Allmänt bushig häst
Jag behöver lite nya ideér!
Min medryttarhäst är en nordsvensk travare som puttas med huvudet och nafsar/smakar på allt och gärna går in i en.
Jag har försökt jobba på detta en hel del och det har blivit bättre men ibland går det rätt dåligt. Bra och dåliga dagar helt enkelt.
Om jag vill flytta honom bakåt när jag står framför honom (driving game) så måste jag vifta ganska yvigt med grimskaftet eller spöet för att han överhuvutaget ska reagera, inte alltid men oftast.
Om jag vill flytta honom bakåt när jag står framför honom med hjälp av tryck (porcupine) så brukar det bli så att han puttar bort mig med huvudet om jag lägger tryck mot nosen och att han börjar nafsa och puttas med huvudet om jag lägger tryck mot bringan. Han går visserligen bakåt till slut men det är med detta "motstånd" hela tiden.
Dessutom känns det som att all sorts obehag jag kan komma på för att han ska låta bli fuffens kanske han reagerar på i början men efter hand bara lär sig att ignorera.
Ideér? Nåt jag kan tänkas göra fel som jag inte tänker på? Eller behöver jag bara ge det mer tid? Jag vill ju att han ska bli känsligare inte okänsligare…
Bara några funderingar som hjälpt mig… När du står framför och ska flytta honom bakåt med tryck, börjar du lugnt och stabilt i en fas och sen ökar systematiskt. Jag började i början i alldeles för hög fas dirket, hästen fick aldrig en chans att visa att han förstod. I början är det viktigt att vid alldeles rätt tidpunkt sluta med trycket. Det kan vara så lite som att han bara funderar på att backa, eller att han bara lägger vikten bakåt. Då gäller det att ge eftergift/vila/beröm direkt.
Jag var också alldeles för resultatinriktad och stressad i början.
När det gäller porcupine bakåt så undrar jag om han respekterar ditt utrymme. Vill han gärna gå lite för nära även när ni inte leker? Händer det i andra situationer att han buffar till dig, kanske vid måltider eller när han blir stressad? Det låter som att han kanske testar dig o dina gränser. I takt med att ditt ledarskap ökar så skulle buffandet minska tycker jag.
Jag är nybörjare på NH men ville bara bidra med lite tankar.
Haha "bushig häst", menade pushig så klart men lite buskig är han nog oxå. :)
Mycket bra påpekande! Tror att det mycket väl kan vara så att jag ville för mycket på för kort tid.
Senaste gångerna har jag tagit det mycket lugnare och sysslat med mestadels enkla ledövningar och framförallt har jag "straffat" honom med att ignorera när han gör något dumt, alltså vänt ryggen till och tittat bort, tydlig markering. Inte när vi gör övningar så klart utan när han buffar till eller nafsar som kan ske lite när som. Tror att han mest är ute efter uppmärksamhet när han krånglar så om det inte funkar så är det inte lika kul längre.
Och det minskar mer och mer!
Det är lätt att glömma bort att det ibland kan vara mer effektivt att ignorera än att korrigera ett dåligt beteende. Förutsatt att man har en häst som VILL ha uppmärksamhet det vill säga!

Känner igen detta. Hade mycket problem med porcupine game när jag började. Mest för att jag inte hade tillräckligt med tålamod, men också för att jag inte var effektiv i min sista fas. Den måste vara så pass effektiv att han inte vill göra om den. Så om du backar honom med handen på nosryggen och han trycker tillbaka med nosen, så ska du försöka hålla kvar handen och förstärka med tec en pinne (carrotstick) på bröstet. Är du effektiv så blir han bättre och bättre, är du inte det så är han detsamma eller bli sämre.
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se