Tips och råd
Hej!
Jag skulle behöva lite tips och råd från er som läser detta. Jag har alltid velat lära mig mycket om hästar och drömmen är ju att själv en dag äga en häst. Jag vill så gärna lära mig men att gå på en ridskola är inte min grej, gick på ridskola när jag var yngre och jag har praktiserat i min utbildning på bl.a. både en vanlig ridskola och ett NH-inriktat turridningsstall och blev väldigt förundrad över hur lugna hästarna var där och hur avslappnat allt var i den miljön.
Jag vill så gärna skaffa mig mer erfarenhet för att ev. kunna skaffa en häst i framtiden, men vet inte vart jag ska vända mig för det är ju inte enbart ridning jag vill lära mig, är det någon som skulle kunna ge mig några tips om vart jag ska vända mig?
Tackar så väldigt mycket för alla råd 
Skaffa en medryttarhäst!
Jag har ingen egen häst, men har en delfoderhäst jag har hand om fem dagar i veckan som jag tränar NH med och rider.
Har haft honom som på delfoder eller helfoder i snart tre år och har lärt mig enormt mycket. Det gäller ju att hitta en bra hästägare och ett bra stall också som man kan lära sig av.
Är du nybörjare inom ridningen så kan du ju erbjuda dig att bara sköta hästen och inte rida utan träna NH istället. Kan tänka mig att många hästägare kanske vill ha en mer erfaren ryttare, men skulle uppskatta ifall någon ville hjälpa till med hästen och träna NH med den.
Hittar du en häst att ta hand om är det en jättebra start att ta hjälp av en NH-tränare.
Jag hade turen att en NH-tränare flyttade in med sin häst i vårt stall, så jag kom in på NH den vägen. Mycket praktiskt. :)
Häståkeriet har en tre-stegs-kurs i "naturligt ledarskap" vet jag, då behöver man ingen egen häst i alla fall. Kan va en början.
Annars håller jag med om medryttarhäst! Kolla annonser på Blocket, medryttare.nu och bukefalos till exempel.

Jag har lärt upp en del elever på det sättet du beskriver. Felicia som också finns på forumet här håller precis på att köpa en häst. En annan elev har nu hand om två hästar, sköter och rider dem. Jag tror att det är ett bra sätt att lära sig om hästar, att följa med någon och lära sig om helheten. Det är så mycket man behöver veta. Själv har jag iofs tagit den "hårda" vägen, kunde knappt någonting när jag fick min första häst. Fick lära mig av mina mistag istället. Fått åka till sjukhuset några gånger innan jag blev lite smartare :-)
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se