Springer över/ drar iväg
HejHej!
Jag har en häst som är EXTREMT snäll i alla lägen, MEN vissa tillfällen när man ska leda henne i grimma så bara hon drar iväg, hon e rätt stor o stark, så man har ingen chans att få stopp på henne, utan hon drar bara iväg.. Jag håller på med mycke nh med henne o hon är oftast konsentrerad och gör det jag ber om.. Men helt plötsligt slår det bara slint o hon bara går iväg och jag får inte stopp på henne :S
Nån som har något tips på hur jag kan få bort detta beteendet?
om hon bara går iväg och du vill få stopp på henne så är det lättare att få stopp på henne om du gör några ryck i grimstafftet(tråningsrep) istället för att ha ett jämt tryck.. så när du märker att hon ska börja dra iväg så ta ett stadigt tag runt repet och dra till och om hon inte lyssnar så upprepa..:) så gjorde jag med en unghäst som bara sprang på som du beskriver det. tillslut så lär dom sig att det inte är lönt att göra så.. och jobba på med nh:)
Jag ska testa med detta :) Det gäller dock att man e snabb, för hon lixom bara speedar på o repet hinner sträckas ja du förstår.. Men jag ska testa :D
Sätt grimskaftet i sidringen på den sida du leder, iställetför under till.
När jag fick hem Caiser (föl) så hade vi ju ingen direkt relation, så den jobbade jag upp. Tänkte mycket på att bara spendera tid med honom i hagen och hantering samt givetvis mkt freindly game. Efterhand har vi gett oss ut på promenader och i början ville han springa iväg eller på mig om det var något läskigt. Men jag var noga med min placering (kontra hans), min energi o mitt kroppspråk. Och nu stannar han när jag stannar o går när jag går.
bara en tanke…På min äldre häst, en RBI, kan man absolut inte dra i repet så som #1 beskriver. Då förlorar han all tillit till en. Men alla hästar är ju inte lika!
Grejjen är ju den att hon varken är rädd eller osäker när hon gör det.. Utan hon bara bestämmer sig för att det typ "Du kan göra vad du vill, men det e fortfarande jag som ha makten" Jaa du förstår ^^
Ja då verkar ju det onekligen som hon leker med dig… Om hon är en LBE kan det kanske vara att hon tycker "oj, nu blev det ointressant, så då går jag" helt enkelt? Ser du nåt mönster i när hon gör dessa manöver, vad gör du för övning, situation, energi, kroppspråk?

Eftersom du säger att hon alltid är snäll och lyssnar bra, så har du förmodligen inte fått öva detta så mycket med henne. (de snällaste hästarna är svårast när det väl slår slint/de blir rädda, man har aldrig fått öva). Så du kanske kan simulera? Kan du "skrämma" henne och få henne att stanna igen? Prova i olika sitautioner. Tror också det är lättare att nå henne med "ryck" "bump" eller vad man vill kalla det, än stadigt tryck. Försök också dra åt sidan inte rakt bakåt. Använder du en repgrimma?
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se

Glömde: självklart mycket beröm och vila när hon väl stannat och vänder sig till dig!
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se