Gapar med bettet
Repgrimman i all ära, men nu vill jag kunna rida med bett också. Gyllir och jag är inte överens om den punkten. Han gapar snällt när jag ska sätta in bettet. Han stänger munnen, men så fort jag tar i tyglarna så gapar han. Jag har ingen nosgrimma på, det skulle bara dölja problemet. Han har varit hos tandläkaren någorlunda regelbundet, bettet är kollat. Han är nu 12 år gammal, och har haft bett till och från sedan han var 5 år. Det är svårt att se att han bara ska vänja sig och att det går över så småningom, vilket jag trodde från början. Ibland gapar han också när jag rider på repgrimman. Har provat raka, två delade, tre delade, stångbett, smala och tjocka. Det spelar ingen som helst roll.
Någon som har tankar kring detta?
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se

Bild på mig och Gyllir på stranden där han gapar fint.
Anne

En tanke är att du ska prova höja upp bettet,alltså inte höja i sido styckernautan upp mot gommen? En del hästar tycer de är jätte bra närman gör det.

#2 Hör gör man det? Bettet kan vell bara höjas i sidostyckena? Hah :P

Har inget direkt tips på vad du bör prova, utan tänkte dela med mig av mina erfarenheter.
Rider min häst med ridkapson och akademisk stång. Innan jag började med stången använde jag ett tränsbett som var helt i gummi och odelat. När jag tar fram stången börjar min häst försöka fånga bettet med läpparna. Hon ser ungefär ut som "Sir Väs" på julafton när tummen dras ur munnen:) Ibland vill hon inte släppa stången efter ridturen. Rider en annan häst i stallet på en likadan stång. Hon vill inte heller släppa stången när man tar av nackremmen. Har försökt vänta ut henne, men ibland får man säga till henne att gapa och släppa stången. Båda hästarna har inte reagerat på detta sätt med något annat bett. Kanske kan det i dessa fall bero på att stången ger mer utrymme för tungan.

Du menar att sätta ett snöre från bettringarna över nosen? Så när han gapar så lyfts den från tungan? Aldrig fel att prova!
Anne

#5 ja precis. De finns ju bettringar som man sätter på och kan höja upp bettet. Tror de är en travgrej vet inte riktigt har sett den när jag tävlade bruks,jätte bra de var nöjda.
#3 ?? inte dömma innan man vet 

#5 Men om det är delat bett och du tar i tyglarna så borde det väll bli mer mot taket? Alltså gommen eller hur det stavas. Ett 2-delat bett slår upp i gommen och om man då höjer bettet upp mer mot gommen borde bettet slå mer där också.
Eller har jag missuppfattat detta?

#6 INgen dömmer, bara frågar.

#6 Har provat idag att bara sätta upp betten med ett flätat balsnöre. När han öppnar munnen kommer trycket från tungan, men när jag tar i tyglarna tar det båda i "minanosgrimman" och bettet och om han gapar samtidigt kommer inget tryck i munnen alls, bara på nosryggen. (bara ett konstaterande).
Han tyckte väl att det var besvärligt som vanligt, men jag ska prova lite mer i helgen när det är ljust. Jag gillar faktiskt att det tar på nosryggen också, då blir trycket mer fördelat. Är det inte så Myler bettet funkar ockå? (tänker på det lilla svarta snöret) Hur går det med den förresten?
#7 Det stämmer nog om man har delade bett. Det bettet jag ridit med nu är rakt, så det är ingen risk för tryck mot gommen.
Anne

#9 Okej.
Han kanske inte trivs med bett tycker de är obehagligt.Många hästar gör de som tex.Bebbe ha gabar av at han tycker de är obehagligt och har haft fel aktiga händer.Så nu gapar han oav vad(eller så tar han ut tungan mäst).Men han tycker de är otrevligt med bettet så han sätter tungan över därekt när man tränsat.
Vissa hästar kan tycker de gör ont eller känner obehag även om bettet är rätt anpassat mm.De kanske inte gillar de bara ,som vi inte gillar en viss still mm.
Och att han gapar även om du har grimma så kanske han tror att han har bett tränset och har redan inlärtt sig på att gapa.Av tex. kanske känner upplever obehag vid bett mm.
Men jag hoppas du får ett bra svar.
Jag har i princip samma problem med min sköthäst… Kör utan nosgrimma nu och han gapar nästan alltid så fort man tar i honom. Har bytt bett också. Men vill han gapa så får han väl göra det, för jag ser ingen lösning direkt… Sedan försöker jag ju alltid vara försiktig när jag tar i tyglarna. ^^

Ok. Hur sätte rman fast den? Fästs den på något sätt i pannbandet? Eftersom den sitter snett uppåt på nosryggen kanske den inte tar lika mycket på nosen när man tar i bettet? Jag är väldigt vilse i trav och galoppsporten, men jag tror mig känna igen en sådan från bilder…
Anne

#15 Tror den har en fastsättning i änden som inte syns på bilden som man fäster i nackstycket.
Skynda långsamt så går det fortare.

