Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikett: träningstips
Läst 6590 ggr
Hannybee
14

Få hästen att stå still?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har funderat på en sak ett tag… Hur ska man på bästa sätt lära hästen att stå still? Jag rider ju en travare som från förut är van vid att kusken hoppar upp i sulkyn i farten. Så ibland när jag ska sitta upp bestämmer han sig för att gå iväg, ibland står han lydigt still. Vi har lite problem med min kompis sköthäst, precis samma sak där. De rusar inte iväg eller så, det bara börjar gå när de själv känner för det eller så flyttar de sig från den lilla stegen vi sitter upp med… Det var en annan tjej som också hade problem med detta, som skrev ett inlägg på Ridsport, fast för henne verkade det ha gått längre. Jag kommer ju upp, men jag skulle vilja att han stod still tills jag säger till att han får gå…

Andra ger tipsen att någon annan ska hålla i, men vad gör man då när man rider ensam? En del ger hästarna ett rapp när de inte står still och en det knör upp dem vid en vägg… Men jag vill inte göra något av detta, hur gör man om man ska "jobba enligt Natural Horsemanship"?

Zaphix
1

Min häst älskar iofs att stå still och slippa röra sig, men emellan varven så har jag problem med att få honom att stå still.

Det jag har gjort är att ta upp honom till padoock/ridhus/annat inhängnat område och ställt honom där brevid mig. Sedan har jag sagt "stå" och visat stanna-tecken med handen och gått bara nån meter ifrån honom. Har han flyttat sis så har jag gått tillbaka och backat/flyttat tillbaka honom till samma ställe han stod på. Har han stått kvar har jag gått tillbaka och gett massa beröm.

Sedan har jag utökat tiden, avståndet mellan oss och gjort samma sak. Nu kan han kommandot "stå", och då använder jag bara det när jag ställer upp honom när jag ska hoppa upp. :)

Fungerat på min häst iaf, kanske inte fungerar på alla, men ett tips iaf.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Hannybee
0

#1 Jaa… Det skulle kanske kunna fungera. Men backar du från honom då eller? För om jag går vanligt bort från honom så vill jag ju att han ska följa efter mig…

Zaphix
0

Jag går ifrån honom eller backar, spelar ingen roll eftersom jag inte ber honom följa med. Utan när jag säger stå till honom vill jag att han står kvar, oavsett hur jag lämnar honom.

Min och Dackes blogg

Gyllir
0

När du ska hoppa upp sätter du en fot i stiglädret och hoppar halvvägs upp, alltså du sträcker ditt ben, men svingar inte över det andra. Håll ganska kort i vänster tygel (om du hoppar upp på vänster sida). Vänta i det läget tills han står stilla, be honom att böja huvudet mot dig, tills hans stannar. (kyssa stigbygel, One Rein stop, lateral flexion -kärt barn har många namn, bör övas först från marken) Då hoppar du ner igen och belönar. Gör många gånger, tills du kan hoppa upp och svinga över höger ben medans han står stilla. Upprepa allt från höger sidan.

Lycka till!

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

[vamir]
0

Antar att det var mig du menar från Ridsport iFokus? ;)
Jo, det har gått rätt långt, men har ju bara haft honom i drygt en månad, så såhär var han när jag fick honom, han är travare men var riden bl a monté i 2 år. Testade lite idag, jag ställde mig på pallen och började förbereda, genast så började han gå, så jag lät honom helt enkelt tröttas ut, han fick snurra på så mycket han ville. Sen stannade han och då var jag ju naturligtvis tvungen att flytta efter pallen, och när jag ställde mig på den så började han gå runt runt igen, men tredje gången stod han stilla tills jag alldeles just satt mig i sadeln, då började han att gå. Men det var ju ett litet framsteg iallafall.
Sen när jag ridit klart så klev jag av, sen skulle jag prova att kliva upp igen, den här gången gick det bättre, han trampade lite i kanske 15 sekunder, sen stod han still så jag kunde kliva upp :) Klev då av på en gång och berömde, sen fick han också gå in :)

[vamir]
0

Tillägg; Fin häst förresten :)

Hannybee
0

#4 Okej… Kanske kan prova det också, jag tycker principen låter bra. Men jag vill ju helst inte hänga i stigbygeln, det är ju inte bra varken för rygg eller sadel…

#5 Tror att det var du, ja… För mig går han ju bara rakt fram, han snurrar inte runt direkt. Men kul att du gör framsteg!

