Halsring...?
Jag har min tidigare ponny kunnat hoppa och göra enklare dressyrövningar helt utan utrustning så att rida med bara hjälperna är jag med på, men nu till min fråga:
Vad halsringen har för funktion…? Är den bara till för att man ska ha något att hålla sig i eller styr man med den också på något vis?
Tacksam för svar!^^
Hakuna matata!

Jag använder inte halsring för att hålla i, det har jag manen till. Utan jag har den istället för repgrimma, att förstärka hjälperna styra och stanna med om bara kroppen inte räcker.
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se

Jag har den för att ha något att hålla i på Peewee…Just bara för att han vägrar låta ryttaren ta i manen. Så fort man rör den far huvudet ner mellan frambenen och börjar ruska. Gör han det i tex. trav så tappar han snabbt balansen och vi försvinner ut i snåren. (ja han är en obrydd klant) så mest för att hålla i.
Men också som säkerhet om han inte skulle lyssna av någon anledning kan jag ta i halsringen (rider ut och hoppar lite teräng m.m. då finns det ju inga staket eller väggar att ta hjälp av).
Så om jag fattat det rätt är den egentligen bara för att vi ska ha något att hålla oss i, men att den även kan fungera som lite extra stopp/styrning i fall att (det förstod jag ju men)? Jag tänkte på ursprungs syftet helt enkelt =)
Hakuna matata!
Jag använder den som en extra hjälp. Att ha till hjälp för att ställa på volter, putta in bogen när han skjuter ut den på böjt spår/skänkelvikningar/bakdelsvändningar, han skjuter gärna ut bogen i det mesta. :)
Och när han inte lyssnar på sitsen så för att stanna och svänga. Rider jag ut tillsammans med någon annan vill han gärna öka farten och lyssnar mindre bra på min sits så har jag den som fartkontroll. :)