Den är ju inte särskild dyr, så det kan vara värt ett försök… Ska se om jag hittar en när jag är ute och hästshoppar.
Anne
Bettlyftaren som #14 visar kan vara värd att pröva, sedan finns det nosgrimmor som har en läderdel över nosryggen, en metall "gunga" som går ner och lyfter tränset och sedan nackstycket.
Men fungerar inte det med att man lyfter bettet så skulle jag nog pröva att "dra ihop" munnen på hästen (inte jätte hårt men så att han itne kan gapa mycket alls). Efter som att han inte gapar av att bara ha bettet i munnen så är inte platsbrist problemet och är tänderna etc kollade så kan det mycket väl helt enkelt bara vara en olat han kommit på för att slippa arbeta som han ska.
Pröva att rida med nosgrimman några dagar och se om det blir bättre, annars har jag faktiskt ingen aning om vad själva problemet kan vara.
Hakuna matata!

#tack för tankarna. Att sätta på nosgrimma är dock ingen lösning, för han går och spänner ut käkarna hela tiden ändå. Men en olat kan det absolut vara. Jag funderar på om man kanske kan gå bredvid, typ tömköra, så jag ser honom och bara hålla i tyglarna när han gapar och släppa efter så fort han stänger munnen. Då kanske han förstår hur jag vill ha det?
Ska nog låta någon undersöka hela hans huvud också, inte bara munnen. Det kan sitta spänningar i käkarna eller nacken som kan orsaka det kanske.
Anne

Nu har jag fått hem bettlyftaren. Ridit med den idag och kan inte påstå att det blev något skillnad. Ska nog ha den ett tag så han kan vänja sig för att se om det hjälper eller inte. Jag måste säga att han inte ser klok ut med den :-) Min ridkompis tyckte det såg ut som en udda sexleksak :-D
Anne

hihi men se till att den lyfter riktigt åt honom,men håller med den ser rolig ut :) men du vet på PP betten har du ochså lyftare så att säga 

Jag vet, är sugen på en sådan. Men eftersom den måste specialbeställas i hans storlek så blir det inte billigt… Måste spara lite först :-/
Anne
#20 Ser ju ut som en riddarhäst :P
När jag först köpt Crow skulle han tugga hela tiden, även i grimma om man höll den och så.. Ett stressbeteende som gjorde att han stressade upp sig ännu mer.
Efter hand avtog det men han gjorde likadant mot det bettlösa han reds in med och även med bett. Lösningen var att när man gck bredvid och han började så knäppte man lite lätt på hakan på honom tills han slutade och då fick han beröm också.Lärde sig snabbt att ''a-ah!" betydde ''sluta tugga'' så det kunda man säga från hästryggen också. Han är lugnare nu, fipplar lite med bettet ibland, spec om han blir lite osäker eller nervös, men det bryr jag mig inte om att han gör. lite egenheter måste han ju få ha också.. Så länge han inte stresstuggar, just för att han stressar upp sig själv ännu mer då. Men det har han slutat med nu :)
Men kanske det kan hjälpa di, att gå bredvid och helt enkelt peta lite på hakan tills han stänger munnen, och berömma på det.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

#23 ingen dålig idé. Det går ju att lära honom att hålla munnen stängd så som du berättar. Ska definitivt överväga saken.
Anne

hur går det för dig med betten och munnen?

Omtänksamt att fråga! Jag har inte ridit med bett på jättelänge eftersom det är så kallt och jag är så mesig med min häst :-) Sist jag red med bett gapade han som vanligt. Just nu finns det kvarka i stall runt Göteborg, så jag vågar inte ta hit min equiterapeut. Jag hoppas att hon kan hjälpa med mig problemet nämligen. Jag får återkomma…
Anne