#6 Tack! Han är min lilla teddybjörn nu på vintern med all päls. Glad

Tack för alla tips jag har fått hitills, har inte hunnit prova ngt än, eftersom jag inte varit i stallet på ett tag. Men kom gärna med fler tips ni andra!

WinterPrince
0

Jag tycker du ska lära din häst att starta och stanna på kommando. Efter mycket jobb så ska dom stå still tills du säger att dom får gå.

Jag jobbar själv med det på min tvååring som ska köras in. Där är det av största vikt att han kan stå still då det kan sluta i katastrof om han går iväg bara halvt förspänd.

Gyllir
0

#7 Jag tror den lilla stunden inte skadar honom. Dessutom har du din vikt över sadeln med hjälp av höften, det är inte så att du hänger bara på en sida, det vore ju jättejobbigt. Antar att du är noga med att gå upp från vänster och högersidan växelvis för att skona rygg och sadel?

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

Hannybee
0

#8 Jaa, ska nog försöka göra det. Tänkte kombinera alla tips ni gett mig och göra det vissa sagt för att få honom att stå still och i samband med det använda ett kommando. Glad

#9 Okej, då förstår jag. Ja, till skillnad från många andra ryttare så sitter jag upp/av från både sidorna och varierar så gott det går. Kör kanske lite mer från vänster eftersom man är mest van vid det men jag försöker fördela det jämnt. Jag insåg nämligen, när jag började rida "privat" vad idiotiskt det är att man sitter upp på samma sida hela tiden… Kanske bättre för ordningen skull på ridskolor osv, men finns ju ingen anledningen när man rider själv. ^^

[vamir]
0

Pga att jag gick på ridskola i så många år, så är jag helt hjärntvättad när det gäller sånt, min kropp fixar det liksom inte x) Men ändå försöker jag så gott det går :P (att sitta upp på båda sidor alltså;))

Hannybee
0

#11 Första gången jag försökte sitta upp från "fel" sida kom jag knappt upp och insåg att jag hade mycket mer "uppsittningsmuskler" i mitt högra ben. Men det är bara att träna, ju fler gånger man gör det, desto enklare.

Nu ibland sitter jag av från höger och tänkte att det var "rätt" för jag har vant mig så…

anyberg
0

Försöker oxå jobba på det där problemet med en gammal travare. Jag har även ett till problem, han är väldigt "mouthy", alltså gillar att nafsa på allt med munnen. Så när jag har böjt honom för att han inte ska gå iväg när man hoppar upp så kan han istället börja nafsa på stigläder och tyglar. Vad borde man göra då?

icansson
0

min travare stå inte still när ja hoppar upp o stegrar om man inte lyckas på första försöket

Hannybee
0

En liten uppdatering kanske:

Jag har inte varit i stallet så mycket nu, pga vädret och så. Men jag var där igår och då stod han väl still, om jag inte minns fel. (Skulle rida barbacka och då kommer man ju upp och iväg lite fortare…) Har dock inte hunnit träna honom att stå still eller så, men jag ska försöka göra det snart. Flört

Rafflan
0

Ställ honom still, sitt upp (även om han börjar gå) när du är uppe gör du halt å tvingar honom att stå still tills du säger att han få gå ;)

Hannybee
0

#16 Jag menade hur man ska lära honom det ur "horsemanship-perspektiv". Inte på det gamla vanliga sättet, om man säger. Det är ju det jag har gjort hitills och det fungerar inget vidare.

Dessutom sitter jag upp från pall oftast för hans ryggs skull (och sadeln) så om han går iväg innan man fått i stigbygeln så blir det svårt att komma upp. Flört

Rafflan
1

#17 aha, fatta det som om att han började gå när han kände att du hävde dig upp ;)

anyberg
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Kanske testa detta?

Zaphix
0

#19: Sjukt bra film. Bra att du visar den, fått massa idéer nu, inte om pllar, men om annat. :)

Men det där borde ju kunna vara ett bra sätt att få till uppsittningen på också..

Min och Dackes blogg

Hannybee
0

#18 Det är olika när han börjar gå. ^^ Ibland innan jag suttit upp, ibland när jag fixat med sadelgjorden osv.

HannaDolly
0

Hade problem med min shettis att stå still när jag skulle köra henne,

och ville också göra detta på NH vis, så tog henne till en liten hage/paddock och hade henne lös.

