Komandon
Jag har en liten fundering vad det gäller trickträning (och komandon i allmänhet).
Vad har ni för komandon/kropsspråk för gångarterna, samt hur görn ni för att visa komandot för buga, bergsgeten eller vad det nu kan vara. Tonfall, handspråk, kropsspråk etc…?
Bheöver lite idéer till fasta komandon helt enkelt =)
Hakuna matata!

oj, svårt att svara. Jag använder det röst komando som faller mest naturligt för mig och rörelse beror ju på mkt tex. hur hästen reagerar, vad den förstår sedan tidigare, vad jag vill att den ska göra och hur långt den har kommit i sin utbildning.
Just för gångarter använder jag samma som vid longering eller vanliga smackningar
Förrut fick jag ju stå böjd bevid tuffe, hålla en hand vid benet och en vid manken för att få honom buga, idag är komandot att jag pekar på benet. Kan vara en bit bort, antingen sitter jag eller böjer mig famåt. Som sagt utvecklas komandot med honom.
Buga = Buuugaa sen petar jag med spöt på hoven och sen knäpper med fingrarna neråt :P
Spansk skritt = hhhhhoooven fraam/pekar på hoven sen i marken
Vacker hov = pekar på hoven bara / knäpper med fingrarna :P
Puss = säger "puss" och pekar mot läpparna och gör ett pussljud :P
Kram= kraam sen lägger jag armen under hans hals och knäpper med fingrarna bakom mig :P
Lägga upp hoven på mitt knä/axel/pall = pekar på hoven och sen klappar med handen på mitt knä eller axel osv :P
det var några av dom :P
Jag trick tränar inte men som "utställnings-tokig" så har vi några kommandon intränade.
Stand - för att stå still
Smack - för skritt
Ptroo - för stopp
Schhhh - för trav
woa - för att sakta av till skritt igen (ptroar jag så blir det tvärnit)
Kommandona sitter väl inte klockrent än, men ganska bra tycker jag.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km

Jag visslar för att sakta av, smackar för att öka. Annars använder jag mest kroppspråk. Har en lite dröm om att kunna lära hösten skilja på höger och vänster, vilket verkar lite roligt, men har inte kommit dit än. Om jag vill flytta på honom på något sätt, så petar jag på den kroppsdelen. Bergsgeten tex håller jag på med just nu och då duttar jag med min stick uppe på rumpan för att få honom att kliva in med bakbenen. Exakt så gör jag när han ska kliva upp på något litet (ett däck tex) och behöver ställa bakbenen nära frambenen, så det verkade logiskt att göra likadant.
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se