Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettträningstips
Läst 6023 ggr
ThunderClap
1

Inkallning?

Någon här som lärt in det på någon häst? Hur ser det ut för er? Hur har ni lärt in det?

Hur får ni upp dem i mer än skritt?

lillsandra
0

när jag ropar på min unghäst och slår med ena handen på låret. ungefär som att du kallar in en hund då brukar han komma. e han en bit bort så brukar han oftast komma travandes. träning och träning.. jag har ropat på honom i hagen och nere på volten. sen har det bara fastnat. ibland behöver jag inte ens ropa utan han kommer av sig själv.

ThunderClap
0

Min är matte-glad så han kommer emot mig oftast, så jag har börjat använda min inkallning då för att träna in den, men jag skulle vilja ha upp mer fart i det…

Animal-3
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tuffis kommer på inkallning och Peewee får jag väll säga som vanligt han kommer när han har lustSkäms

Tuffis lärde jag stå gick iväg några meter satte mig ner och ropade på honom, kom han fick han massor av beröm. Och så fortsatte jag.
När jag ville ha mer fart backade jag och smackade lite. Vilken fart han kommer i beror lite på humör, vissa dagar vägrar han göra mer än skritta och andra kommer han i full galopp.

Zaphix
0

I hagen kommer han fram till mig ibland, men då är det bara för att de andra hästarna kommer och han följer efter dom.. :)
Är faktiskt glad att han ens står kvar när jag går för att hämta honom, så begär inte så mycket än.

Men i paddock och så vid träning så kommer han oftast när jag ber honom. Han vet ju att han får gotta då så.. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[trollduva]
0

jag visslar på min häst,hon kommer oftast i full galopp eller i trav

Anna452
0

Om jag ska släppa in dom på kvällen så kommer dom när jag visslar.

Och när jag hanterar Granit är han  ju lös i stallet och går lös efter mig till och från aktiviteten vi hittar på. Vanligtvis följer han efter lätt som en plätt men ibland stannar han o kollar på nåt o då kallar jag in honom sen genom att sträcka ut en öppen handflata. Jag lärde honom byta varv så förr i tiden när det hände att vi longerade nån enstaka gång.

ThunderClap
1

#3 Det är väll lite det där med lust för min med, han är rätt mjäkig egentligen så jag tror att om jag bara gör rätt borde jag kunna tjatta in det så att han kommer stadigt på inkallning och inte bara när det passar herrn.

Min står stilla på kommando nästan, så jag brukar utnyttja när han har dragning emot mig och be honom stå stilla för att sedan gå lite och göra inkallning, fungerar mkt bra än så länge.

Sätter du dig ner för att dina hästar är små eller för att hästarna upplver det psykiskt bättre på något vis?

Animal-3
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#7Tuffis kommer nästan alltid. Anledning till att jag satte mig tror jag kom lite undermedvetet just för att han är så liten. Behöver inte sätta mig så ofta nu^^ Det är mer ett förtydligande nu mera om han inte vill komma.
Peewee Sätter jag mig inte ner för, har i och för sig provat. Men den pojken är som han är,,,

Rafflan
0

Jag visslar när jag börjar närma mig hagen och sen ropar jag hans namn när jag kommer upp inom synhåll, då kommer han rusande i full galopp, vissa gånger när det är lerigt står jag utanför staketet och väntar då han brukar kunna glida i leran och vill ju inte riskera att han råkar glida på mig av misstag ;)

Lärt å lärt, han älskar när jag kommer för då får han komma ut å jobba så det börjar bara med att lära honom att ropa hans namn=få komma ut, eller få lite godis och kel i hagen ;)

det roligaste är dock att han känner igen mitt röst :)

Gyllir
0

Jag ropar också hans namn. I hagen får jag vara glad om han kommer fram till mig (har varit svårfångad förut), händer ibland att han travar. I paddocken kommer han i den farten jag vill. Jag har lärt honom det genom att först göra det med rep. Farten ökade jag genom att springa baklänges och slå med sticken fram och tillbaka, som gas. Nu ökar han farten när jag slår med sticken och kommer i full galopp.

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

jsca
0

Jag visslar, och säger ''kom dååå'', hehe som en hund kommer hon OFTAST(!!) travades eller galopperandes mot miig.

nkohle
0

Jag hukar mig lite/tittar mot bakdelen, smackar lite och låter sticken falla på höger respektive vänster sida om mig. Om jag springer lite baklänges börjar han trava och ibland tar han något galoppspång också :)

Hmm.. jag har faktiskt ingen aning om hur jag lärt in det. Har honom oftast lös så det är så jag har lärt in det. Tror kanske att jag kallat in honom från galopp i "löslongering" och sedan backat lite när han vänt upp. Eller nåt sånt :P

anyberg
0

Tobbe Larsson har en utförlig beskrivning hur han går tillväga för att lära hästen inkallning i sin bok "Lydnadsträning för hästen".

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9151844745

ThunderClap
0

Du har inte boken och kan sammanfatta lite fint hur han gör? ;)

anyberg
0

Jo jag har boken men det är ett helt kapitel som tar upp ämnet :)

Lite kortfattat så är hans metod att man först ska lära hästen vad den heter, förknippa hästens namn med så många positiva upplevelser som du kan komma på, t ex när den får mat.

Börja sedan inkallningen där det är som lättast, t ex i boxen. Gå in i boxen och fram till hästen, säg hästens namn och backa, beröm om hästen följer dig. Börja om om det inte funkar. Sen ökar man avståndet och gör det på en massa andra ställen….typ!

I boken tar han även upp en massa problem man kan råka ut för och hur man löser dom.

Den finns säkerligen att låna på bibblan om man inte vill köpa den men ändå är nyfiken på att läsa mer :).

[Tovab]
0

Ropar på åsnan så hon kollar på mig. Sen tar jag ett steg bakåt och då kommer hon i full kareta!Skrattande

Klasselover
0

Min häst är otroligt social och kontaktsökande, så det räcker att han ser mig så kommer han. Är man i paddocken och leker och han bestämmer sig för att det är roligare att titta på nått annat, brukar jag gå ut ur paddocken och säga "Jaha, då går jag nu då" och då kommer han ofta galopperandes ;)

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Piron02
0

#11, hah jag gör exakt lika dant ;)  *vissel*  ''Koooom ddåå'' ^^

WinterPrince
0

Jag testade detta sist jag var hos hästen. Jag blev totaldissad.

- Vaddå komma till dig? Jag står hellre kvar här.