Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettträningstips
Läst 2412 ggr
icansson
2

HJÄLP

Hej

har en travare som jag jobba mkt på marken med för att bygga upp en relation. Sålänge jag är på marken funkar allt bra. Ridningen har också funkat bra men nu vill han vända hem backar o stegrar. Han gör likadant med andra ryttare. Hoppar man av honom går de inte hoppa upp igen för då börjar han stegra. Han tar till stegringen direkt när man kräver något i ridningen. Någon som har varit med om något liknande? eller tips o ideer på hur jag ska göra?

Känner att de kan bli himla farligt om de fortsätter såhär.

icansson
0

Vill tilläga att har provat olika sadlar veterinär har kollat på honom och han är även röntag i rygg nacke o ben.

HannaDolly
0

När du började från marken, hade han muskler och ork att göra ngt?

När du började rida han och efter hand får han mer muskler och ork, och när han får det, har han gått muskler och ork att börja krångla och testa dej. jag säge rinte att det är så, men har vart med om det, stegringar och bockningar ;)

icansson
0

2# ja han har muskler o är i god konditon. men jag jag jobba han från marken när som o han e gudasnäll men inte i ridningen

EwaAngantyr
0

Jag läste någon som gjorde så här:

Så fort hästen vände/ville vända så fick han det och springa så fort som möjligt hem igen. Sedan ställde han hästen utanför stallet. (uppbunden) Lät han stå där någon timme (ingen mat/vatten/ingen kontakt)
Sedan gick han ut igen och red, glad i hågen ;)

Hästen vände vid samma ställe igen och ryttaren manade på honom "vill du hem, ja, varsigod men det måste gå undan" Samma procedur igen…  Till slut så tvekade hästen mer och mer på stället där han brukade vända och gick sedan runt den rundan de tänkt sig. Hem, in i boxen/hagen rast, vila och mat. 
Det viktigaste är att inte bli arg på hästen, då blir det en lek för den. Han märker att han kan sätta dig ur balans och "vinna". 

Och eftersom du har gjort undersökning på honom så du vet att han inte har ont av något (sadel, ryttare, bett) så ser jag det som en dominansövning. Ska du prova så gör det så fort du känner att han börja bli isstadig/motstridig. INNAN han börjar stegra sig. 

Om det funkar??? Jag vet faktiskt inte men tyckte det lät ganska logiskt.

icansson
0

ja de kan man ju prova. för ja har slut på egna ideer.

Rafflan
0

Hm, elle kanske inte kräva så mycket av honom, då du säger att han börjar stegra så fort du kräver nåt kanske du bara ska göra ridningen till en kul grej, så han tycker det är kul och vill ut liksom.

Kan även vara så att han inte vill gå själv, utan vill hem till kompisarna å då får man jobba på det istället ;)

Zaphix
0

Är det bara när ni rider ut som han gör så? Eller hur går det på ridbanan?

Hur går det att rida ut om någon går brevid medan du rider?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

icansson
0

ja kräver bara att han ska gå.  Det är bara när jag rider ut kan rida runt i hagen utan problem. Har haft andra som ridit med och kört med och även haft någon som går brevid han stegrar även om någon leder honom när man rider. så har provat allt detta.

Zaphix
0

Okej, där försvann min idé alltså. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

SannaHolmgren
0

När du märker att han börjar, så ta tag i ena tygeln riktigt kort, så han böjer in halsen mot ditt inre ben och få honom att vända runt sig själv. Stannar han och står still, ge lång  tygel och beröm. Trilskas han, vänd runt några varv osv.

Detta fungerade på grannens grymt envetna b-ponny när han stegrade eller bockade eller försökte vända hem när de red ut. De fick hålla på några veckor, sen försvann det helt.

Linnea
0

Du kan också prova att trötta ut honom. Antingen så kan du rygga honom varje gång han bråkar eller så kan du rida en bit hemifrån och precis innan du kommer dit han brukar börja bråka så kan du vända hemåt igen. Beröm såklart. Prova sen om du kan komma längre och längre iväg. Förhoppningsvis lär han sig då att om han är snäll får han gå hem. Om han börjar bråka så vänd inte hem förrän han har gått en liten bit snällt (kan räcka med 10 meter).

Skynda långsamt så går det fortare.

Gyllir
0

Tycker Ewas ide #4 låter riktigt roligt. Jag har en till idé, men det förutsätter att du faktiskt kommer en bit bort. När du väl kommit längst bort på din runda (elelr om det är fram och tillbaka) så hoppar du av och ger honom lite kraftfoder/godis, gärna i hink. (krävs lite förberedelser…). När du är tröt och börjat frysa, så hoppar du på igen och rider hem i lugn och ro. Väl hemma rider du i din paddock (om du har, annars annat lämpligt) och rider ett rejält, svettigt träningspass. Så blir motivationen störra till att komma bort från stallet och det blir inte lika roligt att komma hem igen. Jag brukar göra detta  mindra skala. Att hoppa av och låta beta uppe på en riktig brant backe som vi galopperar uppför. Nästa gång springer han fortare uppför.

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se