Lärde henne då redan från marken att kunna stå still. Sa stanna/stå, och gick sen ett steg, i början följde hon efter, och ställde bara tillbaka henne och sa stå igen, och gjorde inte så stor grej av det och började ryta, slå och blev arg. Och när hon stog still när jag gått ett steg, var det beröm och ibland en godis, Nu kan jag gå iväg flera meter och kan även ställa henne i andra ändan av en paddock, eller på vägen och gå iväg och sen kalla in henne, och kan även ställa henne i andra ändan av paddocken gå iväg, och sen komma tillbaka, och hon står kvar.

Körningen har därefter gått väldigt bra! hon står nu still när jag ska hoppa upp i vagnen.

anyberg
0

Se filmen längst ner på denna sida. Jag gillar filmer! Flört

Hannybee
0

#19 Jag fattar inte… Förvånad Flyttade de pallen när hästen flyttar på sig eller? Synd att det inte var några instruktioner till…

#23 Det var en bra film, men jag gör redan det mesta av det där… Då är jag ju iofs på god väg! Fast det sista med att leda förbi rampen sådär tills hästen förstår kan vara till hjälp med min kompis sköthäst. Hon gör typ som hästen på filmen. Flört

Hannybee
0

#23 Måste säga att de andra filmerna var väldigt bra också, tack för länken! Skrattande

anyberg
0

#24 Nej, som jag fattar det så är det en lek de framförallt gör med unghästar som inte har haft någon ryttare än.

"This two year old mare is getting her first lesson in standing still for mounting from a chair. We call it the chair game and the horse "wins" when it "catches the person". The horses gets into it really fast and when the time comes to ride them they are well prepared and thinks it´s a good idea :)"

Men jag tror det är en bra idé att testa på äldre hästar också, särskilt om de gillar att bli kliade. ;)

anyberg
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

På svenska för enkelhetens skull.

"Den här två-åringen får sin första lektion i att stå still vid uppsittning. Vi kallar det stol-leken och hästen "vinner" när den "får fatt på personen". Hästarna kommer in i det väldigt snabbt och när det är dags att rida dem så är de väl förberedda och tycker det är en bra idé :)"

Eller så kan man uttrycka det ur hästens perspektiv: hästen lär människan att klia den på ryggen om den ställer sig bredvid.

Hannybee
0

#26 Okej, då förstod jag lite bättre… Får se om jag gör något sånt med honom, just nu är jag mest inne på att lära honom ett "stå still"-kommando. Glad

Linnea
0

Har haft problem att komma upp på min ponny då hans gamla sadel gled och han blev därför svår att sitta upp på.

Jag sitter alltid upp från pall fast han är så liten. Ska börja från marken sen men har inte kommit tillbaka dit än.

Jag gjorde så att jag ställde honom bredvid pallen. så fort han flyttade sig (han gick åt sidan eller bakåt) så flyttade jag honom åt det hållet, dvs ryggade han så ryggade jag honom ännu längre. Det blev jobbigt för honom helt enkelt.

Varje gång jag ställde honom vid pallen så klappade jag honom så länge han var stilla och när han stod helt still så gick jag en liten volt bort från pallen. Fram till pallen igen, klappa och avancera uppåt på pallen. Först nedersta steget sen översta. Jag gjorde varje moment 2-3 ggr coh gick en liten volt när han stod stilla. Han lärde sig att det snabbaste och enklaste sättet att komma ifrån pallen var att stå stilla bredvid den. Jag fortsatte hela tiden att rygga/trycka åt sidan ifall han inte stod stilla. Jobbade med detta vid tre tillfällen sen var han "botad".

Skynda långsamt så går det fortare.

Hannybee
0

#29 Tack för tipset! Låter som någonting värt att pröva. Flört

(Fast jag tycker inte du ska börja sitta upp från marken, det sliter på hästens rygg och sadeln. Det är ju bra att kunna om det skulle behövas, men jag tycker man ska sitta upp från pall så länge man har möjlighet till det.)

Linnea
0

#30 Jag vet men ponnyn är 134 och jag är 156 så det känns lite löjligt att sitta upp från pall.. Det är rätt bra att kunna oavsettt.

Skynda långsamt så går det fortare.

Hannybee
0

#31 Som jag sa, det är bra att kunna om det behövs… Men det spelar väl ingen roll hur liten ens häst är, så länge man inte behöver använda stigbygel alls och bara kan lägga benet över hästens rygg. Då skadar det ju inte, men skulle man vara så stor för en häst ska man inte rida den alls.

Min åsikt i alla fall… Tungan ute