Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikett: allmänt
Läst 900 ggr
tjohojjj
0

Det går bra men...

Hej!

Ja jag och min ponny har tränat Nh nu i ca 1månad vi kan pogrammet till level 1 men inte ändå perfekt. Men jag har ändå ett problem min ponny är jätte snäll vid träningen och slickar och smackar och respekterar mig men i hagen kan hon bitas och försöka sparka…

Har någon något tips? Vad kan de vara?

Hannybee
0

Hanterar du henne på samma sätt i hagen som när ni tränar?

tjohojjj
0

#1  jo de gör jag:)

Hannybee
0

#2 Konstigt… Förvånad Du kanske skulle prova att göra övningarna i hagen så hon förstår att ditt ledarskap gäller där också? Jag är ingen expert eller så, men bara ett förslag…

Gyllir
0

När du blir lite bättre och kommit längre i programmet, lär du dig mer m hur du hanterar hästen i hagen. Hon ser det nog som att du "inkräktar" på hennes område. Det är viktigt att visa respekt, men också att få respekt. Lek med din häst i hagen, båda online och liberty lite granna om det går. Gör friendly game innan du fångar henne osv. Kan du mer specifikt beskriva vad som händer, hur och när exakt?

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

tjohojjj
0

Hon gör de bara när jag skall ge mat, jag gör så att hon får gå till sin mat skål först när hon tittar bort och jag har gått bakot 2 steg, nu har hon börjat vända rumpan till när jag står där och väntar och då går jag ju förståss undan (vet att inte ja skulle borda) för att inte bli sparkad:/

Gyllir
0

#5 Ta med dig en carrotstick (spö) och håll henne borta från maten tills hon "sköter sig". Det är DIN mat. Finns det andra hästar i hagen som börjat äta innan henne? Om hon är ranghög, borde du fodra henne först av alla. När du låter dig flyttas undan, tror hon att hon har gjort rätt. (det är ju så hästarna gör med varandra, flyttar varandra från maten).

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se