Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettallmänt
Läst 1018 ggr
Animal-3
0

Notering

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igår var jag ensam en lång dag i stallet och gjorde en liten notering.
Tuffis har aldrig varit något busig häst, alltså han leker inte i hagen. Men sedan Elja kom har han börjat. Sista veckan har dom två lekt en hel del.
Igår tog jag chansen att fota det lite och tittade länge och väl på dom. Noterade då att:
1. Tuffis ser grymt atg ut emellan åt, vilket han ibland gör vid andra tillfällen också (tex träningar) då man bara trott han var tjurig.
2. Han har en tendens att springa upp till Elja ställa bredsidan mot hennes framben och "luta sig" (se bild) se lite arg ut och nypa efter hennes sida.
Det som då förbryllar mig att detta är något han med tiden började göra på mig efter att vi kommit lite längre med trickträningen. Jag har alltid trott att han tiggt godis och ignoerarat honom.
Ok jag har tyckt det varit lite udda att han oftast nöp efter fel hand (alltid i luften han bits inte) och mot fel sida. Han vet exakt vilken han har får godis ur och exakt vilken ficka godiset finns i.
Efter dom busat gick jag och Tuffe på promenad och ja han växlade lite i humöret (är inne i en av sina humör perioder inget konstigt alls) men var jätte mysig. Så på ett ställe sprang han ikapp mig och "nöp" mig i byxorna innan han svängde och sprang förbi en bit. Jag har alltid sett detta som tiggande allt som liknat en nafsning eller liknande har jag ignoerat och sett som fula tiggerier.

Men frågan är…
Är han bara en busig shettis med en trög matte…
eller är han den glupska tjurskallen….
För väldigt många "rörelser" från han och Eljas lek påminner exakt om hur han ibland beter sig mot mig när vi är ute och går eller trickar…Aldrig kunnat koppa det tidigare då han normalt inte leker i hagen.
Vad tror ni?

Gyllir
0

Bra fråga. Verkar bus när du skriver, men det är svårt att säga. Tänker på att han springer förbi dig och stannar inte och tigger. Trög matte tror jag :-D (men en väldigt uppmärksam sådan…)

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

Animal-3
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1 haha ja jag hoppas ju på trög matte:P ska se nästa gång vad som händer om jag bara börjar tramsa med honom, se om han "leker" tillbaka:)

Gyllir
0

Min häst leker ganska mycket i hagen, men inte så värst med mig (bortsett från buset han hittar på). Jag försöker få igång honom med bollen. Han sparkar på den när jag ber om det, vet vad han ska göra, men han leker inte, tycker inte det är kul. :-/ Ska klura och klura. (men lite roligt är att när jag hämtade honom i hagen idag så kom han till mig och gjorde spansk skritt på vägen, han verkar gilla trickträning. Han fortsatte med det ett tag och tiggde godis, så jag fick ge mig och börja be om det, för jag tyckte synd om honom. )

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

Zabbio
0

Låter som bus.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.