft nappflaskeuppfödd i stort då han föddes för tidigt och som de flesta hästar som är det så har han blivit daltad med lite väll och tror ofta att han kan köra över folk så smått.

CoralReefs
0

Min kommer från ett arabstuteri dvs direkt fårn uppfödaren och där såg han ut att ha haft det mycket bra=)